کد مطلب:278561 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:204

روایات
1- مفضل بن عمر می گوید: «شنیدم امام صادق علیه السلام می فرمود: صاحب الامر دو غیبت دارد. در یكی از این دو غیبت، در مسائل دینی و شبهات، مردم به اهلش - نمایندگان خاص امام - مراجعه می نمایند و درغیبت بعدی گفته می شود: «امام غایب از دنیا رفته است، اگر زنده هست پس كجاست؟»، (مفضل می گوید) عرض كردم: «در آن زمان چه باید كرد؟» فرمود: «اگر كسی ادعای امامت كرد از او سوالاتی بكنید [1] می بینید همان جوابهایی را می دهد كه افراد دیگری كه مثل او ادعا كرده اند یا می كنند جواب می دهند.» [2] .

2- اسحق بن عمار می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «امام قائم دو غیبت دارد، یكی كوتاه و دیگری بلند، در غیبت اول غیر از شیعیان خاص او كسی از محلش اطلاع ندارد و در غیبت دوم، غیر از دوستان نزدیك و خاص او كسی



[ صفحه 84]



جایش را نمی داند.» [3] .

3- عبدالسلام هروی از امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوار آن حضرت از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می كند كه فرمود: رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: به حق آن كسی كه مرا به پیامبری فرستاد، امام قائم از نسل من، بعد از اینكه ولایت من به او می رسد، غایب خواهد شد تا جایی كه بیشتر مردم می گویند: «خداوند به آل محمد نیازی ندارد.» و برخی در اصل ولادت آن حضرت تردید می نمایند. كسی كه زمان آن امام را درك كند باید به دین او چنگ زند و به شیطان اجازه ندهد كه او را به شك اندازد و از دین و آیین من بیرون برد، شیطان سابقا، پدر و مادر شما را از بهشت بیرون كرد، [4] و خداوند شیاطین را اولیاء و دوستدار غیر مؤمنین قرار داده است.» [5] .

4- محمد بن اسماعیل حسنی و علی بن عبدالله حسنی از امام عسكری علیه السلام نقل می كنند كه به گروهی از شیعیان فرمود: «گواه باشید كه عثمان بن سعید عمری وكیل و نماینده ی من است و پسرش محمد بن عثمان، نماینده ی پسرم مهدی (شما امت) است.» [6] .

5- از گروهی از شیعیان از امام عسكری علیه السلام نقل شده است كه به ایشان فرمود: «آمده اید تا درباره حجت بعد از من، از من سوال كنید؟» عرض كردند «آری»، ناگاه پسری چون پاره ی ماه كه بیش از همه مردم به امام عسكری شبیه بود حاضر شد. امام فرمود: این امام شما و جانشین من است، از او پیروی كنید، و پس از من - در امر دین و امامت - پراكنده نشوید كه دینتان از دست خواهد رفت. بدانید كه از امروز به بعد، تا عمری طولانی بر او بگذرد، او را نخواهید دید، هر چه عثمان بن



[ صفحه 85]



سعید به شما گفت بپذیرید و امر او را ملتزم شوید، او نماینده ی امام شما و كار به دست اوست.» [7] .

6- غیاث بن اسد می گوید: «...ولادت امام علیه السلام در شب هشتم ماه شعبان سال دویست و پنجاه و شش بود. نماینده ی آن حضرت، عثمان بن سعید بود، عثمان هنگام مرگ، نمایندگانی را به پسرش ابو جعفر محمد بن عثمان سپرد و او این منصب را برای ابو جعفر ابوالقاسم حسین بن روح وصیت كرد و او نیز منصب نمایندگی را به ابوالحسین علی بن محمد سمری - كه خدا از همگی آنها راضی باد- واگذار كرد.

وقتی هنگام وفات علی بن محمد سمری رسید، از او خواستند كه برای نمایندگی وصیت كند، او گفت «خدا را امری است كه خود آن را به انجام رساند.» [8] و غیبت تامه (كبری)، همان غیبتی است كه بعد از سمری - رحمه الله علیه - واقع شد.» [9] .


[1] ظاهرا مقصود اين است كه حضرت حجت عليه السلام طوري به سوالات جواب مي دهند كه هيچكس جز ايشان آن طور جواب نداده و نمي دهد. در حالي كه پاسخهاي مدعيان همه شبيه به هم و داراي يك سبك وسياق است و معلوم است كه همه ي آنها از اشخاص معمولي سر زده است. مترجم.

[2] اثبات الهداه، ج 3، ص 445، روايت 30.

[3] اثبات الهداه، ج 3، ص 445، روايت 29.

[4] ظاهرا منظور اين است كه شيطان همچنانكه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون كرد، شما را هم از دين بيرون خواهد كرد زيرا او كاري غير از اين ندارد و شما هم اگر به امام زمانتان پناهنده و متمسك نشويد از پدر و مادرتان قويتر نيستيد و ياراي ايستادگي در برابر شيطان را نخواهيد داشت. مترجم.

[5] اثبات الهداه، ج 3، ص 459، روايت 97.

[6] اثبات الهداه، ج 3، ص 511، روايت 336.

[7] اثبات الهداه، ج 3، ص 511، روايت 337.

[8] يعني ديگر در مورد نمايندگاني، وصيتي نكرد؛ و البته علي بن محمد سمري به اشاره ي امام از وصيت در مورد وكالت امام خودداري كرد، چنانكه سه نماينده ي قبلي به امر امام و تعيين آن حضرت، مردم را از نماينده ي بعدي مطلع نمودند.مترجم.

[9] بحارالانوار، ج 51، ص 15، روايت 15.