کد مطلب:231752 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:325

اشاره
برای این كه خوانندگان پیش آگاهی اجمالی نسبت به اوضاع دینی و فرهنگی آن زمان داشته باشند به اشاره گوییم:

حدود پنجاه سال حیات حضرت رضا علیه السلام (203-148) مصادف بود با تشعب علوم اسلامی و تخصص دانشمندان در یك یا چند علم، در نتیجه دانشهایی چون تفسیر، قرائت، فقه، حدیث، تاریخ، رجال، علوم ادبی و كلام رفته رفته پیشرفت كرد، با این ویژگی كه تحقیقات و بحث و فحص دانشمندان همه بر محور كلام الله و حدیث رسول الله صلی الله علیه و آله بود، و برای تفسیر و معرفی ارزشهای این دو گنجینه ی گرانبها انجام می گرفت.

در كنار این كوششهای علمی - اسلامی به درخواست و تشویق خلفای عباسی - مخصوصا مأمون - ترجمه ی كتابهای فلسفی یونانی



[ صفحه 8]



و سریانی و پهلوی به عربی شروع شد، و بدین گونه حوزه های دینی با این ره آورد غربی رویاروی شدند. آشنایی با این دانشها البته به پربار كردن و گسترش علوم رایج كمك كرد، اما اسلام ناب را با آراء و افكار بشری در آمیخت و شبهات و بحثهای تازه ای را به وجود آورد كه از پی آمدهایش كم اهمیت شمردن و ساده انگاری تعلیمات فطری و تربیتی قرآن مجید و اشتغال به بحثهای ذهنی فلسفی و جدالهای بی حاصل بود و به بیان دیگر نوعی غربزدگی.

در چنین اوضاعی فرهنگی بود كه حضرت رضا علیه السلام با آگاهی كامل از رویدادهای علمی و سیاسی آن زمان، جهاد علمی خود را آغاز نمودند، و با بیدار كردن افكار و تفسیر صحیح آیات و نشر احادیث نبوی و پاسخ شبهات و شركت پیروزمندانه در مجالس مناظره و بحث آزاد با علمای سایر ملل و نحل، رسالت الهی و وظیفه ی پیشوایی خود را به وجه احسن انجام می دادند.

احادیث برگزیده نمونه ی اندكی از دانش فراوان هشتمین حجت خدا و نموداری از معرفی اسلام راستین می باشد.

محمد مهدی ركنی یزدی

آذر ماه 1381



[ صفحه 10]