کد مطلب:223651 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:287

سبزوار
حدود و وضع طبیعی - سبزوار محدود است از شمال بشهرستانهای قوچان و بجنورد از جنوب به شهرستان كاشمر و طبس - از مشرق به نیشابور - از مغرب به شاهرود.

شهر سبزوار كه بر سر راه عمومی تهران به مشهد واقع است فاصله ی آن تا شاهرود 254 كیلومتر و تا نیشابور 116 كیلومتر تا مشهد 253 كیلومتر و تا تهران 660 كیلومتر و تا قوچان 150 كیلومتر می باشد.



[ صفحه 35]



شهر سبزوار در 57 درجه و 44 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 15 دقیقه عرض شمالی و در دامنه كوههای طبس واقع و هوایش در زمستان و پائیز و بهار نسبتا معتدل و در تابستان كمی گرم است و بادهای سخت در تابستان می وزد كه گاهی تا یك هفته طول كشیده و مقداری شن و ریگ روان با خود می آورد و در موقع وزش باد هوا گردآلوده و كثیف است.

شهر سبزوار در قدیم آباد و پرجمعیت و مركز ناحیه تاریخی بیهق بوده و راجع بآن در كتب جغرافیای قدیم چنین نوشته شده «بیهق بفتح اصل آن به فارسی بیهه یعنی بهاءین و معنای آن بهترین و آن ناحیه بزرگی كه شهرها و عمارات زیاد دارد از نواحی نیشابور و مشتمل بر 321 قریه می باشد - بین نیشابور و قومس و جوین واقع و فاصله آن از نیشابور شش فرسخ و قصبات آن اول خسروجرد و بعد سابزوار است كه عامه آن را سبزوار می نامند. [1] .

«بیهق ولایت و شهرستان آب سبزوار است و آنشهر وسط و از اقلیم چهارم است طولش از جزایر خالدات (قط یه) و عرض از خط استوا (لونه) هوایش معتدل است و بازارهای فراخ و خوب دارد و طاقی از چوب بسته اند كه چهار سوی بازار است بغایت محكم و عالی حاصلش غله و اندكی میوه و انگور باشد و قریب چهل پاره دیه توابع دارد و مردم آنجا شیعه ی اثنی عشری اند. [2] .

شهر سبزوار از شهرهای قدیمی ایران است - در افسانه های قدیمی سبزوار را محل جنگ رستم و سهراب می دانند كه در شاهنامه فردوسی به تفصیل شرح داده شده - آنچه مسلم است شهر سبزوار تا زمان فتنه ی مغول آباد بوده و مغولان شهر مزبور را خراب نموده اند و این خرابی تا دوره صفویه ترمیم نشده بود تا در زمان مزبور مجددا سلاطین صفویه نسبت بآبادی سبزوار همت گماشته اند و در ظرف چند سال اخیر نیز در آبادی شهر مزبور اقدام و اكنون سبزوار دارای چهار خیابان جدید می باشد و ساختمانهای جدیدی برای شهرداری و بیمارستان حشمتیه نموده و باغ ملی شهر نیز برای استفاده عموم ساخته شده است. در شهر سبزوار دو دبیرستان و ده دبستان دایر است.

از ابنیه قدیمی آن بقعه امام زاده شیث بن موسی و مسجد جامع قابل توجه و مقبره حكیم علی الاطلاق حاجی ملاهادی كه از علمای بزرگ سبزوار است در طرف مشرق شهر می باشد شهر سبزوار بتوسط چندین رشته قنات كه دارای آب گوارائی است مشروب می شود و آب قنات



[ صفحه 36]



عبدالرحمن و قنات كلاه فرنگی و حمیدآباد از اغلب خانه های شهر گذشته و مورد استفاده عموم می باشد.


[1] معجم البلدان حروف باء، ص 346 ج 2.

[2] نزهة القلوب صفحه 149 و 150.