کد مطلب:259263 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:240

پیشگفتار
بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

و لعنة الله علی أعدائهم و غاصبی حقوقهم و منكری فضائلهم و مناقبهم من الجن و الانس أجمعین من الأولین و الآخرین الی یوم الدین

استعمارگران از خدا بی خبر از روز اول بنای مخالفت گذاشتند. آن گاه كه قصه ی سقیفه ی بنی ساعده را پی ریزی كردند، بنایشان بر این بود كه از محمد و آل محمد علیهم السلام كسی را زنده نگذارند و همه را از صحنه ی روزگار بردارند. بعد از آن قصه بود كه دشمنان اهل بیت علیهم السلام در طول تاریخ همواره دست به جنایات هولناكی برای تخریب و از بین بردن آثار جاودان و ماندگار اهل بیت علیهم السلام زده اند... تا این كه نوبت به تخریب بارگاه ائمه علیهم السلام در بقیع رسید.

در تعالیم اسلامی حفظ آثار و معالم اسلامی باقی مانده از گذشته توصیه شده است. گورستان بقیع یكی از مهمترین و مقدس ترین مقابر نزد مسلمانان می باشد. این مقبره پوشیده از بوته های خاردار بود. نخستین شخصی كه در آن به خاك سپرده شد، صحابی، عثمان بن مظعون بود كه در مراسم خاك سپاری این صحابی، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله شركت نموده بود.

سپس در كنارش ابراهیم فرزند پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله دفن شد، از این رو مسلمانان جهت دفن مردگان خود در آن تمایل نمودند.

بوته ها را قطع كردند و آن را به گورستان تبدیل نمودند. پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله برای دفن شدگان در بقیع آمرزش می طلبید و می فرمود:

«السلام علیكم، دار قوم مؤمنین و أتاكم ما تدعون غدا مؤجلون و انا ان شاء الله بكم لاحقون. اللهم اغفر لأهل بقیع الغرقد».



[ صفحه 6]



شاخص ترین و مشهورترین شخصیت های مذهبی كه در بقیع دفن شده اند عبارتند از:

1 - حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام.

2 - حضرت امام علی بن الحسین زین العابدین علیهماالسلام.

3 - حضرت امام محمد باقر علیه السلام.

4 - حضرت امام جعفر صادق علیه السلام.

5 - به روایتی حضرت فاطمه علیهاالسلام.

6 - حضرت فاطمه بنت اسد علیهاالسلام.

7 - دختران پیامبر خدا صلی الله علیه و آله.

بقیع بر مبنای سیستم معماری اسلامی و به شیوه ی اسلامی جالب و زیبایی بنا شده بود و هر بیننده ای شیفته ی آن می گشت، عده ای از سفرنامه نویسان مسلمان و عرب همچون ابن بطوطه و ابن جبیر و سفرنامه نویسان خارجی و مستشرق، در كتاب های خود آن را به زیبایی توصیف كرده اند، و زمامداران مدینه منوره در طول تاریخ به آبادانی آن اهمیت ویژه ای مبذول می داشتند.

هنگام برپایی نخستین دولت سعودی، آل سعود در سال 1220 هجری قمری (1805 م)، برای نخستین بار بقیع را ویران كردند. هنگامی كه این دولت توسط دولت عثمانی سرنگون شد، آنها با بهره گیری از همیاری مسلمانان سرتاسر جهان، بقیع را به شكل زیبایی بازسازی كردند. در سال 1344 هجری قمری (1926 م) آل سعود پس از بر پا نمودن سومین دولت خود، شهر مدینه منوره را مورد یورش خود قرار دادند، به فتوای وعاظ سلاطین، پس از اهانت به ساحت مقدس ائمه ی اطهار مزارهای مقدس ائمه ی اطهار و اهل بیت علیهم السلام را ویران كردند. این حادثه منجر به عكس العمل شدید مسلمانان در داخل جزیرة العرب، عراق، ایران، مصر، هند، پاكستان و دیگر مناطق جهان گشت و مسلمانان خواهان بازسازی بقیع شدند. ابن سعود به دلیل فشار مسلمانان وعده ی بازسازی بقیع را نمود، اما عملا هیچ گونه اقدامی در این راستا ننمود.

