کد مطلب:16 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1267

استفتائات
- آیا استبراء در حق زنان ثابت است یا نه .

بسمه تعالی

استبراء در حق زنان ثابت نیست ، و سزاوار است كه بعد از بول ، فی الجمله آرام گیرند و تنحنح نمایند و فرج خود را به طرف عرض ، فشار دهند و رطوبت مشكوكی كه از زنها خارج می شود پاك است ، مطلقاً و ناقض طهارت نیست . اگرچه رعایت امور مزبوره را ننماید.

2 - هرگاه خون حیض ، مشتبه به خون بكارت شود، شناختن آن به چه طریق است .

بسمه تعالی

در تشخیص و شناختن آن ، باید قدری پنبه ، داخل در فرج كند و قدری صبر نماید، و بهتر آن است وقتی كه می خواهد این عمل را بكند به پشت بخوابد و پاها را بلند كند، و بعد از مدتی پنبه را آهسته بیرون آورد، پس اگر خون در دور آن واقع شده باشد آن خون بكارت است و اگر خون تمام پنبه را گرفته باشد، خون حیض است و شرط است در امتحان مذكور، اینكه قروح یا جروح ، احاطه به فرج مثل بكارت نداشته باشد و همچنین خون بسیار نباشد كه نتوان تشخیص ‍ داد. بلكه باید احتمال غیر این دو قسم خون كه خون بكارت و خون حیض است ندهد.

3 - اگر زنی سه روز خون دید و قطع شود و در بین ده روز دوباره خون دید و قبل از ده روز قطع شد تكلیف این زن نسبت به این ایام چیست .

بسمه تعالی

تمامی خون و پاكی وسط، یعنی مابین سه تا ده محكوم به حیض است .

4 - آیا زن باردار ممكن است حیض ببیند یا نه :

بسمه تعالی

بلی ممكن است بنابر اقوی ، ولی با تاءخّر از ایام عادت ، بیست روز باید احتیاط كند به جمع بین تروك حائض و افعال مستحاضه .

5 - اقل و اكثر ایام حیض چقدر است .

بسمه تعالی

اكثر زمان حیض ، ده روز است و اقل زمان حیض سه روز است پس هرگاه یك روز یا دو روز خون ببیند حیض نخواهد بود.

6 - در زمان حیض ، و طی نمودن در قُبُل حائض ، چه صورت دارد.

بسمه تعالی

حرام است در زمان حیض وَطْی نمودن در قُبُل حائض با علم به آن ، و درباره هر یك از مرد و زن ، موجب فسق می شود علی المعروف ، اگرچه از كبائر بودن آن معلوم نیست ، بلی حلال شمردن آن ، موجب كفر است با علم به حرمت آن .

7 - اگر وطی كرد مرد، زنش را در زمان حیض ، آیا كفّاره واجب است بر زن یا نه :

بسمه تعالی

واجب است به احتیاط وجوبی در صورت علم و عمل .

8 - كفّاره وطی ، چقدر است .

بسمه تعالی

كفّاره عبارت است از یك دینار، یعنی اشرفیِ هیجده نخودی كه یك مثقال شرعی است . و این مقدار كفّاره ، در اول حیض ‍ است ، و در وسط آن نصف اشرفی است ، و در آخر آن ربع اشرفی است .

9 - اول ، وسط و آخر حیض را بیان فرمائید.

بسمه تعالی

زنی كه مدتش مثلاً شش روز است ، روز اوّل و دوّم آن ، اوّل حیض است و روز سوم و چهارم ، وسط حیض است و روز پنجم و ششم ، آخر حیض است .

10 - آیا غُسل حیض كفایت از وضو می كند یا نه :

بسمه تعالی

كیفیت غسل حیض ، مانند غسل جنابت است ، لكن غسل حیض ، كفایت از وضو نمی كند و اظهر وجوب وضو است .

11- خانمی بعد از پنج روز ایام عادتش پاك شده و غسل كرده ، روز هشتم یك قطره خون می بیند، این خون چه حكمی دارد.

بسمه تعالی

با فرض اینكه بین این خون و اوّلین روزی كه خون دیده بیش از ده روز فاصله نشده ، تمام این هشت روز به حكم حیض است .

