کد مطلب:1421 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:434

نجاسات


84- نـجـاسـات ده چـیز است : اول : بول , دوم : غایط , سوم : منی , چهارم : مردار , پنجم : خون , ششم و هفتم : سگ و خوك , هشتم : كافر , نهم : شراب , دهم : عرق حیوان نجاستخوار.





بول و غایط



85- بول و غایط انسان و هر حیوان حرام گوشتی كه خون جهنده دارد یعنی اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن می كند , نجس است , و غایط حیوان حرام گوشتی كه خون آن جستن نمی كند مثل ماهی حرام گـوشـت , و هـمچنین فضله حیوانات كوچك مثل پشه و مگس كه گوشت ندارند پاك است , ولی از بول حیوان حرام گوشت كه خون جهنده ندارد باید بنابر احتیاط لازم اجتناب كرد.



86- بول و فضله پرندگان حرام گوشت پاك و بهتر اجتناب از آنهاست .



87- بول و غایط حیوان نجاستخوار نجس است و همچنین است بول و غایط بچه بزی كه شیر خوك خورده به تفصیلی كه خواهد آمد یا حیوان چهارپایی كه انسان با آن نزدیكی نموده است .





منی



88- مـنـی انـسـان و هـر حـیوانی كه خون جهنده دارد نجس است , هر چند - بنابر احتیاط لازم - حلال گوشت باشد.





مردار



89- مـردار انـسـان و هـر حـیـوانـی كـه خون جهنده دارد نجس است , چه خودش مرده باشد , یا به غیر دستوری كه در شرع معین شده آن را كشته باشند.



و ماهی چون خون جهنده ندارد , اگرچه در آب بمیرد پاك است .



90- چیزهایی از مردار مثل پشم و مو و كرك و استخوان و دندان كه روح ندارند پاك است .



91- اگر از بدن انسان یا حیوانی كه خون جهنده دارد در حالی كه زنده است گوشت یا چیز دیگری را كه روح دارد جدا كنند.



نجس است .



92- اگر پوستهای مختصر لب و جاهای دیگر بدن را بكنند پاك است .



93- تخم مرغ كه از شكم مرغ مرده بیرون می آید پاك است , ولی ظاهر آن را باید آب كشید.



94- اگـر بره و بزغاله پیش از آن كه علفخوار شوند بمیرند , پنیر مایه ای كه در شیردان آنها می باشد پاك است .



ولی ظاهر آن را باید آب كشید.



95- دواجات روان , عطر , روغن , واكس و صابون كه از خارجه می آورند , اگر انسان یقین به نجاست آنها نداشته باشد پاك است .



96- گوشت , پیه و چرمی كه احتمال آن برود كه از حیوانی است كه به دستور شرع كشته شده پاك است , ولی اگر از دست كافر گرفته شود یا اینكه دست مسلمانی باشد كه از كافر گرفته و رسیدگی نكرده كه از حـیوانی است كه به دستور شرع كشته شده یا نه , خوردن آن گوشت و پیه حرام است , ولی نماز در آن چـرم جـایز است , و اما آنچه از بازار مسلمانها یا از مسلمانی گرفته شود و معلوم نباشد كه از كافر گرفته شده , یا این كه احتمال آن برود كه تحقیق كرده اگرچه از كافر گرفته باشد خوردن آن گوشت و پیه نیز جایز است .





خون



97- خـون انـسـان و هـر حـیوانی كه خون جهنده دارد یعنی حیوانی كه اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن می كند نجس است , پس خون حیوانی كه مانند ماهی و پشه خون جهنده ندارد پاك می باشد.



98- اگـر حـیـوان حـلال گوشت را به دستوری كه در شرع معین شده بكشند و خون آن به مقدار لازم بـیـرون آیـد خونی كه در بدنش می ماند پاك است ولی اگر به علت نفس كشیدن یا به واسطه این كه سر حیوان در جای بلند بوده خون به بدن حیوان برگردد , آن خون نجس است .



99- احـتـیاط مستحب آن است كه از تخم مرغی كه ذره ای خون در آن می باشد اجتناب شود و اگر خون در زرده باشد تا پوست نازك روی آن پاره نشده سفیده بدون اشكال پاك است .