کد مطلب:30749 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

حسودان











عده ای از مخالفان سیاسی امام علی (ع) نه درصدد بدست گرفتن مراكز قدرت بودند و نه درصدد زراندوزی و نه منافق بودند و نه... بلكه با توجه به فضائل امام علی (ع) و موقعیت او نزد پیامبر (ص) و عشق و علاقه بی حد طرفدارانش به او به این همه امتیاز حسادت می ورزیدند.

گرچه در دنیای سیاست و سیاستمداران كمتر به ویژگیهای روحی انسان و نقش آنها در رفتارشان توجه می شود ولی نباید آنها را نادیده گرفت به عنوان نمونه مخالفت عایشه ام المومنین با امام علی (ع) از این نگاه قابل توجیه است.

روزی عایشه به عنوان همسر پیامبر (ص) به خانه او آمد هنوز زهرا (س) در خانه پدر بود و عایشه از همان روز نخستین از محبت و عشق فراوان پیامبر نسبت به دختر و در نتیجه شوهر آینده اش با خبر شد و با رفتن زهرا (س) به خانه علی (ع) و اظهار محبت فراوان پیامبر (ص) نسبت به این زن و شوهر بخصوص كه پیامبر (ص) از مادر زهرا (س) یعنی حضرت خدیجه علیهاالسلام نیز فراوان به نیكی یاد می كرد طبیعی بود كه گرد رشك بر خاطر عایشه بنشیند. دیری نگذشت كه خداوند به زهرا (س) و علی (ع) فرزندانی كرامت كرد ولی عایشه تا پایان عمر پیامبر (ص) دارای فرزند نشد. از طرفی پیامبر(ص) نسبت به فرزندان فاطمه (س) بسیار اظهار عشق و علاقه می كرد و آنان را فرزندان خود می نامید صحابه رسول خدا (ص) نیز به تبعیت از پیامبر (ص) به فرزندان علی (ع) اظهار محبت می كردند. حادثه دیگری در زمان پیامبر (ص) اتفاق افتاد كه بر ناخشنودی عایشه از علی (ع) افزود و آن حادثه این بود روزی كه منافقان تهمت افك را بر او نهادند پیامبر با اطرافیان از جمله با علی (ع) مشورت كرد او گفت: زنان بسیارند در این باره از خادمه خانه بپرس تا آنچه رخ داد به تو بگوید.[1] همین امور كافی است كه عایشه از دست علی (ع) ناخشنود باشد و اتفاقا عایشه خودش به این حسادت نسبت به علی (ع) اعتراف كرده است به این جریان توجه كنید:

چون جنگ جمل پایان یافت علی دستور داد باقیمانده سپاه عایشه هر كس می خواهد در بصره بماند آزاد است و هر كس می خواهد به مدینه برگردد و نیز آزاد است و همه امكانات را فراهم كرد و به محمد بن ابوبكر برادر عایشه دستور داد كه عایشه را به مدینه برساند و چهل نفر از زنان سرشناس بصره را نیز همراه عایشه روانه كرد. هنگام وداع، عایشه، رو به مردم گفت: ای فرزندانم، بخاطر بعضی مسائل بعضی از ما از بعضی دیگر گله مندیم، هیچكس نباید به خاطر این مسائل به دیگری تجاوز كند: به خدا قسم من و علی در گذشته با هم اختلافی نداشتیم مگر بعضی از مسائل كه بین زن و اقوام همسرش وجود دارد و به خدا قسم علی نزد من از ناخشنودان نیكوكار است. سپس علی (ع)فرمود:

ای مردم عایشه راست می گوید.[2].









    1. كامل ابن اثیر- ج 2، ص 197.
    2. تاریخ طبری- ج 3، ص 547.