کد مطلب:278547 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:266

روایات
1- حمران بن اعین از امام باقر علیه السلام در مورد آیه ی (عالم الغیب فلا یظهر علی غیبه احدا) توضیح خواست، امام علیه السلام ادامه ی آیه ر ا كه می فرماید: (الا من ارتضی من رسول) تلاوت كرده و فرمود: به خدا قسم محمد از كسانی بود كه پروردگار بر علم و اطلاع او به غیب، رضا داده بود، اما اینكه فرموده است: (عالم الغیب) به این معنی است كه خداوند قبل از اینكه چیزی را خلق كند و علم و تدبیر آن را به ملائكه بسپارد خود به آنچه از قضا و قدر الهی كه از آفریده ها پنهان است عالم است،



[ صفحه 65]



حمران، این همان كه فقط در نزد خداوند است، و مشیت خدا نیز در دائره ی همین علم الهی قرار دارد كه هر وقت بخواهد آن را به انجام می رساند و هر گاه مصلحتی باشد، بدان حاصل می شود و مشیتش را جاری نمی نماید. اما علمی كه از قلم تقدیر الهی بگذرد، دیگر گذشته و اجرا شده است و برگشتی نیست و آن همان علمی است كه از ناحیه پروردگار به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم وسپس به ما می رسد. [1] .

2- امام باقر علیه السلام در مورد آیه: (هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون انما یتذكر اولوا الباب) فرمود: «آنها كه می دانند، ما هستیم، و بی نصیبان از دانش، دشمنان ما هستند و اندیشمندان متذكر شونده، شیعیان ما هستند.» [2] .

3- امام صادق علیه السلام: راسخون و آرام گرفتگان در ژرفای دانش الهی ما هستیم و حقیقت باطن آن را می دانیم. [3] .

4- امام صادق علیه السلام درباره ی آیه (بل هو آیات بینات فی صدور الذین اوتوا العلم) فرمود: (الذین اوتوا العلم) (صاحبان دانش و فرهیختگان)، ما امامان هستیم.» [4] .

5- امام صادق علیه السلام: «همان طور كه گیاه از بهترین بذر و نهال آن - در نهایت بالندگی - می روید، علم به كتاب خدا و سنت پیامبر نیز به همان گونه در دل مهدی ما می روید، پس هر كدام از شما كه عمرش به جایی رسید كه او را ببیند باید او را مخاطب قرار داده و عرض كند: (السلام علیكم یا اهل بیت الرحمه و النبوه و معدن العلم و موضع الرساله [5] » [6] .

6- امام باقر علیه السلام درباره ی آیه (قل ارءیتم ان اصبح مآؤكم غورا، فمن یاتیكم بماء



[ صفحه 66]



معین) [7] فرمود: این آیه درباره ی امام قائم علیه السلام نازل شده است یعنی اگر امام شما غائب شود كه ندانید در كجاست چه كسی امامی ظاهر برای شما به پهنه ی هستی خواهد آورد تا اخبار زمین و آسمان و حلال و حرام خدا را برای شما بیان نماید؟... به خدا قسم تاویل و حقیقت این آیه نیامده است و قطعا خواهد آمد.» [8] .

7- امام صادق علیه السلام می فرماید: «وقتی نوبت به حضرت صاحب الامر برسد، خداوند هر بلندی دور از دسترس را برای او پست، و هر پستی را برایش بلند خواهد كرد تا اینكه دنیا برای او مثل كف دستش خواهد شد، كدام یك از شما هست كه كف دستش مویی باشد و آن را نبیند؟ [9] .

8- كمیل بن زیاد از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «ای كمیل! هیچ علمی وجود ندارد مگر اینكه كلید آن در دست من است و هیچ رازی در عالم نیست مگر اینكه در اختیار قائم علیه السلام است. ای كمیل! (ذریه بعضها من بعض والله سمیع علیم) [10] ای كمیل، گذشتگان شما بی تردید به این عالم باز می گردند و آیندگان شما بدون شك - در كنار مهدی علیه السلام - بر دشمنان پیروز خواهند شد. [11] .


[1] اصول كافي، ج 1، ص 256، روايت 2.

[2] اصول كافي، ج 1، ص 212، روايت 1.

[3] اصول كافي، ج 1، ص 213، روايت 1.

[4] اصول كافي، ج 1، ص 214، روايت 2.

[5] سلام بر شما اي خاندان رحمت و واسطه نزول آيات الهي بر بشر و اي اصل و اساس دانش و فرودگاه رسالت الهي.

[6] بحارالانوار، ج 51، ص 36، روايت 5.

[7] ملك: 30- بگو اگر آبي كه مي آشاميد به زمين فرو رود چه كسي آب گوارا به شما خواهد رساند؟.

[8] اثبات الهداه، ج 3، ص 467، روايت 130.

[9] اثبات الهداه، ج 3، ص 494، روايت 252.

[10] آل عمران: 34- برگزيدگان خدا، - از آل ابراهيم - برخي از نسل يكديگرند و خداوند- به اقوال و احوال اطاعت كنندگان از خدا و رسول و روي گردانان از حق - شنوا و داناست.

[11] ظاهرا منظور از گذشتگان شما و آيندگان شما كه به كميل خطاب شده است، همان خواصي نظير كميل است نه تمام گذشتگان و آيندگان، چنانكه در جاي خود بحث مي شود كه فقط محض الكفر و محض الايمان برخواهند گشت و نه تمام گذشتگان.مترجم.