کد مطلب:312203 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:763

پیشگفتار
تاریخ و سیره و زندگی اولیای الهی و مردان خدایی، اسوه ی زیست مؤمنانه و مرگ خداباورانه است. حیات طیب و نیز عروج پاك این خورشیدهای سپهر مهر، مشق زندگی و درس رستگاری است. هم از این روست كه به مدد بازخوانی و بازگویی رازهای این آفاق تماشایی، انسان امروز نیز می تواند از بصیرت صاحبان عشق و حیرت الهام بگیرد و به یمن تبرك نام فروزان آنان، به قدر كوچك گام های خود به خداوند نزدیك تر شود.

عباس بن علی علیه السلام یكی از آن اسوه ها و سرمشق هاست. نام ماندگار این آسمان سرخ عشق در یاد شیعه و اسلام از آن مانده است كه او جاودانه ترین نقش ها را در تاریخ شكوهمند و قدسی دین به نام وفا و ایثار و شهادت رقم زده است. خاطره ی نامیرای كربلا بی اسم عباس علیه السلام ماندگار نمی بود و بی رنگ چشم ها و خون دست های او رونقی نمی داشت. این عشق است كه با عباس علیه السلام به ذهن تاریخ اسلام پیوند خورده است.

این كتاب حاصل درنگی خاكسارانه بر آستان مقدس پرچمدار شهیدان عرصه ی



[ صفحه 18]



عشق، عباس بن علی بن ابی طالب علیه السلام است. این مكتوب نخست در قالب یادداشت هایی پژوهشی در موضوع تاریخ زندگی و سیره ی آن حضرت برای بهره مندی محققان یكی از مراكز پژوهشی در سال های 1375 تا 1379 فراهم آمد. اینك به توفیق حضرت حق، كار بازپیرایی و بازنگری آن به انجام رسیده و با افزوده ها و پیوست ها، و نیز مرور و تجدید نظر در برخی مراجع و منابع به همراه ترجمه ی آیات و روایات و همچنین ویرایش فنی و صوری آن، متناسب با نیاز عموم علاقه مندان و به ویژه پژوهشگران عرصه ی دین، به محضر مخاطبان ارجمند عرضه می شود.

اینك بایسته است از همه ی عزیزانی كه در مسیر فراهم سازی این اثر كوشیده اند سپاسگزاری كنیم. در این میان، به ویژه تلاش های صدیق گرامی حضرت حجت الاسلام و المسلمین اكبر اسدی - دام مجده - كه در آماده سازی این كتاب نقش ارزنده داشته اند و نیز آقای احمد شهدادی كه كار ترجمه آیات و روایات و بازپیرایی آن را به انجام رسانیده اند، مایه ی امتنان و موجب قدردانی فراوان است.

امید كه این اثر ناچیز به درگاه بلند علمدار كربلا، حضرت عباس بن علی علیه السلام مقبول نظر افتد و در مسیر افزودن دانش و بینشی معنوی به ذهن مخاطبان گران مایه به كار آید.

جواد خرمیان

قم مقدس - پاییز 1385



[ صفحه 21]