کد مطلب:300617 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:271

مقدمه


از من خواستند كه درباره فاطمه علیهاالسلام سخن بگویم. انجام این خواسته منتهای عجز و درماندگی مرا نشان خواهد داد. زیرا شناخت فاطمه علیهاالسلام و بالطبع معرفی او امری است فوق العاده دشوار و برای من مشكل. من چه بگویم درباره فردی كه كسی او را بالحقیقه نشناخت جز خدا و بالواقع كسی او را در نیافت جز محمد صلی الله علیه و آله و سلم و علی علیه السلام.

اقتضای استعداد و حد تفكر و تامل اجازه نمی دهد كه درباره اش آنچنان كه باید سخن بگوئیم. به علاوه بحث از فاطمه جرات و شهامت می خواهد، قدرت بیان لازم دارد، احاطه به ابعاد وجودیش

لازم است. و از همه مهمتر شم بهشتی می خواهد. زیرا او «سیده نساء اهل الجنة» است. به تعبیر معصوم «نفاحة الفردوس» است. لااقل باید


كسی از او سخن گوید كه درك صحیحی از بهشت و ملكوت اعلی داشته باشد.

فاطمه اینك، در میان ما نیست، ولی ابعاد گسترده حیاتش، فكرش، خط مشیش در دل و جان ما نفوذ دارد. كیست كه اجمالی از حیات فاطمه را نداند. و آرزوی تبعیت از روش آن بانو را ننماید؟ او از دنیا رفته است ولی ابعاد حیاتش روز بروز وسیع تر و پردامنه تر می شود.

در عین حال به مصداق: آب دریا را اگر نتوان كشید، هم به قدر تشنگی باید چشید، ضروری است لحظاتی را در معرفی فاطمه علیه السلام، آن هم از زبان محمد و علی و از بیان معصوم بگذرانیم. از نقشهای گوناگون او، از زندگی و صفای او، از حق طلبی ها، از خدمت به خلق او و بالاخره از شهادت او سخن گوئیم. این امر اگر چه ممكن است سرسری و محدود باشد ولی این ارزش را دارد كه ساعتی به یاد زهرای عزیز، بنده ی پاك و عزیز خدا و دخت گرامی رسول صلی الله علیه و آله و سلم بگذرانیم.