کد مطلب:153728 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:252

پیشگفتار
به نام خداوند بخشنده ی مهربان

همه می دانیم ایران تنها كشوری است كه در میان ممالك و جوامع اسلامی مذهب رسمی آن شیعه جعفری اثنی عشری است و مروجین این طریقه حقه اكثرا از ایران بپا خاسته و در ترویج آن سعی بلیغ مبذول فرموده اند.

نهال تشیع از خون پاك سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام و فرزندان و برادران و برادرزادگان و خویشاوندان و یاران باوفایش آبیاری و به ثمر رسیده و اسلام و مذهب تشیع به بركت خون حسین و یارانش باقی و پایدار مانده و هر روز بر رونق و جلای آن افزوده می گردد كه اگر قیام حسینی نبود یزیدیان فاتحه ی اسلام را می خواندند خوشبختانه محققین و مورخین از سال وقوع حادثه ی جانگداز كربلا تا كنون در هر عصر و زمانی برای احیاء خون شهیدان فعالیت بسزایی داشته و آثار گرانبهایی از خود به یادگار گذاشته اند، و این حركت الهی و انقلابی را كه علت مبقیه ی دین و مذهب مقدس است برپا و جاویدان ساخته اند، امروز ما به بركت همین آثار توانسته ایم دست به اقدام نوینی بزنیم و از خدا می خواهیم كه اجر آنان را درخور خدائیش عنایت فرماید لیكن اكثر آثار گذشتگان به زبان عربی تدوین یافته كه برای پارسی زبانان كمتر قابل فهم است و آن چه كه به زبان فارسی نوشته شده نوعا مطابق ادبیات عصری بوده كه با ادبیات عصر ما تطبیق نمی كند مخصوصا سبك تألیف و تصنیف تغییر یافته، لذا عده ای از فضلاء و دانش دوستان كه كتاب پیغمبر و یاران ما را دیده بودند و سبك تحریر و سادگی قلم را پسندیده، پیشنهاد تألیف كتابی در زمینه تاریخ حسین بن علی «علیه السلام» اسوه ی حریت و شهادت و تصویر صحنه جانسوز كربلا را نمودند.

حقیر هم به امید اینكه با این اقدام ناقابل رشته ولایتم را به ولایت اهل بیت عصمت


و طهارت استحكام بخشیده و مشمول عنایات خاصه خاندان پیامبر گرامی گردیده آبروئی نزد آنان كسب كنم از پیشنهادشان كه در حقیقت گشودن راه سعادت بود حسن استقبال نموده و قلم به دست گرفته و با اتكا به فضل و عنایات خاصه پروردگار شروع نمودم.

امید است كه مورد توجه خدای بزرگ و حسین عزیز و جد و پدر و مادر و برادر و اصحاب گرامیش قرار گیرد.

در اینجا لازم می دانم به برخی از امتیازات این كتاب اشاره نمایم.

1- در این تألیف از تواریخ معتبر عربی استفاده شده و مدارك هر مطلب با ذكر و شماره صفحه تا آن جا كه موجب تطویل نگردد در ذیل صفحات آمده است.

2- برای آن كه خواننده خسته نگردد و مطالب دنباله دار نشود و به تمام موضوعات خیلی آسان دسترسی پیدا كند برای هر مطلبی ولو كوتاه تیتر و عنوانی قرار داده شده است.

3- اشاراتی از علل و فلسفه قیام حسین (ع) به عنوان یادآوری و تذكر ذكر شده است تا سوژه ای برای گویندگان باشد.

4- متن عربی سخنان امام حسین علیه السلام در مقاطع مختلف بیان شده است تا فضلا و اهل سخن از لطافت و زیبایی عبارات حضرت كه ترجمه نمی تواند آن حقایق را بیان كند بهره گردند.

5- بیوگرافی یاران امام حسین علیه السلام در ضمن شرح شهادتشان بیان شده است.

6- پس از بیان كیفیت شهادت به سایر مطالب و وقایعی كه در بین راه اتفاق افتاده اشاره شده، تا با مراجعه به آن موارد كلیه مطالب شهید مورد استفاده قرار گیرد.

7- در شروع به شرح حال قسمتی از زیارت ناحیه مقدسه امام زمان علیه السلام كه درباره آن شهید وارد شده ذكر گردیده كه ضمن كمك به بیان شهادت بیانگر مقام شهید می باشد.

8- كلیه منازل بین راه مكه تا كربلا كه امام از آن جا عبور كرده یا توقف كوتاه داشته، ضمن نظم عربی و فارسی بیان شده و به برخی از قضایائی كه در آن منزل رخ داده، اشاره شده كه می تواند از امتیازات خاص این كتاب باشد.

9- آمار جالبی در این نوشته آمده مانند: پنج نفر قبل از بلوغ به شهادت رسیدند، نه نفر


از مادران نظاره گر شهادت فرزند بوده اند، سه نفر از شهداء با خانواده همراه حسین(ع) بوده اند، چهار نفر بعد از حسین (ع) به شهادت رسیدند، سه نفر از زنان جنگیدند، هفت نفر از فرزندان همراه پدر شهید شدند و نظائر اینها.

10- برداشتهائی از مطالب كتاب تحت عنوان: نكته، بیان شده كه می تواند روزنه ای برای تأمل و دقت بیشتر در تحلیل مطالب تاریخی باشد، هر چند در این زمینه به حداقل اكتفا شده زیرا در غیر این صورت مطالب اصیل در لابلای تحلیل ها فراموش می شد و از حوصله عموم خارج بود.

«سمنان محمد علی عالمی دامغانی لیله 23 شهر صیام 1409 ه.ق و 20 / 1 / 1368 ه.ش»