کد مطلب:41685 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

سفارش











1- در آستانه سفر یمن، پیامبر خدا سفارشهایی به من فرمود؛ از جمله آنها:مبادا با احدی پیكار نمایی مگر آنكه پیشتر او را به اسلام دعوت كرده باشی. به خدا سوگند، اگر توسط تو یك نفر هدایت یابد، (پاداش این كار) برای تو بهتر است از آنچه خورشید بر آن طلوع و غروب كند...

2- با او گفتم: مرا با این سن كم، به قضاوت و داوری در میان جمعیتی می فرستی كه همه به سال از من بزرگترند در حالی كه با قضاوت نیز آشنایی ندارم.

پیامبر خدا(ص) دست بر سینه من نهاد و گفت: خداوندا زبانش را استوار بدار و دلش را هدایت كن و فرمود: هنگامی كه دو طرف دعوا به نزد تو آمدند میان ایشان داوری نكن تا آنكه سخن هر دو را بشنوی، چون چنین كردی حكم دعوا بر تو آشكار شود.

به خدایی كه جانم به دست اوست، نشد كه در داوری میان دو تن تردید كنم.

3-. .. از او پرسیدم چگونه با مردم نماز بگزارم؟

فرمود: همچون ضعیفترین ایشان با آنها نماز بگزار و به مومنین دلرحیم باش.1. قال علی (ع): لما بعثنی رسول الله (ص) الی الیمن قال: یا علی! التقاتل احدا حتی تدعوه الی الاسلام و ایم الله لان یهدی الله عل ییدك رجلا خیر لك مما طلعت علیه

[صفحه 105]

الشمس و غربت....[1] .

2- قال:... بعثنی النبی الی الیمن، فقلت یا رسول الله (ص)! تبعثنی الی قوم اسن منی و انا حدیث السن لا ابصر القضاء.

فوضع یده علی صدری فقال: اللهم ثبت لسانه و اهد قلبه و قال: یا علی! اذا جلس الیك الخصمان فلا بینهما حتی تسمع من الاخر فانك ادا فعلت ذلك تبین لك القضاء... و الله ما شككت فی قضا بین اثنین.[2] .

3-. .. فانی سالت رسول الله (ص) حین وجهنی الی الیمن كیف اصلی بهم؟ فقال: صل بهم صلاه اضعفهم و كن بالمومنین رحیما.[3] .

[صفحه 106]



صفحه 105، 106.





    1. كافی، ج 5، ص 27.
    2. اعیان الشیعه، ج 1، ص 410.
    3. وسائل الشیعه، ج 8، ص 69. بین سالهای هشتم و نهم هجری ماءموریت علی در یمن صرفاً جنبه تبلیغی در سال دهم هجری داشته است و این معنی از قرائن موجود در كلام حضرت پیداست.

      در سال دهم هجری باز ماءموریتی به یمن داشته، كه این ماءموریت جنگی بوده است. علامه سید محسن امین می نویسد:

      طبیعی است كه آن حضرت برای بیان احكام و تبلیغ دین جدید بین سالهای هشتم و نهم هجری به یمن رفتع باشد. هر چند تاریخ دقیق آن مشخص نیست.