کد مطلب:211234 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:246

مادر
قال الصادق (ع) «ان ابابكر ولدنی مرتین»

مادر امام جعفرصادق ام فروه دختر قاسم بن محمد ابی بكر است و مادر ام فروه اسماء بنت عبدالرحمن بن ابی بكر بوده و به همین جهت فرمود ابابكر دو بار مرا به وجود آورده است.

قاسم پدر مادرش از ثقات روات و از ملازمین حضرت علی بن الحسین زین العابدین است. محمد را چون اولاد علی می شناختند یعنی در مهد عصمت و عفت تربیت شده از دامان عزت و شرافت بهره گرفته و از خصیصین امام سجاد علیه السلام می باشد.

ام فروه نیز در مهد فضیلت و كمال نشو و نما یافته و قابلیت تكون اولادی چون جعفر بن محمد داشته و در تربیت چنین مردی بزرگ كه علمای اولین و آخرین سر تعظیم و تكریم به پیشگاهش خم كرده اند توفیق یافته است.



[ صفحه 21]



دامان عصمت و عفت و شرافت است كه می تواند چنین فرزندانی تربیت كند و به عالم تقدیم نماید و آغوش چنین مادرانی است كه نیروی پرورش چنین فرزندی را داشته و این روش پرورش میوه ایمان و عقیده و تربیت مهذب و پاك او می باشد.

ام فروه یك بانوی نیك سیرت و عفیف و بزرگمنش بوده كه از سیادت خاندان علم و طهارت حداكثر استفاده را نموده.

گویند امام جعفرصادق علیه السلام از دو جهت ایرانی نژاد است یكی از طرف پدر كه به ملكه ایران شهربانو مادر امام زین العابدین علیه السلام می رسد و دیگر از طرف مادر پدرش كه خواهر شهربانو - شاه جهان می پیوندد كه به روایتی زن محمد بن ابی بكر بود و حضرت سجاد علیه السلام به ام فروه از پیدا كردن چنین فرزندی خبر داد.