کد مطلب:163178 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:251

عفت
در حوزه ی عمل و در میدان اقدام ناچار آفت های گوناگون از شهوات و از غضبی كه پشتوانه ی این شهوات است در كمین است، بخصوص آن جا كه این شهوات محبوب شده باشد و توجه و تزیین گردیده باشد كه؛ «زین للناس حب الشهوات». [1] .

در یك مرحله آدمی با نیازهایش حركت می كند و از كمترین امكان برای تأمین نیازهایش بهره می گیرد.در یك مرحله حاجت و نیاز جای خود را با شهوت و خواهش عوض می كند ولی انسان به خود حق نمی دهد گرچه به خواهش تن داده است.در مرحله ای دیگر شهوات محبوبیت می یابد و در دل می نشیند و در


مرحله ای دیگر این محبوب همچون فریضه ای توجیه می شود و زینت می یابد و آن جاست كه تو به خاطر منافع خودت می توانی میلیون ها نفر را بكشی و با هر كس هرگونه برخورد نمایی و از آن طرف دنیا مسافران این سوی خلیج را در آب ها غرقه كنی.

خوب! با این آفت های شهوات غضب آلوده و توجیه شده چه می كنی و چگونه مصونیت نیافته پا در میدان عمل می گذاری.

من در جمع دوستانی كه برنامه ی طلاب را در نظر داشتند، گفتم كه طلبه با هدفش معلوم می شود كه چه علوم و چه روش هایی را باید بیاموزد و با حوزه ی كارش در دادگاه و بنیادها و مدارس و بازار و جمع زنان و مردان و كودكان، معلوم می شود كه چه مصونیت هایی را باید داشته باشد و از چه عواملی باید خود را خلاص ساخته باشد.

عفت پاكی و مصونیت از این آفت های شهوات غضب آلوده است.


[1] آل عمران، 14.