کد مطلب:192539 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:206

مقدمه
بسم الله الرحمن الرحیم

سال هاست كه با حدیث انس دارم؛ اما نشستن در كلاس درس امام صادق علیه السلام همواره آرزویم بود و چه بسیار زمانی كه چشم ها را می بستم و با پرواز خیال، در مدینه می نشستم تا شاید نغمه ای دل انگیز از كلام شیرین اهل بیت علیهم السلام را بشنوم، اما تنها لحظه ای بود و لحظه ای... تا آن كه توفیق رفیق راه شد و دوستان عزیزم، طرح گردآوری سخنان كوتاه، پر محتوا و دلنشین امام صادق علیه السلام را با عنوان «مدرسه امام صادق علیه السلام» به بنده پیشنهاد كردند.. این پیشنهاد را تنها برای دل خودم پذیرفتم و آنچه فراهم آمد، نخست بر دل من نشست و آن گاه بر كاغذ.

گام نخست با مطالعه ی مجموعه هایی كه تنها سخنان امام صادق علیه السلام را فراهم آورده اند، شروع شد. مسند الامام الصادق علیه السلام: عطاردی، موسوعة الامام الصادق علیه السلام: قزوینی و بحارالانوار، جلد 75 را ملاحظه كردم و احادیث اعتقادی - اخلاقی را از میان انبوه سخنان فقهی امام صادق علیه السلام برگزیدم.

در گام دوم به مطالعه ی سخنان امام در كتاب های میزان الحكمة و سایر كتاب های مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث پرداختم و از این مجموعه ها نیز سخنان ارزشمند امام را انتخاب كردم كه جمعاً 594 حدیث برگزیده شد.

گام سوم بسیار دشوار بود زیرا باید 229 حدیث را كنار می نهادم و تنها به 365 گل واژه - به عدد روزهای سال - بسنده می كردم. هر یك از این گل واژه ها



[ صفحه 6]



عطرآگین بود و چشم پوشیدن از آن ها آسان نبود. به هر حال معیارهای زیر برای گزینش احادیث «مدرسه ی امام صادق علیه السلام» تعیین شد:

1. كوتاهی احادیث.

2. داشتن پیام اخلاقی یا اعتقادی برای همگان.

3. تنوع موضوعات مرتبط با زندگی.

در گام چهارم به مصدریابی احادیث انتخابی پرداختم و احادیث را از میان كتاب های كهن آدرس دادم تا بر استواری متن انتخابی گواهی دهد و در مواردی اندك نیز به كتاب های معاصر آدرس داده شد.

گام پنجم، ترجمه ی احادیث بود كه در این زمینه به ترجمه های موجود در كتاب هایی مانند میزان الحكمة و... مراجعه كردم و در این مرحله انتقال درست مفهوم حدیث برایم مهم تر بود و از این روی در مواردی به الفاظ پای بند نماندم و با «عطف هایی» كه مفهوم را بهتر منتقل می كرد، متن عربی را به فارسی بازگرداندم.

و بدینسان 365 گل واژه در كنار هم قرار گرفت و دورنمایی از گلستان امام صادق علیه السلام نمایان شد. گفتنی است كه دستورات اجتماعی امام ششم در میان احادیث اخلاقی آن امام درخشش بیشتری دارد و چنانچه به اندكی از آن عمل شود، جامعه ی امروز ما در اندك زمانی، تغییری گسترده خواهد كرد.

اكنون چه زیباست كه با امام جعفر صادق علیه السلام هم پیمان شویم تا هر روز تنها به یكی از سخنان زیبایش دل بندیم و در پایان سال به «شیعه ی جعفری» بودن خویش افتخار كنیم. البته خوانندگان گرامی این اثر می توانند با استفاده از كتابچه ی چهل حدیث نویسی كه به منظور نگارش احادیث اهل بیت علیهم السلام تهیه شده است، چهل حدیثی از حضرت صادق علیه السلام را نیز به یادگاری از مطالعه ی مدرسه ی امام صادق علیه السلام بنویسند.

در پایان از تشویق ها، راهنمایی ها و پیشنهادات دوست فرهیخته و كار دانم، جناب حجة الاسلام غلامرضا حیدری ابهری كه احادیث انتخابی را با



[ صفحه 7]



دقت و وسواس ستودنی از آغاز تا انجام خواند و با خرده گیری های بسیار ارزنده اش مرا یاری داد و نیز از مدیر محترم «نشر جمال» جناب حجة الاسلام سبحانی نسب كه دغدغه ی انتشار معارف اهل بیت علیهم السلام را در سر دارد و این كتاب با همت و پیگیری ایشان سامان یافت، صمیمانه تشكر و از پروردگار دوست داشتنی برای هر دو عزیز، گفتار و كرداری «صادق پسند» را آرزو می كنم.

27 رجب 1429. بعثت پیامبر خوبی ها

9 مرداد 1387

احمد غلامعلی



[ صفحه 8]