کد مطلب:233409 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:275

مقدمه
بسم الله الرحمن الرحیم

واژه ی ژرف امامت، خورشید وضوح و پیدایی بر پیشانی دارد و دنیایی از معرفت و مهر را بر بال می كشد؛ و این معانی بلند را كسی جز مقام امامت كه مهبط وحی و خازن علم الهی است نمی تواند بیان كند.

حدیث رضوی - درباره ی امامت - كه در شهر مرو و میان پیروان مذاهب مختلف مسلمان و غیر مسلمان از لبان مبارك امام رضا علیه السلام همچون چشمه ای زلال جوشیده، گستره ای وسیع از حقیقت امامت را در بردارد.

امام علیه السلام نه تنها امامت و ولایت را تبیین فرموده بلكه زوایایی از اعماق آن را نیز به مشتاقان نشان داده است.



[ صفحه 8]



در این كلام وحی گونه به آیات قرآنی، روایات و نصوص پیامبر صلی الله علیه و آله اشاره شده و همچنین از منظر عقل، بیان روشنی درباره ی مفهوم امامت ارائه گردیده است؛ به گونه ای كه هر كس در دل شك و شبهه ای از امامت دارد، شاه كلید حل مشكلات را به آسانی می یابد.

مضامین این حدیث بی نیاز از سند است؛ چرا كه جز امام معصوم علیه السلام كسی نمی تواند چنین تعریف كامل و عمیقی از مقام امامت داشته باشد.

امام علی بن موسی الرضا علیه السلام طی این كلام شریف درصدد بیان جایگاه امامت و منزلت امام برآمده، حدود هشتاد و پنج صفت از اوصاف امام و خصیصه های امامت را برشمردند و به آیاتی از قرآن تمسك جستند. انسان كاملی كه تفكر در مقامش عقل را حیرت دهد و توجه به كمالش مغز را مبهوت كند؛ كه امام هم از این حد برتر است و هم از آن میزان فراتر.

از این رو سزاوار است هر شیعه ای - حتی برای یك بار در عمر خود- این حدیث را مطالعه و سیری در ژرفای آن نماید.

در كتاب»امام علیه السلام، یگانه دوران«، طی مباحثی عمیق، با استفاده از آیات و روایات اهل بیت علیهم السلام مسأله شناخت امام علیه السلام در روایت حضرت رضا علیه السلام مورد بحث و كاوش قرار گرفت و جایگاه معرفت امام و اهمیت آن شناسانده شد و آنگاه تبیین گردید كه شناخت امام علیه السلام به چه معناست و چه لوازم و آثاری دارد.

این كتاب با تفصیل و عمقی كه دارد، مورد استقبال و استفاده اهل تحقیق قرار گرفته اما در یغمان آمد كسانی كه طالب اختصارند، از فوائد این كتاب - كه مشحون از گوهرهای ناب اخبار اهل بیت علیهم السلام است و مملو از دریاهای نور-



[ صفحه 9]



بی نصیب بمانند. از این رو بر آن شدیم كه تلخیص و گزیده ای از مطالب آن تهیه كنیم و تقدیم دوستداران هادیان نور نماییم.

امید داریم كه این تلاش ناچیز، عرض ارادتی به ساحت مقدس حضرت امام رضا علیه السلام به حساب آید و مقبول بارگاه سلیمانی حضرتش قرار گیرد.

مهرماه 1385، 15 رمضان 1427

ولادت كریم اهل بیت ا مام حسن مجتی علیه السلام



[ صفحه 11]