کد مطلب:162877 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:287

مقدمه
بسم اللّه الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و الصلوة و السلام علی محمّد و آله الطاهرین

علّت پیشرفت دیگران نسبت به ما مسلمانان این است كه ما اسلام را رها كرده ایم و غیر مسلمانان با اینكه عقاید درست و صحیحی ندارند اسباب پیشرفت را پیدا كرده و به آن عمل می كنند.

بنگرید به زمان امام سجّاد علیه السلام كه در بیابان عرفات چهار میلیون و نیم حاجی شركت می نمودند و حال آنكه وسایل جدید تبلیغاتی نداشته اند و از آغاز اسلام حدود نیم قرن هم نگذشته بود. امّا اكنون بعد از چهارده قرن با این همه وسایل جدید تبلیغاتی بیش از دو میلیون نفر در مراسم حج شركت نمی كنند.

راستی چرا با این همه اصرارِ اسلام بر مسئله حج ّ تا جایی كه در همه دعاهای روزهای ماه مبارك رمضان كه تمام مسلمانان می خوانند، جمله : «وَارْزُقْنِی حَج َّ بَیْتِك َ الْحَرَام ِ فِی عَامِی هَذَا وَ فِی كُل ِّ عَام ٍ» [1] آمده است ، جمعیّت حجّاج این قدر كم شده است ؟ و آن به این دلیل است كه زمامداران ممالك اسلامی (برخلاف دستور اسلام ) برای حج مشكلات و شرایطی ایجاد كرده اند كه بسیاری از مسلمانان به دلیل این مشكلات از این فریضه الهی محروم می گردند در حالی كه همه این حكومتها ادّعای اسلامی بودن دارند آن هم ادّعاهای بسیار بزرگ .



وَكُل ٌّ یَدَّعِی وَصْلاً بِلَیْلَی

وَلَیْلَی لاَ تَقِرُّ لَهُم ْ بِذَاكَا



همه آنها مدّعی رسیدن به لیلی هستند امّا لیلی خود اقرار به ادّعاهایشان ندارد.

پس هنگامی كه حال مسلمانان نسبت به حجّی كه در كتاب و سنّت تصریح به آن شده و از زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تا به امروز هرساله برپا می گردد، این گونه باشد، حال آنان درباره غیر حج چگونه خواهد بود؟ و مسلّماً هیچ عذری از آنها پذیرفته نمی شود.

اوّل چیزی كه مسلمانان در این زمان به آن احتیاج دارند تعدّد احزاب آزاد، مطبوعات آزاد و رشد فكری برای جدا شدن حق از باطل و واقعیّات از موهومات است ، اگر این طور نباشد مشركین در روز قیامت به خدا قسم می خورند و می گویند: «به پروردگارمان سوگند كه ما هرگز برای او شریك قرار ندادیم .» [2] .

چون زبان همه حرفی می زند ولی ممكن است در واقع این سخن راست یا دروغ باشد و حكومتهای اسلامی حرفهایی برای توجیه اعمال خود و عقب افتادگی ملّتهای مسلمان می زنند، ولی مشكل در دو امر است :

1ـ حكومتهای اسلامی و اصل وجودشان

2ـ نبودن رشد فكری در جوامع اسلامی

و تا زمانی كه امر به همین حالت باقی باشد ثمره مفیدی عاید نمی گردد.

با توجه به اینكه اغلب این حكومتها را استعمارگران غرب ایجاد كرده اند تا مانعی برای حركت ملّت های مسلمان و پیشرفت و ترقّی آنها باشند، برخلاف گفتار رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم كه فرمودند: «اسلام بالاترین ادیان است و هیچ چیز بر آن برتری نمی یابد.» [3] .

و قبل از ایشان خداوند متعال در قرآن مجید فرموده : «شما مسلمانان برترین امّتها هستید، اگر واقعاً در ایمان خود پا برجا باشید.» [4] .

