کد مطلب:223987 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:136

اجتهاد
اجتهاد و استنباط كلمه ایست برای بیرون آوردن اسرار معانی در قالب الفاظ یعنی در یك فن با وجود همه شرایط آن ذی فن و متخصص آنقدر احاطه بتمام شئون فنی آن كار داشته باشد كه بتواند غیر از صور افادات موجوده یك نوع ابتكاراتی در حدود كار خود كه بی سابقه بوده برای استفاده مردم بنماید مانند اختراع خط آهن و قطار مسافربری كلمه اجتهاد در اسلام یعنی بیرون آوردن مطالب از میان اخبار و احادیث از روی ادله اربعه موجود كه عبارت از قرآن و سنت و عقل و اجماع باشد و چون حلال محمد تا روز قیامت حلال و حرام او حرام است و تغییرناپذیر است اجتهاد و استنباط در سوانح و حوادث روزگار است كه اسلام میدان را برای ادراكات كلی علماء باز گذاشته تا طبق همین اصول و قوانین نسبت باحتجاج زمان و مكان فتوی بدهند و مشكلات زندگانی را حل كنند چنانچه دستور صریح امام زمان است كه فرمود: فاما الحوادث الواقعة فارجعوا الی روات اخبارنا كه اجتهاد و استنباط در حوادث واقعه را طبق مبانی موجود اخبار باید بدست آورد.

ابدی

امام علیه السلام در تعریف ذات حق جل و علا می فرماید او ابدی است یعنی چیزی نیست كه قبلا نبوده باشد بلكه ذات واجب الوجود است ابدا یعنی همیشگی است بوده و می باشد و خواهد بود و بدون آنكه محل حوادث قرار گیرد یا شدت و ضعف و نقصان بپذیرد ابدی است یعنی قبل از همه بود.

ازلی

یعنی پس از همه خواهد بود زیرا موجود مركب است و ناقص و حتی مجردات از نیستی بهستی پیوسته اند و روزی باز نیست می گردند اما ذات واجب تعالی بود و خواهد بود و نقص در وجود او راه ندارد.

او ابدی و ازلی است كه لیس فی الدار غیره دیار یكروز هیچ نبود و او بود اراده ی آفریدن موجودات نمود و بفرمان امر و خلق و آفریدن و روزی اراده محو همه موجودات می نماید و باز جز او هیچ موجودی باقی نخواهد بود ابدی بعد از همه و ازلی پیش از همه را گویند.