کد مطلب:78293 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:310

سیمای امام در آئینه ی کلام امام











شناخت امام و عرفان و آگاهی نسبت به شخصیت و هویت امام معصوم و برگزیده از سوی خدا و معرفی شده به وسیله ی پیامبر (ص)، اگر چه بر هر مسلمانی واجب است و بر اساس این تكلیف الهی همه ی مسلمانان و گرویدگان به خدای یگانه، وظیفه دارند كه در جهت دستیابی به شناخت امام معصومی كه اطاعت از وی فریضه ی الهی است، تلاش و كوشش كنند. ولی با اینهمه معرفت در حق امام و آگاهی از شخصیت و هویت و كرامت ذاتی وی، امر مهمی است كه به سادگی و سهولت امكان پذیر نیست. و همه ی آنهایی كه در رابطه با شناخت امام معصوم

[صفحه 157]

واجب الاطاعه تلاش كرده اند، میزان عرفان و آگاهی آنها از امام و شخصیت ملكوتی او، در حد توان و گنجایش علمی و ظرفیت وجودی ایشان می باشد. و در حقیقت امام را آن چنان كه هست و همسنگ و همسان شخصیت حقیقی و ملكوتی و معنوی او نشناخته اند و در واقع:


هر كس به زبانی صفت و حمد تو گوید
بلبل به غزل خوانی و قمری به ترانه


بر اساس این واقعیت و از آنجا كه در پی شناخت سیمای امام در نهج البلاغه هستیم و با علم و آگاهی نسبت به این حقیقت كه همه ی پیشوایان معصوم دینی از عترت پاك و مطهر رسول الله، یك نور واحدند و روشنی و نورانیت ایشان از نور الهی و حقیقت ذات اقدس كبریایی است، كه نور آسمانها و زمین است و مثل نور او چراغدانی را مانند است، كه در آن مصباح جای گرفته و این چراغ در آبگینه است و این زجاجه بسان كوكب فروزنده ایست و...[1].

و همه ی شرح و تفسیری كه درباره ی آیه ی مباركه ی نور آمده و تمامی در بیان حقیقت ذات اقدس الهی و شرح شخصیت و عظمت پیامبر اكرم (ص) و ائمه ی اطهار (ع) می باشد. و با این همه به دلیل ناتوانی علمی و ضعف درك و فهم انسانها، نمی توان به مقام والای امام و شناخت پایگاه رفیع امامت دست یافت. به ناچار بهترین راه برای شناخت امام (ع) و آگاهی از مقام

[صفحه 158]

معظم وی، روی نیاز به سوی علی (ع) می آوریم و در كلام رسای آن حضرت- اگر چه آن بزرگوار هم در حد درك و فهم محدود انسانها سخن گفته- مقام و منزلت ایشان را می جوئیم. و یقین داریم كه توصیف امام از شخصیت خود، وصف نور است. و از آنجا كه همه ی عترت پیامبر (ص) نور واحدی هستند، با شناخت علی علیه السلام به قداست، عظمت و شخصیت امامان معصوم از نسل وی، فراخور فهم خویش دست می یابیم. بر این اساس همه ی تشنگان زلال معرفت امام علی (ع) را به نوشیدن از كوثر گوارای كلام آن حضرت، در معرفی خود فرا می خوانیم:


صفحه 157، 158.








    1. الله نور السموات و الارض مثل نوره كمشكوه فیها مصباح المصباح فی زجاجه الزجاجه كانها كوكب دری یوقد من شجره مباركه زیتونه لا شرقیه و لا غربیه... «سوره ی نور، آیه 35».