کد مطلب:211195 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

ظلم
تعدی و اجحاف و تجاوز به مزد و حقوق دیگران ظلم است و این عمل در نظر تمام بشر ناپسند است خردمندان و عقلاء جهان با ستمكاری و تجاوز به حقوق دیگران در هر حال مخالف هستند و این عمل را مذمت و تقبیح نموده اند.

از اهمیت بدی ظلم و عظمت خطر آن كافی است كه خداوند تعالی شرك را به ظلم تعبیر فرموده آنجا كه می فرماید ان الشرك لظلم عظیم زیرا ستم بر نفس كه دیگری شریك معبود خود قرار دهد بزرگترین ظلم است كه به خود كرده و درباره آن از جهت مذمت و حرمت احادیثی از امام صادق علیه السلام نقل شده است.

ما من مظلمة اشد من مظلمة لا یجد صاحبها علیها عونا الا الله

هیچ ستمی بالاتر و بدتر از ظلمی نیست كه برای صاحبش یار و معینی باقی نگذارد و مظلوم را جز خداوند یاور و حامی نباشد - چه ضعیف ناتوان است در حفظ حق خود و ستمكار رعایت ضعف و ناتوانی او را نكرده و بر خداوند است كه بندگان ناتوان خود را حمایت و معاونت نماید چه قوی مدافع حق خود می باشد اما ضعیف ناتوان از دفاع است.

قال علیه السلام ایاك و ظلم من لا یجد علیك ناصرا الا الله فرمود بر شما باد كه ستم می كنید آن كس را كه شما ستم كنید جز خدا یاوری ندارد و او برای شما كافی است كه قصاص ظلم كند فرمود تنها مباشر ظلم ظالم نیست بلكه:

العامل بالظلم والمعین له و الراضی به كلهم شركاء ظلامتهم - عامل - شریك عمل راضی به عمل ظلم هر سه شریك در مظلمه هستند و هر سه خصم خدا شناخته می شوند.

فرمود ظالم و ستمكار دعایش مستجاب نمی شود و كسی نیتش جور و ظلم باشد خداوند به او ترحم نمی فرماید دو نفر كه در معامله ی نزاع داشتند برای قضاوت خدمت امام صادق علیه السلام آمدند قبل از آنكه به سخن آنها گوش دهد فرمود: اما انه ما ظفر احد بخیر من ظفر بالظلم اما ان المظلوم یاخذ من دین الظالم اكثر مما یاخذه الظالم من مال المظلوم.

یعنی فتح و ظفر در معامله با كسی است كه خیر بدهد و هر كس ظلم و تعدی و اجحاف نماید خداوند از دین ظالم بیشتر از آنچه مظلوم مدیون بوده می گیرد و به مظلوم می دهد.

فرمود هر كس شری مرتكب شود همان محصول شر را می درود چه هیچ كس غیر از بذری كه افكنده محصول بر نمی دارد و خداوند از نیتها و اعمال شماها آگاه است.



هر كسی آن درود عاقبت كار كه كشت

عیب رندان مكن ای زاهد فرخنده سرشت



این سخنان امام علیه السلام در آن دو مرد اثر عمیق بخشید و همانجا با هم خودشان اصلاح نمودند و راضی بیرون رفتند.

فرمود اتقوا الظلم فان دعوة المظلوم تصعد الی السماء بپرهیزید از ستم كردن كه آه و ناله مظلوم به آسمان می رسد و خانمان ظالم را ویران می كند.

احادیث و اخبار درباره ظلم بسیار فرموده كه در جای خود نقل كرده ایم و این مبارزه منفی بوده كه با رذایل اخلاقی می كرد تا اندیشه ها و نیت ها و اعمال مردم را مهذب سازد و در تربیت مكتب جعفری شاگردانش اكثر مهذب و مربی به تربیت اخلاقی گردیدند و پند و مواعظ آن حضرت چنان دلنشین می شد كه در اعماق قلوب آنها اثر می بخشید.