کد مطلب:33456 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:253

پیشگفتار











«از بخت شكر دارم و از روزگار هم». ورود به مسجد جامع امام صادق برای من ورود در یك ضیافت الهی بود. و اینك كه به كارنامه شش ساله ی خود در آن خانه ی خدا می نگرم و آن را مشحون از لطف و بركت و توفیق الهی می یابم، عظیم فرحناك می شوم و خدای منان را سپاس می گزارم كه چنان خدمت مباركی را نصیب این مسكین كرد و نگاه شور دیوان را به نظر شیرین خسروانه دفع فرمود و در طوفان نامردیها و نامرادیهای روزگار، طواف كعبه ی معنا را بر او آسان ساخت و دست نوازش خود را از سر او بر نگرفت و او را از مائده ی حقیقت فائده های كریمانه كرامت كرد.

از این شش سال، هر سال 9 ماه و هر ماه 4 هفته و هر هفته یك شب، به گفتارهای دینی و فرادینی گذشت و نهج البلاغه نقل مجلس و مساله آموز مدرس بود. اوصاف پارسایان نخستین نوباوه ی آن بوستان دماغ پرور بود كه هدیت ارباب معرفت گردید و حكمت و معیشت اینك از پس آن در می رسد.

[صفحه 2]

حكمت و معیشت كه به عون الهی، در چهار دفتر نشر خواهد یافت، شرح نامه ی حكیمانه و حاكمانه ی امام علی (ع) به فرزند خویش است كه مشتمل بر لباب حكمت عملی و اصول تدبیر منزل و تهذیب خلق و تنظیم معیشت دنیوی است.

امام علی در این نامه با فرزندان صلبی و همه ی فرزندان روحانی اش كه «بی مزاج آب و گل نسل وی اند» سخن می گوید و گزیده ی تجربه های ناب عمر پر حادثه و پر تامل خود را با آنان در میان می گذارد و به آنان درس عبودیت و حریت و حكمت و عزت و عفت و دنیا شناسی و مرگ اندیشی و خدا پرستی و تاریخ پژوهی می دهد و خرد و كلان رموز و آداب معیشت كامیاب و سعادتمند را باز می نماید كه بسیار گو و آرزو پرور و ضعیف كش و زیادت طلب و آبرو فروش و حرام خوار و بد گمان و ناشكیبا و شتابكار و جدالگر و خود بین مباش. خود را عزیز دار كه هیچ چیز بهای تو نیست و برده ی غیر مباش كه بردگی برای تو نیست. پارسا و سبكبار و خدا طلب و مرگ اندیش و صبور و نیكخواه و دعا خوان و راز دار و تجربه اندوز و دوست نگهدار و بردبار و محسن و مشفق باش.

و اگر می توانی جز خدا ولی نعمتی نداشته باشی، چنان كن. و بدان كه هیچ راهی به گشادگی جاده ی حق نیست و هیچ خیری در رفیق بی شخصیت نیست. دل خود را به نیروی یقین قوی دار و به نور حكمت روشن كن و به یاد مرگ رام و آرام دار و دمی از گردش روزگار و بی ثباتی زمانه و سستی احوال دنیا غافل مباش و زنهار كه لب به هر سخن نگشایی كه ناگفته ها هنوز در حكم تواند و زنهار كه چون سفیهان دل به آرزوها نسپاری كه آرزو سرمایه ی بیخردان است و...

این گنج شایگان شامل دهها درس و ادب رایگان از این دست است و حكمت و معیشت به قدر مقدور و با تكیه بر توفیق و عنایت حق، به كاوش در آن كوشیده است، تا اندكی از دین عظیمی را كه بدان كتاب الهامی دارد ادا كند و دوستان آن ولی اعظم حق را دامنی پر گل از ین

[صفحه 3]

بوستان ارمغان آورد.

آماده شدن این كتاب مرا وامدار و سپاسگزار كریمانی «بی علت و بی رشوت» كرد كه اگر نهیب فتوت آنان نبود، به حكم مروت، نام عزیزشان را در این جا می آوردم:


لیك می ترسم ز كشف رازشان
ناز نینانند و زیبد نازشان


عزیزانی كه كار تحریر و تنقیح و طبع و نشر این كتاب را به عهده گرفتند و مرا جاودانه مدیون و ممنون نیكی ها و گشاده دستی های خود كردند.

رجاء واثق دارم كه عنایت رب العالمین و همت امام المتقین بدرقه ی راه آن نیكخواهان فضیلت پرور خواهد بود، كه:


دست پیر از غایبان كوتاه نیست
دست او جز قبضه ی الله نیست


خداوندا! اینك كه مرا از این نازنینان بخت برخوردار داده ای، آن را وامگیر و اكنون كه مرا به خدمت اولیاءت گماشته ای بر اتمام خدمت كامیابم گردان:


لذت انعام خود را وامگیر
نقل و باده و جام خود را وامگیر


چون به ما بویی رسانیدی ازین
سر مبند آن مشك را ای رب دین


گوش ما گیر و بدان مجلس كشان
كز رحیقت می خورند آن سر خوشان


انك ولی التوفیق

عبدالكریم سروش

فروردین ماه 1373

[صفحه 15]


صفحه 2، 3، 15.