کد مطلب:5326 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:245

اهداء
اِهْداء إِلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ وَ خاتَمِ النَّبِیینَ وَ إِلی مَوْلانا وَ مَوْلَی الْمُوَحِّدینَ عَلیٍّ أَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَ إِلی بِضْعَةِ الْمُصْطَفی وَ بَهْجَةِ قَلْبِهِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمینَ وَ إِلی سَیِّدَیْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، السِبْطَیْنِ، الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ وَ إِلَی الأَئِمَّةِ التِّسْعَةِ الْمَعْصُومینَ الْمُكَرَّمینَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ سِیَّما بَقِیَّةِ اللَّهِ فی الأَرَضینَ وَ وارِثِ عُلُومِ الأَنْبیاءِ وَالْمُرْسَلینَ، الْمُعَدِّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ وَالْمُدَّخِرِ لاِحْیاءِ الْفَرائِضِ وَمَعالِمِ الدّینِ، الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صاحِبِ الْعَصْرِ وَالزَّمانِ عَجَّلَ اللَّهُ تَعالی فَرَجَهُ الشَّریفَ فَیا مُعِزَّ الأوْلِیاءَ وَ یا مُذِلَّ الأَعْداءِ أَیُّهَا السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الأَرْضِ وَالسَّماءِ قَدْ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرَّ فی غَیْبَتِكَ وَ فِراقِكَ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ مِنْ وِلائِكَ وَ مُحَبَّتِكَ فَاَوْفِ لَنَا الْكَیْلَ مِنْ مَنِّكَ وَ فَضْلِكَ وَ تَصَدَّقْ عَلَیْنا بِنَظْرَةِ رَحْمَةٍ مِنْكَ إِنَّا نَریكَ مِنَ الْمُحْسِنینَ.

پیشكش به:

آستان مقدّس و منوّر خاتم پیامبران، رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله

و پیشگاه نورانی حضرت صاحب العصر والزَّمان عَجَّلَ اللَّهُ تَعالی فَرَجَهُ الشَّریفَ

و تقدیم به:

روح پرفتوح نایب بر حق آن حضرت؛ یگانه چراغ افروز معنویّت راستین عصر كنونی و معمار و بنیانگذار نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیة الله العظمی امام خمینی قدس سره، كه در بزرگداشت مقام صحیفه سجادیّه و پیوند آن با قرآن، چنین فرمود: «صحیفه كامله سجادیه، نمونه كامل قرآن صاعد است و از بزرگ ترین مناجات(های) عرفانی در خلوتگاه انس است كه دست ما كوتاه از نیل به بركات آن است. آن كتابی است الهی كه از سرچشمه نور الله نشئت گرفته و طریقه سلوك اولیای بزرگ و اوصیای عظیم الشأن را به اصحاب خلوتگاه الهی می آموزد. این كتاب مقدّس چون قرآن كریم سفره الهی است كه در آن همه گونه نعمت موجود است و هر كس به مقدار اشتهای معنوی خود از آن استفاده می كند. این كتاب هم چون قرآن الهی ادقّ معارف غیبی است كه از تجلیّات الهی در ملك و ملكوت و جبروت و لاهوت و مافوق آن حاصل می شود و در ذهن من و تو نیاید، و دست طلبكاران از حقایق آن كوتاه است».

سپاس و قدردانی:

خدای سبحان را سپاس گزاریم كه مجلّد اوّل «صحیفه هاشمیّه» مورد توجّه واقع گردید و برخی از فقهای معظّم با إعطاء تقریظ و بعضی اساتید گرانقدر با ارسال نامه تبریك و... ما را مورد لطف خویش قرار دادند. این همه توفیق، از بركت دعای خیر دلسوزان ارجمند در ادامه این كار والا و عظیم است:

از رهگذر خاك سر كوی شما بود هر نافه كه در دست نسیم سحر افتاد

اكنون كه ترجمه و شرح موضوعی دعای دوم صحیفه سجادیه - پس از مشكلات بسیاری كه فراروی ما بود - به زیور طبع آراسته گردید و در اختیار معناشناسان و دانش پژوهان معرفت پرور قرار داده شد، به دلسپردگان نفس ستیز و وارستگان فضای معنویت و شیدایان عالم شگفت انگیز روحی، نوید می دهیم كه ترجمه و شرح دعای سوم صحیفه سجادیه در مجلد سوّم «صحیفه هاشمیه» (به همراه پژوهشی درباره ملائكه و روح و..) در مسیر چاپ و نشر قرار گرفته كه در اوّلین فرصت ممكن روانه بازار كتاب خواهد شد. و امّا حضرت امام رضاعلیه السلام فرمود: «مَنْ لَمْ یَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ؛ هر كس كه از كسی كه نعمتی به او بخشیده، تشكّر نكند، شكر خدا را انجام نداده است.» لذا در این مقام، شایسته است از عزیزانی كه ما را در نشر دفتر دوم «صحیفه هاشمیه» یاری دادند، تقدیر نماییم؛ هرچند یقیناً نیازی به نامبرد ندارند: پژوهشگران و محققین ارجمند حجج اسلام آقایان: مرتضی اخوان، علی بیات، علیرضا سبحانی نسب زیدعزّهم، كه با وجود حجم وسیع فعالیّت های علمی و تحقیقی، كریمانه و از روی لطف، ویرایش و تذكّرات لازم را در بخش عمده ای از كتاب به انجام رساندند نیز تقدیر از مدیر محترم نشرلاهیجی، جناب آقای تاجانی كه كتاب را به زیور طبع آراسته نمودند و با تشكر از اخوان محترم ایشان تشكر از عنایت یار دیرین، جناب آقای ابوالقاسم یوسفی كه نهایت لطف را ابراز داشتند تقدیر از جناب آقای علی عباس نژاد كه طرح جلد، كار هنری ایشان است و سپاس فراوان از سركار خانم دكتر ناهید نفیسی و جناب آقای حاج سعید دهقان نصیری و دیگر نیك اندیشانِ خداجو، كه در راستای نشر مجموعه آثار مؤلّف و عشق به تبیین عقاید و معارف اسلامی، اعلام همكاری نموده اند.

تقدیر ویژه از مؤسسه قرض الحسنه بسیجیان استان قم، كه در راستای نشر آثار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام با تسهیلات درخواستی ناشر محترم در كوتاه ترین زمان، موافقت نموده و مساعدت لازم را مبذول داشتند. بار دیگر خداوند را بر این همه توفیق، كه به كم ترین بندگانش موهبت فرموده، شكرگزاریم و از پیشگاه با عظمت او استمرار این لطف را در سایه عنایات ویژه ائمّه معصوم علیهم السلام خصوصاً حضرت حجة بن الحسن العسكری، عجّل ا... تعالی فرجه الشّریف خاضعانه مسألت داریم. بِمَنّه و لُطفه و كَرَمِه دعای دوم صحیفه سجادیه؛ تحیّت بر حضرت رسول اكرم صلی الله علیه وآله

دعای دوم صحیفه سجادیه

درباره ترجمه و شرح موضوعی صحیفه سجّادیه