کد مطلب:275455 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:266

پیشگفتار
استثمار محرومان و بهره كشی از مستضعفان، مشكلی نیست كه به تازگی بر جامعه بشری سایه افكنده باشد، بلكه از دیر باز انسانیت دچار این بلای بزرگ اجتماعی بوده و با آن به ستیز برخاسته است. از آغاز خلقت كه بنگریم هابیل را در برابر قابیل و ابراهیم را در مقابل نمرود، موسی را رو در رو با فرعون و پیامبر اكرم را درگیر با كفار قریش - همچون ابولهب، ابوجهل و ابوسفیان - مشاهده می كنیم. همیشه و در همه جا، گروهی خود را بر دیگران تحمیل نموده و به استضعاف آنها پرداخته اند. آیا این جدال را پایانی هست؟ آیا بشریت سرانجام از این مهلكه عظیم نجات خواهد یافت؟ و آیا جامعه انسانی چهره سعادت و مواسات و مساوات را خواهد دید؟ آیا می توان به آینده امیدی داشت؟ یا اینكه باید بسان



[ صفحه 6]



حشره ای گم كرده راه، همچنان در تارهای تنیده از مشكلات مادی و هواهای نفسانی خویش دست و با كند و سرانجام به زندگانی ننگین خویش پایان بخشد؟ متفكران شرق و غرب به این پرسش پاسخهای گوناگون داده اند، گروهی آن چنان به در مرداب یاس و ناامیدی فرورفته اند كه دیگر توان حركتشان نیست، و برخی به جای پرداختن به جامعه خویش، گوشه نشینی و درویش مسلكی را به عنوان آخرین پناهگاه برگزیده اند. در این میان اندیشمندان ژرف نگر به آینده ای روشن تر و به ساختن جهانی برتر فكر می كنند، و این راهی است كه از دیر باز برای انسانها مطرح بوده است. طرح مدینه فاضله توسط افلاطون، سرزمین الدورادور به وسیله ولتر، و شهر آفتاب از سوی توماس كامپانلا، همه نشانه ای است از این نگرش و توقع نسبت به آینده بشریت. پیام آوران الهی همواره امت خویش را به پایانی روشن و ایده آل بشارت داده اند، بشارت بر اینكه سر انجام پیروزی از آن مستضعفین است و بس. و این وعده الهی است كه: و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین. و ما چنین اراده كرده ایم كه بر ناتوان شدگان زمین منت گذاریم و آنها را پیشوا و وارثان (راستین) آن قرار دهیم. در سیستم اندیشه اسلامی انجام این مهم، بر عهده



[ صفحه 7]



آخرین جانشین رسول اكرم (ص)، بازمانده خدا بر روی زمین، بر پا دارنده حكومت واحد جهانی، امام زمان حضرت حجت بن الحسن العسكری - ارواحنا فداه - گذارده شده است. پیروزی نهایی به دست قدرتمند او، و نجات مستضعفین به بازوی توانای آن حضرت می باشد. در دوران غیبت امام، شیعه - این رهروی خستگی نا پذیر تاریخ - با آزمایشی سخت و دشوار، ما سازنده و انگیزنده درگیر است. از یك سو، به جهت عدم شایستگی جامعه، از دیدار امامش محرم است، و از دیگر سو، در رابطه با باورداشت این رهبر الهی، وظایفی بس سنگین بر دوش دارد. انتظار ظهور حضرت مهدی (عج) - این حماسه پر شور تشیع - در راس این وظایف قرار گرفته، و منتظران حقیقی در نمایاندن انتظار راستین خود، تكالیف فراوانی را باید به انجام رسانند.

از جمله كسانی كه در ارائه این راه به مردم مشتاق كمر همت بسته، مرحوم میرزا محمد تقی موسوی اصفهانی (معروف به احمد آباد) است. وی به سال 1301 ه. ق. در اصفهان متولد شد و در سال 1348 ه. ق. یعنی در سن 47 سالگی در گذشت. در دوران عمر كوتاه و پر بركتش حدود 17 كتاب و رساله نگاشت، كه از آن میان كتاب پر ارج مكیال المكارم درباره حضرت حجت - عجل الله تعالی فرجه - می باشد و نیز سه رساله به فارسی با نامهای:

1 - وظیفه الانام فی زمن غیبه الامام علیه السلام



[ صفحه 8]



