کد مطلب:193906 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:248

حکایت
پیروان برخی از ادیان تحریف شده گفته اند: خدا پسر دارد! زن دارد! بر الاغ سوار می شود! و.... سبحان الله یعنی این كه خدا منزه است از این نسبت های ناشایست كه بدو می بندند.

نقل شده است كه ابن جوزی روی منبر گفته است: اسئلونی عن الله ما خلا الذكر و اللحیة، یعنی غیر از آلت تناسلی و ریش از دیگر اعضای خداوند هر چه می خواهید از من بپرسید، از چشم خدا، از پای خدا، از دندان خدا، از بینی خدا و...، فقط این دو را بلد نیستم. واقعا این یاوه گویی ها و ادعاها، علاوه بر اسائه ادب حاكی از بی عقلی نیز هست و خداوند از این نسبت ها منزه است. قدوس، یعنی خدا از همه ی پلیدی ها دور است. ذكر خدا بر قیمت انسان ها می افزاید.

ذكر خدا و اكثار نیز دو نوع است، یك نوع آن در تزكیه نفس مدخلیت دارد و روح عدالت را در انسان زنده می كند كه در این صورت واجب عینی است؛ زیرا افراد باید سعی كنند دل خود را همیشه آماده پذیرش حق كنند. اما گاهی انسان به عنوان یك كار مستحبی می خواهد ذكر بگوید كه این كار بسیار پسندیده و لازم است.

ناگفته نماند ذكر گفتن، اگر با كار مهم تری تداخل و تزاحم نداشته باشد خوب است؛ چرا كه بعضی از كارها مانند كسب علم، از ذكر گفتن فضیلت بیشتری دارند. اباصلت از امام رضا علیه السلام نقل كرده است كه بهترین اعمال یاد گرفتن علوم ما و آموختن آن به دیگران است. بنابراین اگر امر بین طلب علم و ذكر گفتن دائر شد، مسلما طلب علم مقدم است. گاهی اوقات طلب رزق و روزی نیز از ذكر و عبادت اهمیت بیشتری دارد. در روایات آمده است كه امام صادق علیه السلام احوال كسی را پرسیدند و فرمودند: فلانی كجاست؟ گفتند: وضع كاسبی اش خوب شده و احتیاج ندارد خودش در مغازه بایستد، شاگردی در مغازه گذاشته و خودش صبح تا شب در مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نماز می خواند. امام صادق علیه السلام فرمودند: به او بگویید سر كسب و كارش برگردد و كاسبی كند. اگر خودش احتیاج ندارد با اموال خود صله رحم كند و به فقیران كمك كند و این كار بهتر است. این در حالی است كه در روایات آمده است: «با فضیلت ترین مكان ها برای نماز خواندن مسجد الحرام و مسجد النبی است». غرض این كه انسان نباید برای رسیدن به مستحبات، واجبات و كارهای مهم تر را از دست بدهد.



[ صفحه 77]