کد مطلب:102387 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:419

مقدمه











جلد نخست نهج البلاغه، با سخنان امیرالمومنین (ع)، و همراه با كاروان پیوسته پویای زندگانی پربركتش آغاز شد، و پس از جنگ جمل كه امام كوفه را به عنوان مركز زمامداری برمی گزیند، ما هم از آموزش های گرانبهای آن بزرگوار در زمینه های یكتاپرستی و شناخت، آفرینش، هدایت، حقوق اجتماعی و تاریخ سود جستیم.

جلد دوم با استفاده از درسهای انسان ساز امیرالمومنین (ع) درباره ی تربیت و سپس اخلاق آغاز می شود، آنگاه به روال تاریخی زندگانی امام بازگشته جریان پیكار صفین و مصر و دست اندازیهای تجاوزگران شام به سرزمینهای زیر فرمان امام، خوارج و نبرد نهروان و سرانجام شهادت امام را دنبال می كنیم، و با شهادت امام، جلد دوم و همه ی آموزش نهج البلاغه به پایان می رسد.

مدتی چاپ و انتشار جلد دوم به تاخیر افتاد. تا این كه سال 1379 كه به دو عید غدیر در آغاز و در پایان آذین بسته شده است، سال امیرالمومنین امام علی بن ابی طالب نامیده شد، و به درخواست دانشجویان و تایید و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرار بر این شد كه نهج البلاغه در همه ی رشته های دانشگاهی تدریس شود. و اجرای این مهم بر عهده ی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گذارده شد. معاونت فرهنگی نهاد پس از بررسی این كتاب، آن را برای آموزش نهج البلاغه پسندید، و سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تصمیم گرفت هر دو جلد را یكجا به چاپ رساند.

[صفحه 18]

در جلد نخست ویراستاری كوتاهی انجام شد و اینك هر دو جلد در یك مجلد، از ولادت تا شهادت امیرالمومنین، و برخی از مهمترین درسهای گرانبهای آن امام بزرگ، به علاقه مندان تقدیم می شود، بدان امید كه این كتاب انگیزه ای شود برای موانست همیشگی با نهج البلاغه و آموختن درسهای گرانسنگ و والای امیرالمومنین علیه السلام.

سید محمدمهدی جعفری

دانشگاه شیراز- خردادماه 1379

[صفحه 19]

نشانه ها:

ط: خطبه

ك: كلام

ر: رساله، كتاب، نامه

وص: وصیت

دعا: دعا

ج: جلد

ص: صفحه

نهج: نهج البلاغه

[صفحه 21]


صفحه 18، 19، 21.