بازگرداندن احترام و شكوه به مزار اهل بیت علیهم السلام و اصحاب پیامبر در بقیع و بازسازی آن مسئولیتی است كه بر عهده ی تمام مسلمانان است.

آری، آن گاه كه فاجعه ی جانگداز سامرا و تخریب حرم آل الله رخداد، حرمت



[ صفحه 7]



خدا را شكستند، آن روز كه جسارت به بقیع به گوش جهان اسلام رسید، بسیاری بر این باور بودند كه این جنایت هولناك افراطی متعصبانه دیگر تكرار نخواهد شد.

اما باز این حادثه دردناك تكرار شد، ولی جنایتكاران و دشمنان اهل بیت علیهم السلام به زودی از چنین جنایات خود پشیمان خواهند شد و از حوادث مشابه در عراق پرهیز خواهند كرد. اما رخدادهای سال های اخیر در برخی از كشورهای اسلامی به ویژه عراق نشان داد كه وهابی های پست می خواهند با دین خدا عناد و لجاجت كنند و به خانه ی دو امام معصوم و مظلوم علیهماالسلام جسارت نمودند و حرمت خانه ی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را شكستند.

خداوند این دشمنان قسم خورده را رسوا، سپس نابود خواهد فرمود. ان شاء الله.

این حوادث ما را بر آن داشت كه در این مورد و برای آشنایی مسلمانان با آن بارگاه های باشكوه كتابی بنگاریم، كتابی كه پیش روی شماست تلاشی در این زمینه است.

این كتاب در نه بخش تنظیم شده است:

بخش یكم: نگاهی كوتاه به زندگانی حضرت امام هادی علیه السلام

بخش دوم: نگاهی كوتاه به زندگانی حضرت امام حسن عسكری علیه السلام

بخش سوم: نگاهی كوتاه به زندگانی حضرت امام مهدی علیه السلام

بخش چهارم: نگاهی به فضایل بانوی بزرگوار حضرت نرجس علیهاالسلام

بخش پنجم: كراماتی از آستانه سامرا

بخش ششم: نگاهی كوتاه به كارنامه سیاه ستمگران در هتك حرمت بارگاه امامان

بخش هفتم: نگاهی كوتاه به تاریخچه سامرا از گذشته تا كنون

بخش هشتم: آستانه مقدسه سامرا از گذشته تا كنون

بخش نهم: ادب زائر در آستانه مقدسه ی سامرا

امید است این عرض ارادت كوچك مورد قبول مهدی موعود حجت بن الحسن العسكری - عجل الله تعالی فرجه الشریف - واقع گردد. آمین رب العالمین.

اربعین حسینی علیه السلام سال 1428 ه ق مطابق با اسفند ماه سال 1385 ه. ش

قم - حرم اهل بیت علیهم السلام

علی ربانی خلخالی



[ صفحه 8]



گشت ویران خانه ی صاحب زمان



قلب قلب عالم امكان شكست

داربست خانه ی ایمان شكست



انبیا و اولیا در اضطراب

بارگاه عسكریین شد خراب



منهدم شد بیت رب العالمین

كعبه ی آمال خیر المرسلین



گشت ویران مخزن كنز وجود

مدفن گنجینه ی غیب و شهود



زین مصیبت می تپد عرش برین

گرد غم بنشسته بر رخسار دین



كاین خرابه مركز علم و هدی است

خانه ی مهدی موعود خداست



الأمان از این مصیبت، الأمان

گشت ویران خانه ی صاحب زمان



سراینده: حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی «مد ظله» [1] .


[1] ثواب اين سروده را به روح حجت الاسلام و المسلمين حاج سيد علي فاضلي مدرس بلخابي رحمه الله اهدا مي كنيم.