کد مطلب:315976 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:255

زیارت
زیارت پیشوایان و انسانهای برگزیده ی الهی و شهیدان راه حق و درستی، اضافه بر اجر و پاداش اخروی، خیرات بسیار دارد كه از آن جمله تطهیر جان زائر و ارتباط او با بزرگمردان تاریخ حق و عدالت، و زنده شدن دل و زنده ماندن فضایل، و برانگیزنده ی شوق به نیكی و پیروی از نیكان، و فاصله گرفتن از رذائل و طرد دشمنان خدا و محكوم كردن طاغیان و ستمگران است؛ و زیارت ابوفاضل عباس بن علی علیهماالسلام پس از زیارت پیامبر صلی الله علیه و آله و پیشوایان معصوم، از بارزترین مصادیق این زیارات و خیرات محسوب می شود.

حرم مطهر عباس بن علی علیهماالسلام در جوار حرم مطهر سرور شهیدان



[ صفحه 68]



حسین علیه السلام همواره مزار و مطاف جان های مشتاق و دوستداران اهل بیت عصمت و پیروان خاندان نبوت و ولایت بوده و از اقصای جهان به زیارت آن گرامی می شتابند، و كرامت های بسیار كه از توجه و شفاعت آن گرامی به زائران و متوسلان او مشاهده شده و می شود و از شماره و احصاء بیرون است موجب آن است كه آن بزرگوار هم اینك نیز به راستی «باب الحوائج» و وسیله ی فوز و نجات و رفع مشكلات و شفای بیماران و روا شدن حاجات مادی و معنوی دوستداران خود باشد، و نیز مصداق روشنی بر كریمه ی: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون» [1] .

حضرت امام صادق علیه السلام فرموده اند چون خواستی مرقد عباس بن علی علیهماالسلام را زیارت كنی درب حرم آن گرامی بایست و بگو:

«سلام الله و سلام ملائكته المقربین و أنبیائه المرسلین و عباده الصالحین و جمیع الشهداء و الصدیقین و الزاكیات الطیبات فیما تغتدی و تروح علیك یابن امیرالمؤمنین، أشهد لك بالتسلیم و التصدیق و الوفاء و النصیحة لخلف النبی صلی الله علیه و آله المرسل والسبط المنتجب و الدلیل العالم و الوصی المبلغ و المظلوم المهتضم فجزاك الله عن رسوله و عن امیرالمؤمنین و عن الحسن و الحسین صلوات علیهم افضل الجزاء بما صبرت و احتسبت و



[ صفحه 69]



أعنت فنعم عقبی الدار، لعن الله من قتلك و لعن الله من جهل حقك و استخف بحرمتك و لعن الله من حال بینك و بین ماء الفرات اشهد أنك قتلت مظلوما و أن الله منجز لكم ما وعدكم، جئتك یابن امیرالمؤمنین وافدا الیكم و قلبی و مسلم لكم و تابع و أنا لكم تابع و نصرتی لكم معدة حتی یحكم الله و هو خیر الحاكمین فمعكم معكم لا مع عدوكم انی بكم و بإیابكم من المؤمنین و بمن خالفكم و قتلكم من الكافرین، قتل الله امة قتلتكم بالایدی و الالسن».

«سلام خدا و سلام فرشتگان مقرب و پیامبران مرسل و بندگان شایسته اش و سلام همه ی شهیدان و صدیقان، و درودهای پاك و نیكو در هر صبح و شام بر تو باد ای پسر امیرمؤمنان؛ گواهم بر تسلیم و تصدیق و وفا و خیرخواهی تو برای جانشین پیامبر مرسل صلی الله علیه و آله و سبط برگزیده و رهبر دانشمند و وصی ابلاغگر و ستمدیده ی سختی كشیده، خداوند به جهت آنكه شكیبائی ورزیدی و ثواب الهی را می جستی و یاری رساندی به تو از جانب پیامبر خود و امیرمؤمنان و حسن و حسین علیهماالسلام برترین پاداش را عطا فرماید، و چه سرانجام نیكوئی داری. خدا لعنت كند آنكه ترا كشت و خدا لعنت كند آنكه حرمت ترا سبك شمرد و خدا لعنت كند آنكه میان تو و آب



[ صفحه 70]



فرات حائل شد. گواهم كه تو مظلوم كشته شدی و خداوند آنچه به شما وعده فرموده است انجام می دهد. ای پسر امیر مؤمنان من بر شما وارد شده ام و دلم با شما و تابع شماست و خود پیرو شمایم و یاریم برای شما آماده است تا آنگاه كه خدا حكم فرماید و او بهترین حاكمان است، و با شمایم با شما نه با دشمنان شما، من به شما و به بازگشت شما ایمان دارم و به كسانی كه با شما مخالفت كرده و شما را كشتند كافرم، خدا بكشد مردمی را كه شما را با دست و زبان كشتند».

