کد مطلب:260311 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:253

دیباچه
آفتاب درخشان اسلام از سرزمین حجاز به سان رعد در میان رگبارهای تند حوادث تاریخ طلوع كرد و اشعه ی تابناكش، جهان تاریك بشریت را روشن كرد و به دلها و جانها، صفا و روشنی بخشید و همه ی انسانها را به آگاهی یافتن از حیات جاویدان دعوت كرد.

طلوع این خورشید توسط حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم اعلام شد. اوضاع آن روز جهان درهم و تاریك بود؛ اخلاق پست و اعمال ناروا سراسر جوامع بشری را در برگرفته بود. جهل و نابسامانی، چون طوفانی خشمگین بر پیكر ستمدیدگان می تاخت. اما با طلوع خورشید اسلام درس توحید. - كه خود پایه و اساس همه ی فضیلتهای بشریت است - روحی تازه دمیده شد. بدین وسیله بشر نادان از معابد باطل دست كشیده و به برادری روی آورد. عده ای با دست توانمند خویش، پیامبر عالیقدر اسلام، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم را یاری كردند؛ و بنای سعادت خود را ریختند و با قرآن همراه شدند.

با توجه به اینكه قوانین قرآن و موازین اسلامی برای یك عصر و یا برای یك قوم خاص نبود؛ بلكه برای نجات بشریت و همه ی اقوام جهان و تمامی ادوار تاریخی بشر نازل شده بود، لذا همه بدان روی آوردند.

اسلام این دین برتر از گذشته تا حال، مرزهای بینش را بسط داد تا شخصیت و هویت ایمانی و واقعی بشر آشكار شود. و آدمی می تواند به بركت دین اسلام با



[ صفحه 380]



رمز زیستن آشنا گردد و سفر جاوید خود را دریابد.

قرآن از نای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برخاست؛ تا جلوه های زیبا و بلندش، آدمی را از خواب غفلت نجات بخشد و به سوی حق و عدالت روان دارد؛ و مردم از قیود جهل و بت پرستی و بندگی غیر خدا رها شوند و به توحید و یكتاپرستی روی آورند.

برای گسترش چنین هدفی، خداوند متعال لازم می داند بعد از رسول خدا جانشینان و امامانی راه رسالتش را ادامه دهند. بعد از رسول خدا دوازده امام و اختر تابناك جهان اسلام، رسالتش را طی كردند و آخرین آنان یعنی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بنا به تقدیر الهی ظهور می كند و جهان را پر از عدل و قسط می نماید.

در این كتاب به بیان گوشه هایی از زوایای زندگی یازدهمین امام از این خاندان گرامی می پردازیم.



[ صفحه 381]