کد مطلب:275411 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:288

مقدمه
دعایی كه به شرح آن پرداخته ایم، دعاء عظیم القدری است كه اسرار آن از عقول ما خارج است. علامه بزرگ، جمال السالكین و العارفین، رضی الدین علی بن موسی بن جعفر بن طاوس الحسنی الحسینی (مشهور به ابن طاوس - متوفای 664 ه ق) كه از اعاظم فقهاء و محدثین و عرفاء شیعه است، در كتاب جمال الاسبوع (طبع سنگی صفحه 521) درباره این دعا فرموده است:... ایاك ان تهمل الدعاء به فاننا عرفنا ذلك من فضل الله جل جلاله الذی خصنا به، فاعتمد علیه.

ترجمه: بر حذر باش از اینكه خواندن این دعا را مهمل بگذاری، ما به راستی (اهمیت) آن را شناختیم از فضل خدا - جل جلاله - كه ما را بدان اختصاص داده، پس اعتماد كن بر آن. این تعبیر، اگر دقت در آن شود، مشعر به كشف و شهود است، و این بزرگوار چگونه اهل شهود نباشد در صورتی كه بزرگان گفته اند: باب دیدار حضرت صاحب الامر - صلوات الله علیه و علی آبائه الطاهرین - به روی او باز بوده است. سید اسرار بسیاری داشته، كه با مطالعه كتب او (البته همراه با علم، تقوا و طهارت) مخصوصا كتاب شریف كشف المحجه، برخی مطالب



[ صفحه 8]



كشف می گردد. یكی از فوائد و مسائل مهم كه در این دعا مندرج است، عبارت است از نكات و ظرائف مربوط به انتظار، یك منتظر، وقتی منتظر به حساب می آید كه خود را قولا و فعلا و فكرا با مضامین این دعا تطبیق دهد، امید است عزیزان با تعمق در متن دعا این ظرائف را خود دریابند. و این فقیر را از دعا فراموش نفرمایند.