کد مطلب:276268 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:234

مقدمه
دعا برای تعجیل فرج حضرت ولی عصر - ارواحنا فداه - وظیفه ای بزرگ برعهده تمامی شیعیان و دوستان ائمه اطهارعلیهم السلام است كه می بایست این سنّت پسندیده بین ایشان به صورت گسترده ای رواج یابد، و همگان به این برنامه مهم دینی توجّه كامل داشته باشند، و یكدیگر را به آن وادار سازند و نجات دنیا و آخرت خود را در آن ببینند.

بسیار اتفاق افتاده كه مردم با كمبود باران مواجه شده اند، و بر اثر آن به خشك سالی و قحطی و گرانی دچار گردیده اند و خسارت های سنگینی به آنان رسیده است. اما پس از دعا و نیایش به درگاه خداوند، باران سودمندی برایشان باریده، و رحمت الهی بر مردم فرو ریخته و طراوت و شادابی همه جا را فرا گرفته است.

در احادیث تأكید شده كه علت كمبود باران، امور طبیعی و مادی نیست؛ بلكه علّت اصلی، بعضی از گناهان مردم است، به خصوص گناهانی كه در مقابله با احكام و سنت های الهی و روی گرداندن از اولیای حق و به بازی گرفتن امور معنوی و امدادهای غیبی صورت می گیرد.

خداوند این كمبودها و فشارها را پیش می آورد تا مردم از خواب غفلت بیدار شوند و قدرت كامل دست غیب و قادر متعال را لمس كنند و با نهایت اشتیاق و اخلاص و تواضع به سوی حجّت های الهی روی آورند و از گناهان خود توبه كنند و به عجز و درماندگی خویش اقرار نمایند.



[ صفحه 26]



جز خداوند كیست كه آب گوارا و شیرین از آسمان فرو ریزد؟! و تشنگان را سیراب و مزارع را سرسبز و خرّم و زمین های خشك را با طراوت و شاداب گرداند و روح تازه ای در اجزای گیتی بدمد؟!

از نماز و تضرّع پیامبران و امامان و مردمان باایمان در طلب باران و استجابت دعای ایشان در طول تاریخ، حكایت های خواندنی و شنیدنی فراوانی برجای مانده و نكته های بسیار ضبط گردیده است كه این مقدّمه مجال اشاره ای به آنها را هم ندارد.

البته عدّه ای هم در چنین مواقعی به یأس و ناامیدی دچار می گردند و به شكل های مختلف، از قبیل خودباختگی و كفرورزی و انكار ضروریات دینی و تمسخر مردان دینی و... واكنش های منفی از خود نشان می دهند.

نظیر همین وضع در مورد فقدان هر یك از نعمت های بزرگ، در هر جامعه ای پیش می آید و از جمله در جریان غیبت های انبیا و اولیاعلیهم السلام همواره پدید آمده است، كه بر اثر بعضی از گناهان بزرگ و ناسپاسی های مردمان نسبت به نعمت ها و آیت های خاصّ الهی، خداوند حجّت خویش را از دیدگانشان پنهان داشته و از سعادت و توفیق دیدار پیامبر و امام، عموم افراد جامعه را محروم ساخته است.

و چون مردم به سختی ها و تلخی ها دچار گشتند و راه را بر خود بسته دیدند، افراد هوشمند به فكر چاره افتادند و راه علاج و درمان درد را تنها به دست خداوند توانا دیدند، پس به درگاه خداوند چاره ساز بنده نواز، دست نیاز بلند كردند و به آستانه او پناه بردند و با دعا و نیایش و اظهار عجز، راهنمای ربّانی را خواستار شدند. خداوند دعای آنان را به اجابت رسانید و حجّت اصلاح گر خویش را آشكار گردانید.

امّت مسلمان از این سنّت حكیمانه الهی بركنار نیست، بنابراین تنها وسیله رهایی از تنگناهای روزگار كنونی، و یگانه راه بیرون شدن و آزاد گشتن از این حصار جهنّمی ظلم و بیداد و معصیت و فساد، دعای خالصانه عمومی برای آشكار شدن آن حجّت بزرگ الهی و تنها مصلح و نجات بخش آسمانی و یكتا بازمانده كاروان مردان ربّانی، حضرت بقیة اللَّه الأعظم مولانا صاحب الزمان الحجّة بن الحسن العسكری - ارواحنا فداه - می باشد.



[ صفحه 27]



و كتاب حاضر - كه با عنایت و دلالت و یاری خاصّ شخص آن بزرگوارعلیه السلام، تألیف گردیده - بیشتر به تشریح و توضیح این موضوع مهمّ پرداخته است و با دلایل عقلی و نقلی فراوان، لزوم دعای بسیار برای تعجیل فرج منجی عالم بیان شده است.

پس از چند سال كه از چاپ اوّل ترجمه این اثر می گذرد، این حقیر چشم به راه عنایت های تازه ای از امام عزیز و سرور مهربانم به سر می برم و همچنان این «پیمانه ارزش ها» را در آرزوی درك فیوضات معنوی به دست گرفته ام و از بركات آن برخوردار هستم، و پیوسته انتظار می كشم كه مطالعه كنندگان این ارمغان پرارج روز به روز بیشتر شوند، و با این گنجینه بی مانند آشكار گردند، تا منتظران و شیفتگان آن امام غایب از نظر - عجّل اللَّه فرجه الشریف -، از شمار بیرون رود.

خداوند را بسی شكرگزارم كه توفیق دیگری نصیبم ساخت تا به تصحیح و بازنگری كتاب بپردازم، مزایای این چاپ، ویرایش و تصحیح عبارت ها، و تغییر بسیاری از سرفصل ها و مراجعه مجدّد به منابع كتاب، و كارهای دیگری است كه مجال ذكر همه آنها نیست.

در اینجا بر خود لازم می دانم از رادمردی وارسته و دلباخته حضرت ولی عصر - ارواحنا فداه -؛ مرحوم حاج مهدی جعفریان یاد كنم، كه مرا در انجام ترجمه این كتاب تشویق كرد، و در چاپ نخستین آن، ناشر محترم را یاری نمود.

همچنین قبولی این كمترین خدمت را برای خودم و تمامی دست اندركاران چاپ و نشر آن، از درگاه خداوند خواهانم

بار دیگر به توفیق الهی، این اثر ارزشمند را به كمك برخی از عزیزان، مطالعه، مراجعه، تصحیح و مقابله نمودم و سعی كردم تا آنجا كه ممكن بود كاستی های گذشته جبران شود.

امیدوارم سبك و طرح نوین چاپ و نشر اخیر - كه به اهتمام مركز انتشارات مسجد مقدّس جمكران، با دقّت بیشتری صورت می گیرد - لطف و عنایت تازه ای از مولایمان حضرت بقیة اللَّه - ارواحنا فداه - را در پی داشته باشد و در پرورش افكار و تنظیم رفتار عموم بویژه نسل جوان و توجیه آنان به مسیر سعادت و كمال نقش مؤثری ایفا كند.

مترجم



[ صفحه 29]