12 - زن پس از ایام عادت كه معمولاً شش یا هفت روز است پاك شده ولی بعد از آن باز خون زرد رنگی می بیند و شك دارد كه خون حیض است یا نه و نمی داند تا ده روز تمام می شود یا نه ، وظیفه اش چیست .

بسمه تعالی

صبر می كند اگر قبل از ده روز قطع نشد تمام آنرا حیض قرار می دهد و اگر از ده روز تجاوز كرد فقط ایّام عادت را حیض قرار داده و نمازهای روزهای غیر آنرا قضا می كند.

13 - زنی پس از شش روز از خون حیض پاك می شود و هیچ خونی نمی بیند و روز نهم ترشح خونی بسیار كمی می بیند بعد هم كاملاً پاك می شود حكم این خون چیست .

بسمه تعالی

با فرض اینكه عرفاً خون بر آن صدق می كند مثل سؤ ال اوّل است .

14 - زنی جنب بوده و قبل از غسل جنابت حیض شده آیا صحیح است كه قبل از پاك شدن از حیض غسل جنابت كند و غسلهای دیگر چطور.

بسمه تعالی

صحیح است قبل از پاك شدن از حیض غسل جنابت كند به جهت تخفیف قذارت باطنی و هم می تواند در وقت پاك شدن یك غسل به نیّت هر دو انجام دهد و اگر قبلاً غسل جنابت كرده در آن وقت به نیّت وظیفه فعلیّه غسل كند و بعض ‍ اغسال مثل غسل احرام برای حائض مستحبّ است .

15 - زنی حیض شد، روز دوم حیض رحمش را با عمل جراحی در آوردند، كه حیض سه روز نشد آیا غسل حیض واجب است .

بسمه تعالی

غسل حیض بر او واجب نیست بلكه باید غسل استحاضه كند و عبادتهای ترك شده را قضا كند.

16 - رحم زنی را طی یك عمل جراحی برداشته اند، خونهایی كه بعداً می بیند محكوم به چیست .

بسمه تعالی

خون حیض نیست و محكوم به دم قرحه است خصوصاً اگر علامت آن را دارا باشد كه خروج از راست است .

17 - در صورتی كه استحاضه كثیره است و شخص از نظر جسمی توانایی سه مرتبه غسل در شبانه روز را ندارد (مبتلا به كمر درد و پا درد می باشد) آیا می تواند برای نماز بجای غسل استحاضه ، تیمم بدل از غسل كند و همچنین برای روزه می تواند تیمم كند؟ و آیا قضای روزه های این چند روز را باید بگیرد.

بسمه تعالی

یكی از مسوّغات تیمّم حرج و مشقّت شدیدة در استعمال آب است ، و اگر بخواهد احتیاط كند در آخر وقت تیمّم كند و نماز و روزه اش صحیح است و قضا ندارد.

18 - در رابطه با استحاضه قلیله اگر شخصی بعد از نماز صبح پاك شده آیا برای نماز ظهر باید یك وضو و برای نماز عصر هم یك وضوی دیگر بگیرد و همچنین برای نماز مغرب و عشا؟

بسمه تعالی

با پاك شدن از استحاضه قلیله برای اوّلین نماز وضو می گیرد و برای نماز دیگر هم كافی است .

19 - زنی ادعا می كند كه هر ماه فقط یك روز یا دو روز خون می بیند و همیشه اینطور بوده است ؟ آیا این خون استحاضه است یا حكم دیگری دارد.

بسمه تعالی

استحاضه است .

20 - زنی است كه 50 سال او تمام شده است ولی هنوز هر ماه هفت الی ده روز خونی از او خارج می شود كه از نظر ظاهر تفاوتی با خون حیض او ندارد آیا این خون را باید حیض حساب كرد یا استحاضه .

بسمه تعالی

احتیاط در جمع بین تروك حائض و احكام استحاضه كند.

21 - زن حامل در حال حمل گاهی یك لكّه خون می بیند و ممكن است ده روز بعد هم لكّه ای ببیند تكلیف آن زن چیست .

بسمه تعالی

استحاضه است مگر علم به غیر آن حاصل شود.

22 - اگر زنی كه قرص ضدبارداری می خورد كه در ماه مبارك رمضان حائض نشود بر فرض دو یا سه روز خون در باطل باشد و بیرون نیاید حكم روزه او چیست .

