کد مطلب:231341 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:214

ترجمه
1- مفضل بن عمر گوید: به محضر حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام وارد شدم ، و فرزندش علی در بغل او بوده، و او را می بوسید و زبانش را می مكید، و او را بروی شانه خود میگذاشت، و بخود می چسبانید، و میگفت: پدر و مادرم فدای تو باد ! چقدر بوی تو پاكیزه است، و بدن تو طاهر است، و برتری و فضیلت تو روشن است ! گفتم: فدای تو گردم ! هر آینه از این غلام در قلب من محبت و مودتی پیدا شد كه تا بحال نسبت بهیچ فرزندی پیدا نشده است، مگر برای تو.

فرمود: ای مفضل، این فرزند از من چون مقام و منزلت من باشد از پدرم - ذریة بعضها من بعض و الله سمیع علیم.

گفتم: آیا او بعد از تو صاحب امر و ولی امور مسلمین خواهد بود؟

فرمود: بلی، كسیكه از او طاعت كند در هدایت است، و اگر كسی بمقام ولایت او عاصی شود كافر خواهد بود.

2- یزید بن سلیط گوید: در راه مكه حضرت صادق علیه السلام را ملاقات كردیم، و ما جماعتی بودیم ... و فرمود: برای فرزندم موسی (علیه السلام) خصلت دیگر مهمتری هست: خارج میكند پروردگار متعال از صلب او كسیرا كه پناه و علم و نور و فهم و حكم این



[ صفحه 18]



امت است، و او بهترین مولود و بهترین نشو و زندگی كننده باشد، و خداوند بوسیله او خونهای مسلمین را حفظ كرده و اختلافات را از میان آنان برطرف سازد ، و التیام میدهد با او پراكندگی و تفرق را، و جمع میكند بوجود او جدا شده ها را، و میپوشاند بوسیله او افراد عریانرا، و سیر میكند با او گرسنگانرا ، و امن میدهد باو اشخاصیرا كه در ترس و وحشت هستند، و نازل میكند بسبب او بارانرا، و بندگان خدا بوسیله او اطاعت از اوامر الهی كرده و در مورد امن و اطمینان واقع میشوند، او بهترین سالخورده و بهترین سیر كننده در جریان زندگی است، و بشارت میدهد قوم و عشیره خود را پیش از أیام حكم و حكومت او ، گفتار او قاطع و حق، و سكوت او باقتضای علم باشد، آشكار میكند بمردم آنچه را كه اختلاف پیدا میكنند.