کد مطلب:298688 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:256

پیشگفتار


موضوع این رساله تحت عنوان زندگانی سیاسی حضرت فاطمه علیهاالسلام می باشد.

انگیزه اصلی از انتخاب آن شناختی استدلالی، علمی، و تاریخی از قیام شكوهمند حضرت فاطمه علیهاالسلام در دفاع از حریم «ولایت و امامت» بوده است كه از این رهگذر می توان به مقام و منزلت زن از دیدگاه قرآن و اسلام و نقش وی در تكامل و تعالی بشریت به عنوان نیمی از پیكره اجتماعی دست بافت. شخصیت واقعی و فضائل ملكوتی و نقش حضرت فاطمه علیهاالسلام در تداوم رسالت در پرده ای از شناخت سطحی، عاطفی و احساسی مجهول مانده است گشودن این پرده دشواری ها و موانع بر سر راه رشد زنان را برمی دارد. هر چند سخن گفتن و قلم فرسایی از شخصیت ملكوتی آخرین زن برگزیده عالم از توان بشر خارج است لیكن به قول شاعر:


«آب دریا را اگر نتوان كشید

هم به قدر تشنگی باید چشید»


مشكل عمده بر سر راه این پژوهش عدم وجود اسناد موثق به دلیل اختلاف و


تضاد منابع متعدد از تاریخ صدر اسلام است و وجود روایات و اخبار متعدد و متفاوت كه بر اساس تعصبات فكری و سیاسی مورخان و راویان نقل شده است كه برای تشخیص صحت و سقم آن علم رجال را می طلبد. لیكن در این نوشتار جهت دوری از هرگونه تعصب و احساسات تا آنجا كه امكانات تحقیقی میسر گردیده به مندرجات منابع معتبر (دست اول)، اهل سنت استناد شده است و از بین صدها روایات و اخبار متفاوت پیرامون فضایل و مناقب و زندگانی سیاسی فاطمه زهرا علیهاالسلام تقریباً آنهایی برگزیده شده كه از زبان مخالفان و یا افرادی بی توجه به فضائل و منزلت اهل بیت علیهم السلام نقل شده است.

چون حقایقی كه از زبان مخالف درآید، علمی و تاریخی بودن آن تردید ناپذیر است.

«والفضل ما شَهِدَتْ بِه الاعْداء»

در اینجا لازم است از كلیه كناركنان كتابخانه آیت اللَّه مرعشی قم و كتابخانه مركزی و دانشكده ادبیات دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، امیرالمؤمنین اصفهان، دفتر تحقیقات معلمان، حوزه علمیه نجف آباد، و كتابخانه ی زهرائیه نجف آباد كه اینجانب را در جمع آوری این مجموعه یاری نمودند صمیمانه قدردانی و تشكر شود.