کد مطلب:305501 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:356

مقدمه
آنچه می خوانید شرحی است بر سلسله مباحثی كه از این پس با عنوان (آموزه های زندگانی حضرت زهرا(س)) خواهیم داشت. در نخستین قسمت به عنوان مقدمه، ضمن شرح ضرورت این مباحث، دورنمایی نیز از محورها و فصلهای پیش بینی شده ارائه می گردد. دریافت دیدگاهها و پرسشهای شما خوانندگان عزیز در باره زندگانی صدیقه كبرا(س) و مسایل پیرامونی آن و نحوه طرح فرازهای زندگی و شعاعهایی از شخصیت آن بانوی بزرگ با جهت گیری الگودهی، می تواند بر غنا و كاربردی تر شدن مباحث كمك كند. در انتظار دریافت پرسشها و نقطه نظرهای تكمیلی شما نیز هستیم.(پیام زن) آغاز سخن ما ز بالاییم و بالا می رویم ما ز دریاییم و دریا می رویم ما از اینجا و از آنجا نیستیم ما ز هر جاییم آنجا می رویم همه ما انسانها با آغاز رشد خود به دنبال (نمونه)، (الگو) و (اسوه) هستیم. تا با بهره گیری از گفتار و پیروی از رفتار او، راه روشن و پرنویدی در زندگی خود شروع كنیم و پاسخ خود را برای (چگونه زیستن) به دست آوریم. این شیوه تربیتی در آموزه های فكری فرهنگی، جایگاه ویژه ای دارد و با عبارت (اسوه حسنه [1] ) بدان توجه شده است و از دیرباز اندیشمندان روانشناس و جامعه شناس به آن پرداخته اند [2] .

صاحبان فكر و اندیشه با اشاره به آثار گرانبهای آن در فضیلت خواهی و كمال جویی، بصیرت بخشی در عرصه های مختلف اجتماعی و خردورزی در ارزشهای والای انسانی، همگان را در انتخاب اسوه های آسمانی و الگوی گرانبها تشویق نموده اند:

استكبار كه تاءثیر كیمیاگونه این شیوه را در عصرها و نسلهای مختلف مشاهده می نمود و تمامی پیروان این الگوهای شایسته و اسوه های حسنه را نیروهایی تازه نفس در سنگرهای ناپیدا در دفاع از ارزشهای انسانی الهی می دید، راهی دیگر برابر افراد بویژه جوانان گشود تا با تغییر فرهنگ جامعه، ارزشهای واژگون را برابر دیدگان آنان مطلوب و محبوب گرداند. از این رو نخست معیارهای سعادت و نیك بختی را دگرگون نمود و با استفاده از ابزارهای مختلف همچون رادیو، تلویزیون، سینما و مطبوعات و یا رواج فسادهای گوناگون همانند كشف حجاب با بهانه های رسیدن به دروازه تمدن(!) راه رشد و بالندگی را تغییر داد، سپس گرایشهای انسانها را در روی كردن به الگوهای گرانبها و شایسته دگرگون كرد، زمانی به شخصیتهای مورد علاقه مردم اتهامهای گوناگون زده [3] تا آنان را از صحنه های سازنده اجتماع كنار نهد و زمان دیگری با انتشار كتاب آیات شیطانی، بزرگترین انسان هستی یعنی حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را با چهره ای تحریف شده و شخصیتی غیر واقعی به نگاههای مشتاق معرفی نمود تا دین را افیون، دین مداران را افسونگر و جوامع دینی را سرزمینهایی نفرین شده و بازمانده از هر گونه رفاه و سعادت بدانند. و سرانجام پس از تغییر بینش و گرایش آنان، اخلاق، رفتار، آداب و رسوم آنها را در اختیار خود قرار داده، با سپاه نامرئی و دستهای ناپیدا فرهنگ آن ملت را دگرگون نموده و آنان را برای همیشه اسیری مطیع و رام و آرام كند. حقیقتی كه یكی از صاحب نظران بنام كشورهای استكباری به دوستان خود بیان نمود كه:

(اخلاق و آداب و زبان و تمدن خودتان را به اقوام و جوامع مورد علاقه سیطره خود بیاموزید و آنان را به حال خودشان واگذارید كه (همیشه) از آن شما خواهند بود.) [4] نگاه تیزبین و دیده ژرف نگر رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله تعالی این شیوه شیطانی دشمن را حمله به عقبه جامعه اسلامی دیده كه به طور آرام و مخفیانه با هجوم باورهای تازه صورت می گیرد و به دنبال تهی ساختن نسل نو از ارزشهای دینی و اصول انقلابی، دامن زدن به شهوات و بی بند و باریهای اجتماعی و منزوی ساختن اسلام از صحنه های سیاسی اجتماعی دنیا است. [5] آنچه اینك توجه ما را به سوی خود می طلبد، افزون بر شناخت دسیسه های دشمنان در تغییر بینش نسبت به هستی و انسان و افشاندن بذر تردید و شك در دلهای لبریز از ایمان و یقین بی ارزش كردن مقدسات و باورهای آسمانی است كه با تزریق افكار التقاطی و انحرافی با عنوان تحقیقات نوین در دین [6] ، و ایجاد تلخكامی با پرورش روحیه پشیمانی در پیروی از رهبران معصوم علیهم السلام و انسانهای وارسته كه بیشترین شباهت را به معصومان دارند، انجام می پذیرد.

و در پی آن دمیدن روح بی تفاوتی نسبت به ارزشهای والای الهی و ایجاد جو خودباختگی در برابر فرهنگ بیگانه پدید آورد. بدون شك تنها گام موفقیت در پیروزی بر نقشه های شیطانی دشمنان، بینش و آگاهی نسبت به معارف ناب دینی، آشنایی واقعی با شخصیت الگوهای بی همتا، درسآموزی از ابعاد مختلف زندگانی و به كارگیری سخنان و آموزه های آسمانی آنان خواهد بود. از این رو در (آغاز سخن)، نخست به زلال وحی رو می بریم تا اندكی از روشنای معرفت قرآن نصیب خود سازیم و نسبت به شخصیت الگوهای خداوندی، ویژگیهای پیروان خردمند و چگونگی تاءثیرپذیری هر یك از ما از آنان آگاهی یابیم.


[1] نگاه كنيد به سوره ممتحنه آيه 4 و 6؛ سوره احزاب، آيه 21؛ سوره بقره، آيه 143 و سوره قصص، آيه 79 (الگوي دنياپرستان).

[2] رك: روانشناسي كمال الگوهاي شخصيت سالم، دوآن شولتش، ترجمه گيتي خوشدل به نظريه هاي شخصيت يا مكاتب روانشناسي، دكتر علي اكبر سياسي.

[3] نك: خاطرات سياسي مستر همفر (دستهاي ناپيدا [(دستورالعمل وزارت مستعمرات بريتانياي كبير به جاسوسان انگلستان در كشورهاي اسلامي جهت لكه دار كردن شخصيت عالمان مورد علاقه مردم و انديشمندان تاءثيرگذار در جامعه].

[4] اسپنسر، فيلسوف معروف انگليسي رك: اسلام بر سر دو راهي، پاورقي ص23.

[5] فرهنگ و تهاجم فرهنگي (مجموعه اي از سخنان رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي)، ص15 تا 69 (با تلخيص فراوان).

[6] نك: تهاجم فرهنگي، گرد آمده از سخنرانيهاي آيت الله مصباح يزدي.