کد مطلب:227783 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:240

دیباچه
اعتقاد به امامت، از مسایل اصولی و بنیادین مذهب تشیع به شمار می آید و پای بندی به آن، در كنار دیگر اصول دین، همچون توحید و نبوت و معاد، ضروری است. در اسلام، هادیان پس از پیامبر خاتم، همان كسانند كه در حدیث نبوی ثقلین در كنار قرآن كریم قرار دارند. نفوس قدسی آنان، انسان ها را از تیرگی و تاریكی رهانیده و به هدایت اعظم راهبر می گردد.

در این میان، حضرت امام رضا علیه السلام میوه ی بهشتی و شجره ی طیبه ای است كه دل های شیفته ی مؤمنان، از كوثر وجود او سیراب می شوند. او عطیه ای الهی است كه درك ژرفای اقیانوس فضایلش در توان ما نیست، و در ساحل بیكران ابعاد وجودی او، جز جرعه ای نتوان نوشید.



آب دریا را گر نتوان كشید

هم به قدر تشنگی باید چشید



جایگاه رفیع او خیره كننده ی دیدگان هر بیناست؛ چنان كه دل و جان



[ صفحه 11]



را می آكند و توان هر بیان و بنانی را از انسان می گیرد. در این راستا، تنها نگریستن به سیره ی عملی و شیوه ی رفتاری آن حضرت است كه ما را با ژرفای كمالات و فضیلت های ایشان آشنا می سازد.

این مجموعه، به دنبال بازشناسی جلوه هایی از شخصیت سترگ آن امام همام است. شایسته است كه بخش های نورانی حیات اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و فرهنگی آن اسوه ی اعصار و قرون را به دقت بنگریم و آموزه های آن را در زندگی به كار بندیم.

در پایان، ضروری است از جناب آقای سید حسین اسحاقی كه این مجموعه حاصل تلاش و همت ایشان است، و همچنین از مركز نشر مؤسسه فرهنگی - هنری خادم الرضا علیه السلام كه زمینه ی انتشار این اثر را فراهم آورده اند، سپاس گزاری نماییم.

اداره ی كل پژوهش

مركز پژوهش های اسلامی صدا و سیما



[ صفحه 12]