کد مطلب:193914 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:247

حکایت
در تفسیرها و كتاب های روایی حكایتی نقل شده است كه ذكر آن خالی از لطف نیست. در جنگ بدر، پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم تمام غنایم را بین لشكر اسلام تقسیم كردند. ایشان اسلحه، لباس، اسب، طلا، جواهر، همه و همه را تقسیم فرمودند و هیچ چیز برای خودشان بر نداشتند [1] در گیر و دار تقسیم، یك قطیفه ی سرخ رنگ از غنائم گم شد. یكی از مسلمان ها كه در جنگ شركت كرده بود، و پشت سر رسول خدا نماز می خواند، در مجالس آن حضرت حضور داشت، و خلاصه یكی از دوستان پیامبر به شمار می آمد، پشت سر رسول خدا شایع كرد كه خود پیامبر آن قطیفه را دزدیده است. مسئله به جاهای باریك كشیده، و باعث دو دستگی بین مسلمانان شد. رسول خدا با آن كه می دانستند چه كسی این حرف را زده، رسوایش نكردند. واقعا اگر هیچ پند دیگری وجود نداشت، برای آنان كه اهل علم، تدبیر، و ارشادند همین ماجرا كفایت می كرد. من در این جا



[ صفحه 99]



به خوانندگان توصیه می كنم كه حتما این ماجرای تاریخی را به نحو مفصل مطالعه [2] و در آن دقت كنند.

در میان خصوصیت های اخلاقی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم خسته و مأیوس نشدن از كوشش، از دیگر ویژگی های ایشان برجسته تر بود. یكی از مسلمان ها [3] می گوید: پیامبر از بس به من اصرار كرد، من از روی ایشان خجالت كشیدم و اسلام آوردم.

پیامبر گرامی وقتی به برخی افراد اسلام را عرضه می كردند بی درنگ اسلام می آوردند، اما بعضی افراد بارها و بارها پیشنهاد آن حضرت را رد می كردند. عده ای نیز به رغم كوشش های پی گیر و خستگی ناپذیر ایشان، به ظاهر اسلام می آوردند. همه افراد مثل هم نیستند. خداوند متعال تمام این صحنه ها را برای امتحان بشر نهاده است.

با صبر و شكیبایی پیروزی حاصل می گردد. تزكیه نفس نیز چنین است. افرادی كه از تزكیه نفس خود مأیوس می گردند، یأسشان به سبب خستگی است. آری، درست است كه صفات پسندیده با یك بار و دو بار تمرین به دست نمی آیند، اما با صد بار و هزار بار، به دست می آیند! بر اثر تمرین بسیار سرانجام موفقیت حاصل می شود. علمای گذشته با سختی مطالعه می كردند، به سختی مطلبی یاد می گرفتند و با چه خون دل خوردن، كتاب می نوشتند، تا به دست من و شما برسد. بنده به دلیل علاقه شخصی از قدیم الایام كما بیش در این موضوع مطالعه داشته ام و موارد بسیاری از این زحمت ها و مرارت ها را كه علما متحمل می شدند خوانده ام. پشتوانه این همه زحمت چه بوده است؟


[1] عادت رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم چنين بود كه هيچ وقت چيزي از غنائم براي خود بر نمي داشتند.

[2] بحارالانوار، ج 19، ص 202، باب غزوة بدر الكبري.

[3] عثمان بن مظعون.