کد مطلب:30748 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:150

معاویه











مغیرة بن شعبه از كسانی است كه بعد از پیامبر اسلام (ص) نقش زیادی در انحراف حكومت و تثبیت بنی امیه داشته است پسر مغیره نقل می كند: من با پدرم به دیدار معاویه می رفتم و هرگاه پدرم از ملاقات معاویه باز می گشت از هوش، ذكاوت، عقل و تدبیر معاویه سخن بسیار می گفت تا اینكه شبی به خانه آمد دیدم بسیار غمگین است و از خوردن شام امتناع كرد ساعتی انتظار كشیدیم دیدیم فایده ندارد و غم پدر بر طرف نشد تصور كردیم از دست ما عصبانی است پرسیدم: پدر چه شده است چرا اینقدر غمگینی؟ پدرم لب به سخن گشود و گفت: پسرم من از نزد كافرترین و پست ترین انسان می آیم؟

آن شخص كیست؟

معاویه!

پدر، تو كه همیشه از او تعریف می كردی؟

پسرم! آری پس چه شده است؟

پسرم امشب من و او جلسه ای خصوصی داشتیم به او پیشنهاد كردم!

ای امیرالمؤمنین!! عمری از تو گذشته و پیر شده ای اگر عدالت پیشه كنی و نسبت به اقوام خود (بنی هاشم) صله رحم بجاآوری و به آنان توجه كنی بهتر است و این كار تو در تاریخ خواهد ماند و ثوابش در آخرت برای تو و در دنیا مردم از تو به نیكی یاد می كنند از طرفی بنی هاشم نیز توان مقابله با تو را ندارند؟

معاویه گفت: هرگز، هرگز، كدام نام نیك خواهد ماند؟ ابوبكر به قدرت رسید و به عدالت رفتار كرد و با مرگش نام او نیز خاموش شد. عمر به قدرت رسید و با آن همه تلاش همین كه مرد نامش فراموش شد ولی یتیم بنی هاشم روزی 5 بار نامش را با صدای بلند فریاد می كنند:

اشهد ان محمدا رسول الله (ص) ای بی پدر كدام عمل و كدام نام بعد از نام یتیم بنی هاشم خواهد ماند!! نه به خدا قسم تا نام این مرد را دفن نكنم بطوری كه هرگز نامش را نبرند امكان ندارد آرام گیرم؟![1].









    1. شرح ابن ابی الحدید- ج 5، ص 129.