2 - نور الابصار فی فضیله الانتظار

3 - كنز الغنائم فی فوائد الدعاء للقائم علیه السلام

سیری اجمالی در آن كتاب و این سه رساله، موجی از عشق و محبت راستین حضرت بقیه الله - ارواحنا فداه - را در نظر خواننده مجسم می سازد، عشقی فراوان كه از ایمانی راسخ سرچشمه گرفته و گویا به وصال محبوب نیز انجامیده است. انگیزه نكارش كتاب ارزشمند مكیال المكارم یكی از نمونه های آن محبت متقابل است، كه در عالم رویا به ملاقات آن حضرت نایل شده و دستور نوشتن كتاب را از حضرتش شنوده است كه: این كتاب را بنویس و عربی هم بنویس و نام او را - بگذار مكیال المكارم فی فوائد الدعاء للقائم. محقق فرزانه حضرت حجت الاسلام آقای صافی گلپایگانی (گرد آورنده كتاب شریف منتخب الاثر و بسیاری نوشته های سودمند دیگر) در مقدمه جلد دوم كتاب مكیال مكارم می نویسد: الكتاب الذی یعرب عن طول باع مولفه وسعه تتبعه و تفكیره، لم نعرف له نظیرا فی بابه، و لم نطلع فی ما كتب حول المهدویه علی كتاب مفرد آداب الدعاء للمهدی (ع) و فوائده غیر هذا الكتاب... این كتاب گویای حوصله فراوان مولف و گستردگی تحقیق و تفكر و تلاش اوست. در موضوع خود بی نظیر است و جز این، كتابی كه در موضوع مهدویت و آداب دعای بر حضرت مهدی (ع) و فواید آن باشد، سراغ نداریم...



[ صفحه 9]



در جهت آشنایی بیشتر با شخصیت این بزرگ، بهتر است كه به نقل مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی - محقق اندیشمند و كم نظیر قرن اخیر - اكتفا كنیم كه درباره اش نوشت: عالم فاضل و خطیب بارع... كان من العلماء الاعلام القائمین بالوظایف الشرعیه و امامه الجماعه و الوعظ و غیرها. (او) دانشمندی فاضل و گوینده ای نیكو... و از دانشمندان برجسته ای بود كه مسئولیتهای دینی و پیشوایی جماعت و پند و موعظه (مردم) را به انجام می رساند. از نوشته های آن مرحوم درباره حضرت ولی عصر علیه السلام، كتاب مكیال المكارم در سال 1398 ه. ق - (قم. مطبعه العلمیه) تجدید چاپ شده، و رساله وظیفه الانام فی زمن غیبه الامام نیز توسط حسینیه عماد زاده اصفهان به چاپ رسیده است. آنچه در اینجا مطالعه می كنید دو رساله دیگر یعنی نور البصار فی فضیله الانتظار و كنز الغنائم فی فوائد الدعاء للقائم علیه السلام می باشد.

در نیمه شعبان 1397 نمایشگاهی از كتب ویژه حضرت مهدی (ع) با نام روزنی بسوی نور در تهران تشكیل گردید و 313 جلد كتاب به نمایش گذارده شد، در سال 1398 با تعدادی فزونتر در مشهد و در نیمه شعبان 1399 در تهران (موزه نگارستان) با بیش از 500 كتاب تكرار گردید. این نمایشگاهها از سوی مقامات علمی و روحانی، اساتید محترم و اندیشمندان اسلامی مورد استقبال و تشویق



[ صفحه 10]



فراوان قرار گرفت. انجام این امر برای پژوهشگران و علاقمندان، انگیزه ای بود كه به احیای این آثار ارزشمند دست یا زند و كوششی فزونتر در این مسیر بكار گیرند. به عنوان نمونه می توان از دو اثر ارزنده كتاب الغیبه (تالیف شیخ نعمانی) و البرهان فی علامات مهدی آخر الزمان (تالیف متقی هندی) نام برد كه به همت والای دانشمند معظم جناب آقای عی اكبر غفاری تصحیح و تجدید چاپ شدند. انگیزه گزینش و تجدید چاپ این دو رساله نیز همان بود، به علاوه كه این دو رساله چنان كمیاب است كه حتی در كتاب خانه مركزی دانشگاه تهران، كتاب خانه آسان قدس رضوی (مشهد)، و نیز كتاب خانه مجلس شورا (تهران) یافت نشد، و این خود تاییدی دیگر بر ضرورت انجام این مهم بود. به هر حال نسخه عكسبرداری شده كتاب را از طریق همان نمایشگاه و نسخه اصلی را از كتاب خانه شخصی حجت الاسلام جناب آقای شریعت پناه تهیه كردیم. بدین وسیله از الطاف و محبتهای ایشان و مسئولین نمایشگاه صمیمانه سپاسگزاری می نماییم. در پایان، ضمن پوزش از كمبودها، پیشنهادات و - راهنمایی های مفید دانشوران معظم را ارج نهاده و مغتنم می شماریم. انتشارات بدر تهران - زمستان 1358



[ صفحه 13]