کد مطلب:190786 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:230

مقدمه
چناچه متداول است، مقدمه ی هر كتابی باید محتوای آن كتاب را معرفی نماید، تا هنگامی كه خواننده ی محترم در آغاز، آن را مطالعه می كند، آگاه شود كه این كتاب در چه زمینه ای بحث می نماید، چه مطالبی دارد و خواننده را در چه راهی هدایت می كند.

كتابی كه در مقابل دیدگان شما قرار دارد، مجموعه ای از وصیت های حضرت امام باقر و حضرت امام صادق علیه السلام می باشد، كه در قالب وصیت، اهداف مقدس مكتب تشیع را بیان كرده، جامعه را در مسیر صحیح و درستی تربیت می نماید.

كتاب حاضر، خلاصه ای از فرهنگ پرمایه و گسترده ی اخلاقی، سیاسی، عقیدتی، اجتماعی و اقتصادی خاندان عترت و طهارت است، كه روش زندگانی سالم اسلامی را به ما می آموزد. به راستی اگر همه ی پیروان مكتب تشیع، این وصیت ها را در متن برنامه های زندگانی خود قرار دهند و به آن عمل نمایند، به خیر دنیا و سعادت



[ صفحه 12]



آخرت نایل خواهند شد، و در میان پیروان مكاتب دیگر هم می درخشند؛ همچنین به مكتب خود و رهبران راستین آن افتخار می كنند و همواره سربلند و سرافراز خواهند بود.

آری؛ این وصیت ها و سفارش ها، تقوای الهی و حسن خلق و احترام به حقوق دیگران و سایر محاسن تربیتی و ارزش های فرهنگ اصیل اسلامی را فریاد نموده، همه را به سرچشمه ی نور گرایش می دهند، و از تاریكی ها و گمراهی ها و رذایل اخلاقی دور می كنند.

پس باید كوشش كنیم با این كلمات نورانی كه عصاره و فشرده ی سخنان پیامبران است، ولی از زبان وارثان آنان به ما رسیده و بوی وحی الهی می دهد، آشنا شویم و این وصیت ها را سرمشقی برای زندگی خود قرار دهیم.

اگر با معرفت، به این فرمایش ها عمل نماییم، حتما نتیجه خواهیم گرفت؛ چنان كه امام صادق علیه السلام فرمودند: «رحم الله من احیا امرنا؛ خدا رحمت كند كسی را كه راه و روش ما را زنده نگه دارد» ، و با زنده كردن راه و روش امامان معصوم علیهم السلام جامعه ی ما زنده خواهد شد.

نگارنده معتقد است وجود این كتاب - كه وصایای گهربار آن باید با آب طلا نوشته شود - در هر خانه ای لازم است. این كتاب، شامل وصیت های این دو امام همام است كه مجموعا 32 وصیت است؛ 18 وصیت از امام باقر و 14 وصیت از امام صادق علیهماالسلام. همچنین شامل بررسی كوتاه و ساده ای درباره ی هر وصیت و یادآوری نكاتی است كه این دو بزرگوار در سخنان خود بیان نموده اند و



[ صفحه 13]



درس هایی كه از این وصیت ها استفاده می شود. در پایان هر وصیت، داستانی جالب متناسب با آن موضوع آمده و سپس حدیثی شریف از اهل بیت علیهم السلام به عنوان حسن ختام (ختامه مسك) نقل شده است.

شایان ذكر است كه روایات و احادیث و داستان هایی كه در این مجموعه آمده، در سخنرانی های این حقیر در طی سالیان دراز بیان شده، و اینك با این قلم نارسا، آن مطالب و مباحث به رشته ی تحریر درآمده است تا استفاده ی بیش تری از آن بشود، و زندگانی ما بوی اهل بیت علیهم السلام بگیرد و خیر دارین را ببینیم.

یادآوری این مطلب، خالی از لطف نیست كه خاندان عترت و طهارت علیهم السلام، بعد از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله شبانه روز كوشش می نمودند كه مردم را با علم و دانش و مخصوصا با فرمایش های پیغمبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه و آله آشنا نمایند. در زمان این دو حجت خدا علیهماالسلام، فرصت قابل توجهی پیدا شد و آن اختلاف و درگیری بین امویان و عباسیان درباره ی خلافت و زمامداری مردم بود، از این رو یك انقلاب فرهنگی در جامعه به وجود آوردند.

راوی می گوید: وارد مدینه شدم؛ در حالی كه چهار هزار طالب علم در فنون مختلف پای درس حضرت امام جعفر صادق علیه السلام حاضر می شدند و حتی دیدم مردم عادی كوچه و بازار هم می گفتند: قال جعفر بن محمد، قال جعفر بن محمد...

ولی غاصبان خلافت و عوامل مزدور آنان مردم را از حدیث و هرگونه علم و دانش دور می كردند، و احادیث و فرمایش های پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را آتش می زدند و همچنین قاهره و كتابخانه ی شیخ طوسی در بغداد و صدها كتاب را سوزاندند و به جای هیزم در



[ صفحه 14]



حمام ها از كتاب استفاده می كردند؛ در حقیقت بزرگ ترین لطمه را بر پیكر امت اسلامی زدند و قرن ها مردم را از نور علم و دانش بی نصیب نمودند و بعد از وفات خاتم انبیا صلی الله علیه و آله كسی جرأت نمی كرد بگوید: قال رسول الله كذا و كذا... و اگر كسی می گفت، به امر خلیفه او را تازیانه می زدند [1] .

این دعا را همیشه بخوانیم: اللهم انا نشكوا الیك فقد نبینا و غیبت ولینا و قلة عددنا و كثرة عدونا و شدة الفتن بنا و تظاهر الزمان علینا [2] .

جا دارد در این جا برای علما و دانشمندان و بزرگانی كه سالیان دراز عمر شریف و پربركت خود را صرف این راه مقدس نموده، زحمت های فراوانی كشیده اند و احادیث جانشینان بر حق پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله را برای ما به ارمغان آورده، حفظ و جمع آوری نموده اند، دعا كنیم و برای آنان طلب رحمت و مغفرت نموده، علو درجاتشان را از خداوند متعال خواستار باشیم. در پایان، از خداوند متعال خواستارم كه همه ی ما را از لغزش ها و خطاها مصون و محفوظ بفرماید؛ به حق محمد و آله الطیبین الطاهرین.

اللهم كن لولیك الحجة بن الحسن صلواتك علیه و علی آبائه الطیبین الطاهرین فی هذه الساعة و فی كل ساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسكنه أرضك طوعا و تمتعه فیها طویلا برحمتك یا ارحم الراحمین.

تهران - محمود شریعت زاده خراسانی



[ صفحه 17]




[1] الغدير، ج 6، ص 298.

[2] مفاتيح الجنان، فرازي از دعاي افتتاح.