کد مطلب:1541 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:290

معدن


1807- مـعـدن مـثـل طـلا , نـقره , سرب , مس , آهن , نفت , ذغال سنگ , فیروزه , عقیق , زاج , نمك و معدنهای دیگر , از انفال است , یعنی مال امام علیه السلام می باشد , ولی اگر كسی چیزی از آن را استخراج نـمـاید , در صورتی كه شرعا مانعی نباشد , می تواند آن را برای خود تملك كند , و چنانچه به مقدار نصاب باشد , باید خمس آن را بدهد.



1808- نـصـاب مـعـدن 15 مـثقال معمولی طلای مسكوك است , یعنی اگر قیمت چیزی را كه از معدن بـیـرون آورده , بـه 15 مـثقال طلای مسكوك برسد , باید خمس آنچه را كه پس از كم كردن مخارجی كه كرده است باقی می ماند بدهد.



1809- اسـتـفاده ای كه از معدن برده چنانچه قیمت چیزی كه از معدن بیرون آورده , به 15 مثقال طلای مـسكوك نرسد , خمس آن در صورتی لازم است كه به تنهایی یا با منفعتهای دیگر او از مخارج سالش زیاد بیاید.



1810- گچ و آهك و گل سرشور و گل سرخ , بنابر احتیاط لازم حكم معدن بر آنها جاری است پس اگر به حد نصاب برسند , باید خمس آنها را بدون اخراج مؤنه سال بدهد.



1811- كـسـی كه از معدن چیزی به دست می آورد , باید خمس آن را بدهد چه معدن روی زمین باشد , یا زیر آن , چه در زمینی باشد كه ملك است یا در جایی باشد كه مالك ندارد.



1812- اگـر نـدانـد قیمت چیزی را كه از معدن بیرون آورده به 15 مثقال طلای مسكوك می رسد یا نه , احتیاط لازم آن است كه چنانچه ممكن است , به وزن كردن یا از راه دیگر قیمت آن را معلوم كند.



1813- اگر چند نفر چیزی بیرون آورند , چنانچه قیمت آن به 15 مثقال طلای مسكوك برسد , ولی سهم هر كدام آنها این مقدار نباشد , احتیاط مستحب آن است كه خمس آن را بدهند.



1814- اگـر مـعـدنـی را كه در زیر زمین دیگری است بدون اجازه با كندن زمین او بیرون آورد , مشهور فـرموده اند كه آنچه از آن به دست می آید , مال صاحب ملك است ولی این مطلب خالی از اشكال نیست , و بهتر آن است كه با هم مصالحه كنند , و چنانچه به مصالحه راضی نشوند , به حاكم شرع مراجعه نمایند , تا نزاع را فیصله دهد.