کد مطلب:295124 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120

مبارکه


«بَرَكَتْ: فایده ی ثابت. قاموس، «بركت» را زیارت، سعادت و «بروك» را ثبوت معنا كرده و گوید: «باِركْ علی محمّد و آل محمّد»، یعنی شرف و كرامت آنها را همیشگی كن. مجمع البیان، ذیل آیه ی 97 از سوره ی بقره گفته: اصل بركت به معنای ثبوت است گویند: «برك بروكاً»، یعنی ثابت شد، پس بركت به معنای ثبوت فایده است در اثر نمو و رشد. مجمع آب را، «بِرْكِة» گویند كه آب در آن ثابت است. در مفردات گوید: بركت، یعنی ثبوت خیر خدایی در یك چیز، و مجمع آب را، بركه گویند. مبارك چیزی است كه در آن فایده ی ثابت باشد.» [1] .

بِرْكِة: در لغت آبگیر را گویند، جایی كه آب به مرور زمان در آن جمع می شود. بركة: الزیاده، افزایش و زیادت معنا می دهد. بركت، رشد و نمو و زیادتی در یك شی ء را گویند. و راغب گوید بركة به جایی اطلاق می گردد كه خیری الهی بدون حساب و شمارش نصیب شده باشد. [2] .

حضرت زهراء علیهاالسلام منبع انواع بركات است، و مهمترین بركت در وجود فاطمه ی زهرا علیهاالسلام این است كه ذریه ی پیامبر از نسل زهراء علیهاالسلام هستند، در حالی كه با مراجعه به تاریخ روشن می شود كه دشمنان آن حضرت با به وجود آوردن وقایع مختلف، فرزندان فاطمه ی زهراء علیهاالسلام را از بین می برده اند. در واقعه ی كربلا فقط یك فرزند برای امام حسین علیه السلام


باقی ماند، آن هم امام زین العابدین علیه السلام. و بنابر قولی، هفت فرزند امام حسن مجتبی علیه السلام و دو فرزند حضرت زینب علیهاالسلام را نیز به قتل رساندند. و اما ام كلثوم علیهاالسلام، اصلا از او فرزندی متولد نشد. و در این مسیر چه وقایع دردناكی كه برای ذریه فاطمه ی زهرا علیهاالسلام به وجود آوردند و فرزندان زهراء علیهاالسلام را از دم تیغ گذارندند. با همه ی آنچه كه گفته شد، لكن از بركت نسل فاطمه ی زهراء علیهاالسلام، سادات سر تا سر جهان را نورافشانی می كنند. قریب به محال است جایی را بیابیم كه یكی از اولاد فاطمه ی زهرا علیهاالسلام در آنجا نباشد. «مباركه»، دلالت بر بركت در ذریه آن حضرت می كند، همچنان كه كوثر بر كثرت اولاد حضرت زهراء علیهاالسلام دلالت دارد.


[1] قاموس قرآن، ج 1، ص 189.

[2] و البركة ثبوت الخير الالهي في شي ء، قال تعالي: (لفتحنا عيلهم بركات من السماء و الارض) و سمي بذلك لثبوت الخير فيه ثبوت الماء في البركه، و المبارك ما فيه ذلك الخير... و لما كان الخير الالهي يصدر من حيث لايحس و علي وجه لايحصي و لايحصر قيل لكل شي ء ما يشاهد منه زياده غير محسوسه هو مبارك و فيه بركه. مفردات راغب، ماده بركه.