پس داخل شو و خود را به ضریح بچسبان و بگو:

«السلام علیك ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله و لامیر المؤمنین و الحسن و الحسین صلی الله علیهم و سلم السلام علیك و رحمة الله و بركاته و مغفرته و رضوانه و علی روحك و بدنك أشهد و أشهد الله انك مضیت علی ما مضی به البدریون و المجاهدون فی سبیل الله المناصحون له فی جهاد اعدائه المبالغون فی نصرة اولیائه الذابون عن أحبائه فجزاك الله افضل الجزاء و اكثر الجزاء و اوفر الجزاء و أوفی جزاء احد ممن وفی ببیعته و استجاب له دعوته و اطاع ولاة امره أشهد انك قد بالغت فی النصیحة و أعطیت غایة المجهود فبعثك الله فی الشهداء و جعل



[ صفحه 71]



روحك مع ارواح السعداء و اعطاك من جنانه افسحها منزلا و افضلها غرفا و رفع ذكرك فی علیین و حشرك مع النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئك رفیقا، أشهد انك لم تهن و لم تنكل و انك مضیت علی بصیرة من امرك مقتدیا بالصالحین و متبعا للنبیین فجمع الله بیننا و بینك و بین رسوله و اولیائه فی منازل المخبتین فانه ارحم الراحمین».

«سلام بر تو ای بنده ی شایسته و فرمان بر خدا و پیامبرش و امیر مؤمنان و حسن و حسین صلی الله علیهم، سلام بر تو و رحمت خدا و بركات و مغفرت و رضوانش بر جان و تنت. گواهم و خدا را گواه می گیرم كه تو به همان روشی در گذشتی كه پیكارگران نبرد بدر و مجاهدان راه خدا در گذشتند، همچون آنانكه با خیراندیشی در راه خدا با دشمنان خدا مبارزه كردند و در یاری اولیای الهی كوشا بودند و از دوستان خدا دفاع كردند. خداوند به تو برترین و بیشترین و پرترین و كامل ترین پاداش كسانی را عطا فرماید كه به بیعت او وفا كردند و دعوت او را اجابت نمودند و از اولیاء او فرمان بردند. گواهی می دهم كه تو در خیر خواهی كوشا بودی و نهایت تلاشت را بكار بردی. خداوند ترا در زمره ی شهیدان بر انگیزد و روانت را با ارواح سعادتمندان همراه



[ صفحه 72]



سازد و از بهشت خود وسیع ترین خانه و برترین كوشك را به تو عطا نماید و نامت را در علیین برافرازد و تو را با پیامبران و صدیقان و شهیدان محشور كند و آنان دوستان و معاشرانی بسیار نیكویند. گواهی می دهم كه تو سستی نكردی و رو بر نتافتی و با آگاهی و بصیرت در كار خود با اقتدا به صالحان و پیروی از پیامبران درگذشتی خداوند ما و تو و پیامبر و اولیایش را در جایگاه بندگان خاضع الهی گرد آورد كه او مهربان ترین مهربانان است».

آنگاه به قسمت بالای سر برو و دو ركعت نماز بگزار، سپس آنچه خواهی نماز بخوان و بسیار دعا كن و در پی نماز بگو:

«اللهم صل علی محمد و آل محمد و لا تدع لی فی هذا المكان المكرم و المشهد المعظم ذنبا الا غفرته و لا هما الا فرجته و لا مرضا الا شفیته و لاعیبا الا سترته و لا رزقا الا بسطته و لا خوفا الا آمنته و لا شملا الا جمعته و لا غائبا الا حفظته و أدنیته و لا حاجة من حوائح الدنیا و الآخرة لك فیها رضی ولی فیها صلاح الا قضیتها یا ارحم الراحمین».

«خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و در این مكان گرامی و شهادتگاه با عظمت برایم گناهی مگذار جز آنكه بیامرزی و نه مشكلی جز آنكه بگشائی و نه



[ صفحه 73]



دردی جز آنكه شفا دهی، و نه عیبی جز آنكه بپوشی، و نه رزق و روزی جز آنكه بیفزائی،و نه ترسی جز آنكه امنیت بخشی، و نه پراكندگی جز آنكه گرد آوری، و نه غایبی جز آنكه حفظ كنی و نزدیك سازی، و نه نیازی از نیازمندیهای دنیا و آخرت كه مورد رضای تو و به صلاح من باشد جز آنكه بر آورده نمایی، ای مهربانترین مهربانان».

آنگاه به كنار ضریح در قسمت پائین پا برو و بگو:

«السلام علیك یا ابا الفضل العباس ابن امیرالمؤمنین السلام علیك یابن سید الوصیین السلام علیك یابن اول القوم اسلاما و اقدمهم ایمانا و اقومهم بدین الله و احوطهم علی الاسلام اشهد لقد نصحت لله و لرسوله و لأخیك فنعم الأخ المواسی فلعن الله امة قتلتك و لعن الله امة ظلمتك و لعن الله امة استحلت منك المحارم و انتهكت حرمة الاسلام فنعم الصابر المجاهد المحامی الناصر و الاخ الدافع عن اخیه المجیب الی طاعة ربه الراغب فیما زهد فیه غیره من الثواب الجزیل و الثناء الجمیل و الحقك الله بدرجة آبائك فی جنات النعیم اللهم انی تعرضت لزیارة اولیائك رغبة فی ثوابك و رجاء لمغفرتك و جزیل احسانك فاسئلك ان تصلی علی محمد و آله



[ صفحه 74]



الطاهرین و أن تجعل رزقی بهم دارا و عیشی بهم قارا و زیارتی بهم مقبولة و حیوتی بهم طیبة و ادرجنی ادراج المكرمین و اجعلنی ممن ینقلب من زیارة مشاهد احبائك مفلحا منجحا قد استوجب غفران الذنوب و ستر العیوب و كشف الكروب انك اهل التقوی و اهل المغفرة».

«سلام بر تو ای ابوالفضل العباس فرزند امیرمؤمنان، سلام بر تو ای فرزند سرور اوصیاء، سلام بر تو ای فرزند نخستین مسلمان كه پیش از همه ایمان آورد، و در دین خدا از همه پا بر جا تر بود، و بیش از همه اسلام را پاس می داشت. گواهم كه تو برای خدا و پیامبرش و برای برادرت خیر خواهی كردی، زهی برادر یاری رسان ایثارگر؛ خدا لعنت كند گروهی را كه ترا كشتند، و خدا لعنت كند گروهی را كه بر تو ستم كردند، و خدا لعنت كند گروهی را كه حرمت تو را رعایت نكردند و پرده ی حرمت مسلمانی را دریدند. زهی شكیبا، جهادگر، حمایت كننده، یاور، و برادر دفاع كننده از برادر خود كه اطاعت پروردگارش را اجابت كرد و به پاداش بزرگ و نام نیكویی كه دیگران به آن بی رغبت بودند اشتیاق ورزید. خداوند تو را به درجه ی پدرانت در بهشت پر نعمت نایل سازد. خدایا من با اشتیاق به پاداش و امید به آمرزش



[ صفحه 75]



و احسان عظیم تو به زیارت اولیای تو شتافتم؛ از تو مسئلت می دارم كه بر محمد و خاندان پاك او درود و رحمت فرستی و به حرمت آنان روزی مرا دائر و معیشتم را برقرار و زیارتم را پذیرفته و زندگانیم را پاكیزه داری، و مرا در شمار گرامیان در آوری و از كسانی قرار دهی كه از زیارت حرمهای دوستانت با رستگاری كامیابی باز می گردند و سزاوار آمرزش گناهان و پوشش عیب ها و رفع گرفتاریها می شوند كه تو اهل تقوی و آمرزشی».

و آخر دعوانا أن الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین (مشهد مقدس رضوی - اردیبهشت 1377)


[1] سوره ي آل عمران؛ آيه ي 169.