بسمه تعالی

احتیاط می كند به اینكه روزه به رجاء عمل به وظیفه می گیرد و بعداً هم قضا می كند با علم به اینكه سه روز ادامه داشته است .

23 - خانمی برای جلوگیری از عادت ماهانه قرص خورده و در بین آن بر اثر ترك قرص كمی خون دیده ولی پیش از سه روز قطع شده است . آیا این خون كه در ایام عادت بوده حكم حیض را دارد.

بسمه تعالی

خیر، مگر با علم به بقاء در باطن كه وظیفه احتیاطی آن گذشت .

24 - لطفاً بفرمایید زن تا چند سال حیض می بیند و به سال شمس یا قمری چگونه محاسبه می گردد با توجه به اینكه در شناسنامه ها تاریخ به سال شمسی است .

بسمه تعالی

حدّ یاءس در قرشیه تمام شدن شصت سال قمری است و در غیر او تمام شدن پنجاه سال قمری است كه ظاهراً به ترتیب 58 سال و 2 ماه و 18 روز، و 48 سال و 6 ماه و 7 روز به سال شمسی می شود.

25 - خانمی شك دارد كه به سن یائسگی رسیده یا نه و خونی می بیند كه نمی تواند یقین به ادامه آن تا سه روز پیدا كند وظیفه او نسبت به نماز و روزه چیست .

بسمه تعالی

وظیفه او مثل سابق استظهار است و ترك عبادت .

26 - زنی حائض است و گردنبند او با نقش اللّه می باشد و گاهی بی اختیار روی بدنش قرار می گیرد. آیا جایز است چنین گردنبندی را به گردن آویزان كند.

بسمه تعالی

با علم به تماسّ با بدن حائز نیست .

27 - رفتن زن با حالت عادت ماهانه به حرم ائمه معصومین به قصد زیارت جایز است یا نه .

بسمه تعالی

جائز نیست علی الاحوط، و این احتیاط در حرم و رواق در مكث و عبور ترك نشود.

28 - رفتن زن به حالت عادت ماهانه به حرم امامزادگان به قصد زیارت جایز است یا نه .

بسمه تعالی

مراعات عدم هتك بنماید و فی نفسه جایز است .

29 - مقاربت زن و شوهر بعد از حیض و قبل از غَسل حیض ، چه حكمی دارد و نوزاد حاصل از این مقاربت چه حكمی دارد.

بسمه تعالی

جائز است علی كراهیّة ، و احوط تجنّب از آنست مگر بعد از غُسل فَرْج ، و حكم ولد حكم سائر اولاد است یعنی حلال زاده است .

30 - زنی حائض یا به خاطر جهل به مساءله و یا عمداً حال خود را به شوهر نمی گوید و بعد از جماع برای مرد یقین حاصل می شود كه زن در حال حیض بوده است ، آیا كفاره دارد و اگر دارد بر عهده زن است یا مرد. و یا هر دو.

بسمه تعالی

كفّاره ندارد.

31 - خونی كه دختر بعد از شب عروسی به مدت یك یا دو روز مشاهده می كند غسل دارد یا خیر.

بسمه تعالی

دم بكارت موجب غسل نیست .

32 - زنی در اثر ملاعبه با شوهرش ، احساس شهوت می كند و حالت انزال به او دست می دهد و فكر می كند جنب شده است آیا با چنین حالتی غسل بر او واجب می شود.

بسمه تعالی

با علم به خروج منی به بیرون غسل واجب می شود ولو حصول علم با علائم باشد كه در مسئله 350 رساله آمده .(2)

33 - گاهی بانوان و دوشیزگان عقد بسته ، در اثر ملاعبه با شوهر خود ترشحاتی همراه با كمی لذّت و خوشی می بینند، آیا این ترشحات حكم منی را دارد.

بسمه تعالی

مبنی بر حصول علم است به شرحی كه گذشت .

34 - زنی پس از نزدیكی با همسرش ، غسل كرده و پس از آن مقداری منی خارج شده است ، نمی داند از مرد است یا از خود او، تكلیف او چیست .

