کد مطلب:161209 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:236

مقدمه
امام حسین بن علی علیه السلام:

الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه ما درت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون

(توده ی) مردم، بردگان دنیا (و دنیاپرست) هستند؛ و دین (مانند) لیسه ای بر زبانشان است. وقتی معیشتشان فراهم باشد، نام دین را بر زبان دارند و زمانی كه در معرض امتحان باشند (و بخواهند از جان و مال خود در راه دین بگذرند)، دینداران كم هستند. «بحارالأنوار، ج 44، ص 382»

جنبش كربلا و حادثه ی عاشورا، به عنوان یك نهضت مقدس مذهبی و یك حركت سیاسی از نوع انقلابهای آن، پایدارترین جنبش در فرهنگ سیاسی شیعه است. این جنبش، نهضتی در جهت احیای احكام دین، زدودن انحرافات دینی و سیاسی و نیز جایگزین كردن حكومتی علوی و امامتی، بجای نظام اموی بوده است. این جنبش، از زاویه ی دستیابی به اهداف خود، حاوی نوعی شكست و نوعی پیروزی بود. شكست سیاسی با توجه به پذیرفتن این كه هدف، سرنگونی حكومت اموی و ایجاد دولت علوی بوده است. و پیروزی معنوی، به دلیل تحكیم آرمانهای معنوی اصیل و دینی در جامعه ی اسلامی.

حسین بن علی علیه السلام چراغی است كه برای همیشه و تا قیام قیامت، راه را بر انسانها روشن نموده، تا اگر انسانی در هیاهوی دنیا، بیم گمراهی داشت، با نور او هدایت شده و از امواج شیاطین جن و انس نجات یابد؛ تا دین و سعادت ابدی را حتی به مرگ خویش، به دنیای گذران و زندگی ذلیلانه نفروشد.


محتوای حماسه ی حسین بن علی علیه السلام و انگیزه ها و اهداف و درسهایش، یك فرهنگ غنی و ناب و الهام بخش را تشكیل می دهد كه در حوزه ی انسانیت و بخصوص دلباختگان اهل بیت علیهم السلام، عالم و عامی همواره در عاشورائی زیستن، عاشورائی رشد كردن و عاشورائی جان دادن، كوشش نموده اند. برای تبیین واقعه عاشورا و بخصوص بعد فرهنگی و سیاسی این قیام عظیم و مقدس، نیاز به بیانی ساده، روان و مستند، آنهم به شیوه ی كوتاه، و گویا، بوده و هست. گامهای برداشته شده در این راستا، هر چند مفید و پرارزش است، اما بیان اینگونه مسائل در قالب پرسش و پاسخ و نیز ذكر بیوگرافی برخی از شخصیت های تاریخی مؤثر در واقعه ی كربلا و مهمتر از همه، تطبیق این حادثه بر واقعیت های موجود در جامعه، امری لازم و ضروری بود.

عنایت حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری (ادام الله ظله الشریف)

در نامگذاری سال 1381 شمسی، بنام «سال عزت و افتخار حسینی»، بطور قطع منشأ آثار و بركات فراوانی خواهد بود؛ كه امید است این اثر ناچیز نیز مشمول آثار این عنایت گردد.

قضاوت در خصوص این كتاب را به خوانندگان محترم وامی نهیم و امید آن داریم تا با پیشنهادات و انتقادات سازنده ی مخاطبین عزیز، مجموعه ی حاضر را با تصحیح متن و معنی، دگرباره عرضه نماییم.

لازم می دانم سپاس ویژه خود را به محضر استاد ارجمند و فیلسوف گرانمایه حضرت آیت الله مصباح یزدی (حفظه الله) تقدیم دارم، كه نصایح و هدایتهای ایشان همواره در تنگناها راهگشا بوده و بهره گیری از سخنرانی ها و آثار ایشان نیز در آفرینش این كتاب، نقش بسزائی داشته است. همچنین از همه ی عزیزانی كه به نحوی مرا در تهیه ی این مجموعه یاری نمودند، بخصوص ابوی گرامم حجة الاسلام حاج شیخ محمود قطبی و آقایان حجة الاسلام عبدالحسین محمدی، علی اكبر محمد باقری، سید علی شاهرخی، كه حقیقتا از مشاوره و راهنمائی های آنان كمال استفاده را برده ام و نیز همسر صبور و مهربانم تشكر و قدردانی می نمایم.

در پایان، رضایت خداوند منان و عنایت های ویژه ی بقیة الله الاعظم (روحی له الفداه) را در اصلاح ظاهر و باطن و نیز گفتار و كردار خویش، خواهانم؛ و السلام

هادی قطبی

شهریور 1381

سال عزت و افتخار حسینی