کد مطلب:224046 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120

عالم
عالم نام ذات واجب الوجود است و صفات عین ذات است.

عادل - عادل نیز از اسماء الهی است و عدل از اركان اصول عقاید است.

عام - عام در مقابل خاص آن است كه منافعش عمومیت داشته باشد.

عالم به احكام - دانای فقه اسلام و مجری احكام دین را گویند.

عبادت - بندگی كردن است كه بنده اطاعت مولا نماید.

عبد - بنده را گویند كه زر خرید یا از نظر علم به علم بداند كه مولایش بیشتر می داند واو را بهتر دوست دارد تسلیم مولا شود و از فرمان او سر نپیچد كه العبد و ما فی یده كان لمولاه - در معالم الاصول است كه اذا قال مولا للعبد افعل كذا و العبد لا تفعل عد عاصیا و



[ صفحه 440]



اگر مولائی به غلام و بنده ی خود گفت چنین بكن و او عمل نكرد گناه كار محسوب می شود و عقلا او را مذمت می كنند.

عام سال را گویند.

عیدین مراد عید اضحی و فطر است كه دو عید بزرگ اسلامی است.

عاق شكاف و فاصله بین دو چیز و دو كس را گویند و فرزندی كه عاق پدر شده یعنی با پدرش فاصله گرفته از راه عقیده و ایمان و نافرمانی كرده.

عمره عمره یك قسمت از وظایف واردین به مكه است كه واجب و مستحب دارد و در مناسك نقل شده.

عقیقه - در اسلام مستحب مؤكد است كه برای هر فرزند یك گوسفند قربانی كنند و به فقرا بدهند و حتی پدر و مادر هم حق ندارند از گوشت آن بخورند و استخوان این گوسفند هم نباید شكسته شود بلكه ذبح كرده در دیك بگذارند پخته شود به مستحقین بخورانند.

عذاب در دین اسلام ضامن اجرای احكام عقاید و ایمان به مبداء و معاد است كه جرم تمرد و عصیان را عذاب آتش جهنم قرار داده است و هر كس گروگان عمل خودش می باشد كه الناس مجزیون به اعمالهم ان كان خیرا فخیرا و ان كان شرا فشرا عمل خوب و صالح پاداش خیر دارد و عمل فاسد و بد كیفر و عذاب.

عاقر ناقه پی كننده ی ناقه صالح را گویند و هر كه مرتكب گناه بزرگی شود كه موجب محرومیت جمع كثیری از هدایت گردد او را شبیه به عاقر ناقه كنند.

عمل باركان ایمان سه قسمت دارد عقیده به قلب - اقرار به لسان - عمل باركان باید مسلمان هم در قلب معتقد باشد هم به زبان اعتراف و اقرار كند هم به اعضاء و جوارح عمل نماید تا روی سعادت را ببیند.

عذاب قبر اسلام برای به كمال رساندن نفوس متخطی مراحل مختلفی از عذاب قرار داد كه یكی عذاب قبر است.

عمر و عاص پسر عموی عثمان بود و رفیق معاویه و شریك جرائم خلیفه اموی و حاكم مصر و قاتل مالك اشتر - از مكاران دنیا به شمار می رفت همان كسی است كه نقشه ی حكمیت را در حال سقوط دولت اموی ریخت به شرحی كه در زندگانی امیرالمؤمنین علیه السلام نگاشته ام.

عمار یاسر از صحابه ی پیغمبر و پیروان علی بن ابیطالب علیه السلام بوده او با عبدالله مسعود





[ صفحه 441]



و بسیاری دیگر از صحابه در خدمت پیغمبر می زیستند و بعد هم ملازمت امیرالمؤمنین را داشتند به شرحی كه در كتاب رجال نگاشته ام.