کد مطلب:211033 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

کبایر
عمرو بن عبید كه از شاگردان مخالف بود وارد شد پرسید كبایر كدام است امام صادق علیه السلام فرمود

1- الشرك بالله بدلیل ان الله لایغفر ان یشرك به



[ صفحه 166]



خداوند شرك را نمی آمرزد.

2- عقوق و الدین برای آن كه عاق جبار شقی است و نیكوكار به والدین جبار شقی نیست.

3- قتل نفس به دلیل و من یقتل مؤمنا متعمدا فجزاؤه جهنم خالدا فیها و غضب الله علیه و لعنه و اعدله عذابا عظیما

هر كس مؤمنی را عمدا بكشد خداوند را به غضب خود مبتلا نموده و در آتش ابدی می سوزاند و از نعم خود دور می سازد.

4- قذف المحصنات به دلیل آیه ان الذین یرمون المحصنات الغافلات المؤمنات لعنوا فی الدنیا و الاخرة و لهم عذاب عظیم

هر كس زن شوهرداری را بفریبد از نعم معنوی دنیا و آخرت محروم خواهد شد و به عذاب دردناك الهی مبتلا می گردد.

5- اكل مال یتیم به دلیل ان الذین یاكلون اموال الیتامی ظلما انما یأكلون فی بطونهم نارا و سیصلون سعیرا

هر كس مال یتیم را به ستم بگیرد مثل این است كه به دست خود آتش در شكم خویش فرونموده باشد و همچنان خواهد سوخت.

6- فرار از زحف به دلیل و من یولهم یومئذ دبره الا متحرفا لقتال او متحیزا الی فئة فقد باء بغضب من الله و مأواه جهنم و بئس المصیر

هر كس از جنگ فرار كند به غصب الهی گرفتار شود و جای او دركات پست جهنم خواهد بود.

7- اكل الربا بدلیل آیه الذین یاكلون الربا لایقومون الا كما یقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس

هر كس ربا خورد با شیطان هم آغوش شده و از وظیفه قیام به كمال مطلوب باز می ماند.

8- السحر بدلیل آیه و لقد علموا لمن اشتریه ماله فی الاخرة من خلاق

هر كس مال خود را به سحر و جادو در معرض عرضه قرار دهد در آخرت زیان می كند.

9- الزنا بدلیل آیه و لاتقربوا الزنا انه كان فاحشة و ساء سبیلا و لا یزنون و من یفعل ذلك یلق اثاما



[ صفحه 167]



هر كس به زنا تن در دهد به فحشاء رفته بد راهی پیش گرفته و بارگرانی از گناه بر دوش می كشد.

10- الیمین الغموص بدلیل آیه ان الذین یشترون بعهدالله و ایمانهم ثمنا قلیلا اولئك لاخلاق لهم فی الاخرة و لا یكلمهم الله و لاینظر الیهم یوم القیامه و لایزكیهم و لهم عذاب الیم

هر كس سوگند بی جا به نام خدا یاد كند یا عهد خدا را بشكند روز قیامت محروم از مزایای سعادات است.

11- الغلول بدلیل آیه و من یغلل یأت بماغل یوم القیمه

هر كس دست و پای دیگری را چه در ترقی مادی یا معنوی ببندد روز قیامت دست و پا بسته وارد صحرای محشر می گردد.

12- منع الزكاة بدلیل آیه و الذین یكنزون الذهب و الفضة و لا ینفقونها فی سبیل الله فبشرهم بعذاب الیم یوم یحمی علیها فی نار جهنم فتكوی بها جباههم و جنوبهم و ظهورهم هذا ما كنزتم لانفسكم فذوقوا ما كنتم تكنزون

هر كس زكوة مال ندهد و معیشت بینوایان را از این راه به شرط استطاعت تأمین نكند آن سكه ها روز قیامت به آتش اندوده بر پشت و پهلو و پیشانی آن گذاشته می شود.

13- شهادة الزور بدلیل آیه و الذین لایشهدون الزور

هر كس شهادت به زور دهد مرتكب گناه بزرگی شده.

14- كتمان شهاده بدلیل آیه و من یكتمها فانه آثم قلبه

هر كس حقیقتی را كتمان كند و به موقع برای رضای خدا و اثبات حق شهادت ندهد پرده گناه قلبش را می پوشاند.

15- شرب الخمر بدلیل حدیث شارب الخمر كعابد الوثن

هر كس مست كننده بنوشد مانند بت پرستان است.

16- ترك الصلوة بدلیل حدیث و من ترك الصلوة متعمدا فقد بری ء من ذمة الله و رسوله

هر كس نماز را ترك كند عمدا خداوند از او بیزار است.

17- نقص العهد و قطع الرحم بدلیل آیه الذین ینقضون عهدالله من بعد میثاقه و یقطعون ما امرالله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئك هم الخاسرون

هر كس نقض عهد با خدا بنماید یا قطع رحم كند مانند مفسدین فی الارض خسران جبران ناپذیری دارند.



[ صفحه 168]



18- قول الزور بدلیل آیه و اجتنبوا قول الزور

هر كس از قول زور اجتناب نكند گناه بزرگ كرده.

19- الجرأة علی الله بدلیل آیه فأمنوا مكرالله فلا یأمن مكرالله الا القوم الخاسرون

هر كس ایمن از خدا باشد به حیله دست می زند و زیان می بیند.

20- كفران نعمت بدلیل آیه و لئن كفرتم ان عذابی لشدید

هر كس كفران نعمت كند به عذاب دردناك خدا دچار می شود.

21- بخس كیل و میزان بدلیل آیه ویل للمطففین

هر كس كم بفروشد وای بر حال اوست.

22- اللواط بدلیل آیه و الذین یجتنبون كبائر الاثم و الفواحش

هر كس لواط كند بزرگترین گناه را مرتكب شده.

23- البدعه به دلیل حدیث من تبسم فی وجه مبتدع فقداعان علی هدم دینه

هر كس بدعتی كند بنیان دین را منهدم ساخته است.

چون عمرو بن عبید این پاسخ را شنید گفت قسم به خدا كسی كه با شما به نزاع و غصب حق شما برخیزد هلاك می گردد هر كس با شما منازعه كند در فضل و علم نابود و مستهلك می گردد.