کد مطلب:278555 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:278

روایات
1- سدیر صیرفی می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم كه می فرمود: «صاحب الامر با یوسف علیه السلام شباهتی دارد»، گفتم: «زندگی آن حضرت را می فرمائید یا غیبتش را؟»،



[ صفحه 75]



فرمود: «خوك منشان این امت چه چیزی را درباره ی آن حضرت انكار می نمایند؟؛ برادران یوسف كه نوادگان و فرزندان پیامبر بودند یوسف را فروختند، آنگاه - بعد از مدتی - با او همكلام شدند و با وجود اینكه برادرشان بود او را نشناختند تا اینكه حضرت یوسف، خود را به آنان معرفی كرد و فرمود: (انا یوسف و هذا اخی)، [1] این امت دور از رحمت الهی چه چیزی را انكار می كنند؟ آیا اینكه خداوند مدتی با حجت خودش همان كاری را انجام دهد كه با یوسف انجام داد- قابل انكار است -؟» [2] .

2- ابو حمزه ثمالی می گوید: روزی در خدمت امام باقر علیه السلام بودم، وقتی مردم از حضورش مرخص و پراكنده شدند خطاب به من فرمود: «ای ابا حمزه، از مسائل مسلم و حتمی در نزد خداوند كه به هیچ رو قابل تغییر نیست قیام قائم ماست، پس هر كه در آنچه می گویم شك كند در حالی خدا را ملاقات خواهد كرد كه به او كفر ورزیده و او را انكار كرده باشد...» [3] .

3- ابو بصیر می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «وقتی امام قائم علیه السلام ظهور كند عده زیادی از مردم، او را انكار خواهند كرد، زیرا در سیمای جوانی رشید ظاهر خواهد شد، و جز مؤمنینی كه خداوند در عالم ذر از آنها پیمان گرفته است كسی بر اعتقاد به او باقی نخواهد ماند. [4] .

4- در حدیث هشام بن سالم از امام صادق از پدران بزرگوارش آمده است كه فرمود: رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «قائم از نسل من است... هركس از او اطاعت كند از من اطاعت كرده و هر كس از او سرپیچی كند از من سر پیچی كرده است، هر كس غیبت او را انكار كند مرا انكار كرده است و هر كه او را دروغ پندارد، مرا دروغ پنداشته است، هر كه او را به راستی قبول كند و بپذیرد، مرا تصدیق كرده است، از



[ صفحه 76]



آنان كه سخن مرا درباره ی او دروغ می پندارند و سخنم را انكار می كنند و امتم را از اعتقاد به او و راهش گمراه می نمایند به خدا شكایت می برم، (وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون) [5] » [6] .


[1] يوسف: 90.

[2] اثبات الهداه، ج 3، ص 442، روايت 17.

[3] اثبات الهداه، ج 3، ص 532، روايت 460.

[4] اثبات الهداه، ج 3، ص 583، روايت 778.

[5] شعرا: 227- ستمكاران به زوي خواهند فهميد كه به كدام جايگاه برخواهند گشت.

[6] اثبات الهداه، ج 3، ص 526، روايت 426.