یكی از دوستان ما كه برای منبر به كشور آلمان مسافرت كرده بود می گفت : بعد از پایان ماه مبارك رمضان به اكثر كشورهای اروپایی مسافرت نمودم تا اینكه به رُم رسیدم ، در آنجا پاپ مسیحیان به مناسبت میلاد حضرت عیسی بن مریم علیه السلام سخنرانی می كرد و در اطراف او حدود پانصد نفر از دانشمندان مسیحی و به غیر از این افراد، پنج میلیون نفر از كشورهای دیگر اروپا برای دیدار پاپ آمده بودند. آن طوری كه خود آنها می گفتند از بین بردن مرزهای جغرافیایی بین كشورهایشان را از قوانین اسلام گرفته اند با اینكه در زبان ، اقتصاد، روابط اجتماعی و دیگر مسائل با هم اختلاف دارند، همان طوری كه اجتماع پاپ های آنها نیز از شورای اسلامی گرفته شده است .

پس چرا مسلمانان قانون خود را رعایت نمی كنند درحالی كه غرب حدود نیم قرن است كه مرزها را در بین ممالكش از بین برده است . آیا ما شورای مراجع داریم ؟

مولای ما مسلمانان امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام می فرمایند: در مورد قرآن خدا را در نظر بگیرید مبادا دیگران در عمل به قرآن از شما سبقت بگیرند. [5] .

آری ، آنها آنچه را كه عزیز و بزرگوارشان می كند از فرامین اسلام گرفته اند و ما آن را رها كرده ایم و همین سبب عقب ماندگی و ذلّت ما گشته است ، با اینكه می دانیم اسلام عزیز ما را به این قوانین ترغیب و تحریص نموده و خداوند حكیم متعال فرموده است : «هركس از ذكر و امر من روی گرداند زندگی سختی گریبانگیر او خواهد شد». [6] .

آیا زندگانی ما سخت و ذلّت بار نیست ؟ و به خدا پناه می بریم از انطباق دنباله آیه بر ما، چنانچه می فرماید: «و او را روز قیامت نابینا و كور محشور می سازیم .» [7] .

روز عاشورا ایجاد شده برای اینكه از ذكر و امر او روی نگردانیم چنان چه شاعر از زبان سیّد الشّهدا حسین بن علی علیه السلام گفته است :



ان ْ كَان َ دیِن ُ مُحَمَّدٍ لَم ْ یَسْتَقِم ْ

الاَّ بِقَتْلِی فَیَا سُیُوف ُ خُذیِنی



اگر دین جدّم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم باقی نمی ماند مگر به كشته شدن ِ من ، پس ای شمشیرها جان مرا بگیرید.

پس عاشورا بهترین فرصت است برای بازگشت به سوی آنچه كه رها كرده ایم از قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت آن بزرگوار.

باشد كه خداوند متعال ما را شامل الطاف خاصّه خود قراردهد كه او فرموده است : «اگر برگردید ما هم برمی گردیم .» [8] .

قم المقدسة

محمد الشیرازی

ذی القعدة الحرام 1420

.


[1] «در اين سال و همه سالهاي ديگر حج خانه خودت را نصيبم فرما». دعاي روزهاي ماه مبارك رمضان رجوع شود به مفاتيح الجنان تأليف مرحوم شيخ عبّاس قمي (ره ).

[2] (وَاللَّه ِ رَبِّنَا مَا كُنَّا مُشْرِكِين َ). «انعام آيه 23».

[3] «اَلاسْلاَم ُ يَعْلُو وَلاَ يُعْلَي َ عَلَيْه ِ». «نهج الفصاحة حديث 1056».

[4] (وَأَنْتُم ُ الاعْلَوْن َ ان ْ كُنْتُم ْ مُؤْمِنِين َ). «آل عمران آيه 139».

[5] «اَللَّه اَللَّه فِي الْقُرَْان ِ لاَ يَسْبِقَنَّكُم ْ بِالْعَمَل ِ بِه ِ غَيْرِكُم ْ».

[6] «وَمَن ْ أَعْرَض َ عَن ْ ذِكْري ‡ فَان َّ لَه ُ مَعِيشَة ً ضَنْكاً». «سوره طه آيه 124».

[7] (وَنَحْشُرُه ُ يَوْم َ الْقِيَامَة ِ أَعْمَي ) «سوره طه آيه 124».

[8] «وَان ْ عُدتُّم ْ عُدْنَا» «سوره اسراء آيه 8».