کد مطلب:223911 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

طهارت
راه حصول كمال اول طهارت ظاهر است كه بوضوء و غسل و تیمم صورت می گیرد و طهارت لباس و مكان نماگذار است كه بعقود و ایقاع و مكاسب و متاجر شرعی باید عمل شود تا از غضب و تعدی و اجحاف بر حذر بماند و پس از طهارت نماز است كه معراج مؤمن و شرایط صحت آن در ایمان و عقیده و طهارت جامه و ملبس و مسكن و مكان است و هر چند حضور قلب بیشتر باشد بقرب قبول نزدیكتر است.



حضور قلب اگر در نماز شرط شده است

عبادت همه روی زمین قضا دارد



سپس روزه است كه جامعتر از نماز است و بعد از آن حج است كه بزرگترین و جامع ترین عبادات و اعمال مترقیانه انسان می باشد صدقات شرعی و جهاد و امربمعروف و نهی از منكر ستون دین است كه انسان را با گذشتگی از خود در راه كمال بسعادت می رساند.



[ صفحه 396]



اینها مدارج ترقی و تعالی است و موجبات نظام فضیلت اخلاقی می باشد و لذا قبول این عبادات منوط بفضیلت اخلاقی است لذا عرفا گویند باید انسان برای نیل بسعادت خویش سه مرحله را طی كند: تخلیه، تحلیه و تجلیه.

در تخلیه باید خود را از رذایل اخلاقی خالی كند و از هر مكروه و ناپسندی پرهیز نماید در تخلیه باید خود را بحلی و حلل فضایل اخلاقی بیاراید و در سایه ریاضات شرعی خانه دل را بنور عبادت روشن كند.

و در تجلیه درون را جلا دهد و روشن گرداند - و با احراز مقام علم و عرفان و كمال پرتوافكن و مرشد و مربی و راهنمای دیگران شود.

این است كه امام علیه السلام حایز شدن مقام انسانیت را در سایه نظام شریعت شناخته و فایز شدن كمال آدمیت را بنظام اخلاق معرفی نموده و آموخته است هر كس خود را بدینصفات بیاراید راه سعادت را در پیش گرفته بهدف مقصود و مقصد نزدیك می گردد.

كلمات حق مانند افكار و معقولات جبروتی در طبقه اعلام عالم لاهوتی نورانی و بسیط و مجرد است هر چه سیر نزولی كند از تجرد و بساطتش كاسته می شود تا بدرجه عالم ملكوت سفلی برسد و صور ذاتیه بخود بگیرد و با تحولات سریع سیر نزولی می كند و آلوده بعالم مثال و طبیعت می گردد تا بآخرین درجه تصلب و تكاثف رسیده آن نور مجرد بماده مبدل و محسوس می شود و با این سیر نزولی و لباس تكاثف امكانی و مادی بتوانند باراده خلاقه افكار و صور ذهنیه و عقلیه را ثابت نگاهدارند و یا بوجود مادی امكانی و صورت خارجی درآورند مكاشفه و الهام مربوط باین قسمت عالم معقول و مجردات این سیر نزولی پس از حصول قوه خلاقه سیر صعودی می نماید تا بمبداء اعلی بشتابد و هر قدر بتواند تكاثف آمیخته و آموخته را تقلیل دهد زودتر و بهتر بمقام قرب اولیه رسید.