بسمه تعالی

هرگاه بعد از غسل ، منی مرد از زن خارج شود غسل واجب نیست و همچنین است اگر شك كند كه منی بیرون آمده از خود اوست یا از مرد، اما اگر علم یا اطمینان داشته باشد كه منی خارج شده از خود اوست و یا مخلوط با منی مرد است ، غسل بر او واجب است .

35 - زنی حائض بوده و غسل حیض را فراموش كرده و مدتی نماز خوانده البته برای نمازهای خود وضو گرفته آیا نمازهای او صحیح است .

بسمه تعالی

صحیح نیست مگر غسل واجبی در بین انجام داده باشد كه نمازهای بعد آن تا عادت ماهانه بعدی صحیح است .

36 - زنی جنب بوده و فراموش كرده و مدتی نماز خوانده ولی در این بین غسل حیض انجام داده است و فعلاً متوجه شده ، تكلیف او نسبت به نمازهای گذشته چیست .

بسمه تعالی

اگر بقصد آنچه بر ذمّه اوست غسل كرده كفایت از غسل جنابت هم نموده است ، و اگر خصوص حیض را قصد كرده و توجّه به جنابت نداشته بعید نیست از غسل جنابت هم كفایت كند لكن احوط خلاف آنست .

37 - آیا با غسل استحاصه كثیره ، وضو هم لازم است با غسل متوسطه چطور.

بسمه تعالی

با غسل متوسطه وضو لازم است ، و همچنین با اغسال كثیرة علی الاحوط و توضیح در مساءله 383(3) و 384(4) رساله آمده است .

38 - در صورت شك بین خون نفاس و خون زخم :

الف ) تكلیف زن در این مورد چیست .

ب ) چنانچه لباس بیمار، آغشته به خون باشد حكم خون نفاس دارد یا زخم ؟

بسمه تعالی

الف : اگر همراه با ولد یا پس از آن تا ده روز باشد بلكه خون همراه سقط بنحویكه در مساءله 439(5) رساله بیان شده نفاس است ، مگر اینكه بداند قرحه ای در باطن هست كه این خون از آنست .

ب : مبنی بر جواب قبلی است .

39 - زنی برای جلوگیری از حاملگی از دستگاه ((آی یو دی )) [IUD] استفاده می كند اگر در این حالت خونریزی رخ دهد تكلیف چیست .

بسمه تعالی

اگر علم دارد كه از زخم است فقط تطهیر می كند و اگر شك دارد به مساءله 407(6) و 408(7) رساله مراجعه كند.

40 - زنی را كه عمل جرّاحی می كنند جهت سقط جنین ، خونی كه از مجرای عادی او خارج می شود چه حكمی دارد.

بسمه تعالی

احكام نفاس را دارد.

41 - وقتی برای اوّلین بار عادت ماهانه شدم ، چون در آن زمان رسم نبود كه مادرها مساءله زنانه خود، حتی غسل كردن برای حیض را برای دخترانشان بگویند به مدت 3 سال هر وقت برای غسل كردن به حمام می رفتم ، زیر دوش آب می ایستادم و فقط صلوات می فرستادم و وقتی كه عادت بودم نماز و روزه ام را انجام می دادم و هم به مسجد می رفتم و بعد كه شوهر كردم فهمیدم كه زن وقتی كه حائض می شود باید غسل كند حالا تكلیف من نسبت به نماز و روزه هایم در این مدت 3 سال چیست .

بسمه تعالی

نماز و روزه قضا دارد مگر خصوص روزهای عادت كه نمازهای آنها قضا ندارد.

42 - زنی عادت وقتیه ندارد، اما در مورد اینكه صاحب عادت عددیه است نیز تردید دارد به این صورت كه مدت خون دیدن وی هفت روز است از هفت تا ده روز ترشحاتی به رنگ زرد تیره می بیند گاهی نیز در فاصله روز هفتم و دهم لكّه خون می بیند وظیفه وی چیست .

بسمه تعالی

اگر دو ماه پی در پی چنین حالتی برای او پیش نیامد عادت مستقّر شده و با یك مرتبه رؤ یت خلاف ، زائل نمی شود، ولی اگر چندین مرتبه چنین حالت برایش پیش آمد كه محكوم به حیض شد و بنحوی بود كه در نزد عرف صاحب عادت بحساب نیامد عادت سابق زائل شده و مضطربه بحساب می آید مگر همین حالت دو ماه پی در پی مثل هم باشد.