کد مطلب:211479 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:101

معادن
فرمود ای مفضل در معادن توجه كن و تفكر نما كه چه جواهراتی خداوند برای توسعه دامنه صنایع بشر به وجود آورده است مانند گچ - آهك - زرنیخ - مروارید - سنگ سرمه - زیبق - مس - سرب - قلع - آهن - فولاد - نقره - طلا - یاقوت زبرجد و انواع سنگهای الوان قیمتی و آنچه از معادن جاری می شود (مراد جیوه - نفت - مومیا و غیره است) قیر - مومیائی - گوگرد كه مردم از آن در زندگی استفاده می كنند و حوائج خود را برمی آورند.

آیا بر آدم عاقل مخفی است كه این همه پرورده قدرت الهی است؟ و این همه نعم بی انتهای خالق متعال است كه در شكم سنگها و دل زمین جا داده تا به وقت احتیاج و در سایه علم و سعی



[ صفحه 370]



و عمل استخراج كنند و مورد استفاده قرار دهند و آنچه تمنای دل آنها و آرزوی دیرین آنهاست به عمل آورند.

فرمود ای مفضل خداوند علم كیمیا (مراد شیمی - فیزیك - مكانیك است) را از مردم محجوب گردانیده زیرا طلا و نقره از مردم به سهولت به عمل و به دست می آید و به علم كیمیا همه كس می توانست تحصیل كند اولا نتیجه سعی و عمل از دست می رفت ثانیا ارزش آنها كم می شد زیرا ارزش در سایه عرضه و تقاضاست هر چه موجودی مواد كم شود ارزش آن بیشتر می گردد خداوند برای آنكه این طلا و نقره مخصوص خراج پادشاهان باشد و محبوب همه از جهت كمیابی گردد آن را كم ایجاد كرد و علم كیمیا را هم از دسترس همه مكتوم داشت و در این فن خداوند الهام به ساختن سكه از مس و شیشه از ریگ و بیرون آوردن نقره از سرب و طلا از نقره و اشباه این صنایع است كه برای مردم علم آن ضرری ندارد بلكه مفید است.

فرمود ای مفضل فكر بشر را به كاری هدایت فرمود كه به حال او مفید باشد و از كاری بازداشته كه به مصلحت او نیست و ضرر برساند.

اگر كسی در معادن بسیار تعمق نماید و كار كند می داند هر كدام از آنها مانند نهر و رودی جاری هستند ولی دسترسی به آن مبتنی بر تحمل و رنجی است تا قدر آن را بداند و خداوند عالم این خزائن را برای بشر آفریده و كلید آن را به نام فكر به او به رایگان بخشیده است تا در سایه علم و سعی و علم آنها را كشف كند و استخراج نماید و زیب و زیور و زینت زندگانی خود قرار دهد.

اگر خداوند می خواست می توانست كوه های نقره بیافریند ولی آن وقت ارزش نداشت مانند معادن نمك بود اما طلا و نقره را به خاك و عناصر دیگر آلوده زیر زمین پنهان كرد تا بشر با دسترنج خود استخراج كند و قدر آن را بداند و اینها همه از قدرت و علم الهی است.