کد مطلب:278553 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:250

روایات
1- صقر بن دلف می گوید: از امام جواد علیه السلام شنیدم كه می فرمود: «امام بعد از من پسرم علی است، امر او امر من، سخن او سخن من و اطاعت او اطاعت از من است؛ امامت پس از او به پسرش حسن می رسد، امر او امر پدرش، سخن او سخن پدرش و



[ صفحه 72]



پیروی از او پیروی از پدرش است. سپس ساكت شد. عرض كردم: یابن رسول الله، پس امام بعد از حسن كیست؟ امام علیه السلام سخت گریه كرد، سپس فرمود: «بعد از حسن، فرزندش قائم به حق، امام منتظر است.» عرض كردم: «یا بن رسول الله چرا آن حضرت، قائم نامیده شده است؟ فرمود: «زیرا بعد از آنكه یاد و نام او مرد و اكثر معتقدان به امامتش از او برگشتند قیام می كند.» بعد عرض كردم: «چرا آن حضرت منتظر نامیده شده است؟» فرمود: زیرا دوران غیبت او بسیار طولانی می شود، دینداران و خداجویان ناب منتظر خروج او هستند و شكاكان بی ایمان، او را انكار می كنند، منكران - حق و دیانت- یاد و نام او مرد و اكثر معتقدان به امامتش از او برگشتند قیام می كند.» بعد عرض كردم: «چرا آن حضرت منتظر نامیده شده است؟» فرمود: زیرا دوران غیبت او بسیار طولانی می شود، دینداران و خداجویان ناب منتظر خروج او هستند و شكاكان بی ایمان، او را انكار می كنند، منكران- حق و دیانت - یاد و نام او را مسخره می كنند، و عده زیادی برای ظهور او وقت و زمان تعیین می نمایند، برخی كه شتابزده و عجولند - یا با متوسل شدن به مدعیان دروغگو یا با ناامید شدن از آمدن مهدی و انكار او- خود- و دینشان را به نابودی می كشانند و مسلمانان واقعی كه تسلیم امر امامت هستند از خطرها رسته و نجات می یابند.» [1] .

2- جابر می گوید: در خدمت امام باقر علیه السلام بودم كه مردی وارد شد- و امام شروع به صحبت فرمود- تا به اینجا رسید كه فرمود: «از آن رو، امام غایب، مهدی نامیده شده است كه به امر پنهان از تمام مردم، رهنما می شود؛ او تورات و سایر كتابهای آسمانی را از غاری در انطاكیه خارج می كند، آنگاه در بین اهل تورات و سایر كتابهای آسمانی را از غاری در انطاكیه خارج می كند، آنگاه در بین اهل تورات به تورات، در بین اهل انجیل به انجیل، در میان اهل زبور به زبور و در میان اهل قرآن به قرآن حكم می كند، [2] آنچه از اموال دنیا كه روی زمین ظاهر یا در دل زمین پنهان است برای او جمع شده و در خدمتش قرار می گیرد، سپس به مردم می فرماید: «آنچه كه از پیوند خویشاوندی بریدید و قطع رحم نمودید، خونهایی كه ریختید و حرامهایی كه انجام دادید همه را اصلاح و جبران كنید.» به آن حضرت چیزی داده می شود كه به



[ صفحه 73]



پیشینیان او داده نشده است...» [3] .

3- ابو سعید خراسانی می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض كردم: «آیا مهدی و قائم یكی هستند؟» حضرت فرمود: «آری»، گفتم: «چرا آن حضرت مهدی نامیده شده است؟» فرمود: «زیرا به تمام امور پنهان رهنما می شود و قائم نامیده شده است زیرا بعد از آنكه بمیرد [4] به امر بسیار مهمی قیام می كند.» [5] .

4- از امام صادق به نقل از پدران بزرگوارش آمده است: «رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «قائم از نسل من است، نام او نام من، كنیه اش كنیه ی من، سیما و قامتش سیما و قامت من و روش او روش من است، مردم را بر پیروی از من و دینم بپا می دارد و آنان را به كتاب خدا دعوت می كند، هر كه از او اطاعت كند از من اطاعت كرده است...» [6] .

5- محمد بن عجلان می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «وقتی قائم علیه السلام قیام كند از نو مردم را به اسلام دعوت می كند، مردم را به چیزی كه كهنه و فراموش شده است و اكثریت مردم از آن جدا شده و به گمراهی افتاده اند هدایت می نماید، قائم علیه السلام، مهدی نامیده شده است زیرا به چیزی كه دیگران نسبت به آن گمراه شده اند رهنما می شود و قائم نامیده شده است زیرا به حق قیام می نماید.» [7] .

6- محمد بن علی سلمی می گوید: امام باقر علیه السلام فرمود: «همانا مهدی، مهدی نامیده شده است زیرا به امری پنهان و آنچه در دل مردم نهفته است رهنما می شود...» [8] .



[ صفحه 74]




[1] بحارالانوار، ج 51، ص 30، روايت 4.

[2] ظاهرا مقصود اين است كه حكم الهي واحد را به استناد كتابهاي مختلف آسماني به مردم اعلام مي كند، نه اينكه هر كتاب حكم جدا و متفاوتي نسبت به كتابهاي ديگر داشته باشد و مردم به احكام مختلف عمل نمايند.مترجم.

[3] بحارالانوار، ج 51، ص 29، روايت 2.

[4] مجلسي رحمه الله عليه فرموده است: اينكه فرموده است: «بعد از اينكه مرد» مقصود اين است كه نام و يادش مرد يا مردم او را مرده پنداشتند، روايت 1 در همين فصل نيز اين مطلب را تاييد مي كند.

[5] بحار الانوار، ج 51، ص 30، روايت 6.

[6] اثبات الهداه، ج 3، ص 526، روايت 426.

[7] اثبات الهداه، ج 3، ص 555، روايت 593.

[8] اثبات الهداه، ج 3، ص 573، روايت 711.