کد مطلب:30647 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

مقدمه











علوی سید محمد طالبیان

یكی از بزرگترین سرمایه های هر كشور، نیروی انسانی آن كشور است و مهم ترین نیروی انسانی هر كشور را در نسل جوان آن كشور می توان یافت، قدرت و نیروی جوانی است كه می تواند بر مشكلات زندگی فائق آید و راههای سخت و ناهموار به آسانی بپیماید.

مزارع سرسبز و خرم با سعی و تلاش و كوشش نسل جوان آباد است، چرخهای عظیم صنایع سنگین با نیروی جوانان در حركت است، ذخایر طبیعی كه در اعماق معادن نهفته است با همت نسل جوان در استخراج می شود، كاخهای مجلل و آسمان خراشهای بزرگ جهان را اراده خستگی ناپذیر جوانان بپاداشته است، عمران و آبادیها مدیون كار و كوشش نسل جوان است، پایه های اقتصاد كشورها بر نیروی فعال جوانان استوار است، دفاع از مرزها و حفظ استقلال و امنیت و ایستادگی در مقابل تجاوزات دشمن بر عهده نسل جوان هر كشور است. خلاصه در همه كشورها آثار پرارج فعالیت جوانان در تمام مظاهر زندگی مشهود است و نیروی خستگی ناپذیر نسل جوان مایه امیدواری تمام ملتهاست.

گرچه تمام ملل و اقوام بشر در گذشته كم و بیش به موضوع جوانی و ارزش جوانان توجه داشته اند ولی پیشرفتهای عظیم بشری و تحولات سریعی كه قرن اخیر به علت پدید آمدن زندگی ماشینی و صنعتی و بسط علوم طبیعی در حیات اجتماعی بشر روی داده است بر اهمیت نسل جوان بیش از پیش افزوده است و دانشمندان را به بررسی و مطالعات گوناگون وادار كرده است. در دنیای امروز، جوانان مورد توجه مخصوص قرار گرفته اند و در كلیه شؤون سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و صنعتی و اخلاقی سهم بزرگی را بدست آورده اند و در هر كدام از آن ها نقش مهمی را عهده دار شده اند. آیین مقدس اسلام در چهارده قرن قبل ضمن برنامه های جامع و سعادت بخش توجه مخصوصی به نسل جوان معطوف داشته و جوانان را از نظر مادی و معنوی، روانی و تربیتی، اخلاقی و اجتماعی، دنیایی و اخروی و... تحت مراقبت كامل قرار داده است.