کد مطلب:278587 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:160

روایات
1- بزنطی می گوید:امام رضا علیه السلام فرمود: «قبل از این امر (فرج) قتل ببوح واقع خواهد شد.» عرض كردم: «بیوح چیست؟» فرمود: «پیوسته و بدون فاصله.» [1] [2] .

2- امام باقر علیه السلام «قبل از این امر دو نشانه واقع خواهد شد: گرفتگی ماه در روز پنجم و گرفتگی خورشید در روز پانزدهم، و از زمان هبوط آدم تاكنون چنین اتفاقی نیافتاده است و در آن روز است كه حساب منجمین بهم می ریزد.» [3] .



[ صفحه 131]



3- سلیمان بن خالد می گوید: از امام صادق شنیدم كه فرمود: «قبل از قیام قائم دو نوع مرگ واقع می شود: «مرگ سرخ و مرگ سفید، به طوری كه از هر هفت نفر پنج نفر می میرند، اما مرگ سرخ، مرگ با شمشیر است و مرگ سفید، طاعون است.» [4] .

4- امام صادق علیه السلام فرمود: «قبل از قیام قائم علیه السلام، خورشید در پنجم ماه رمضان می گیرد.» [5] .

5- جابر می گوید: به امام باقر عرض كردم: «این امر(فرج) چه موقع خواهد بود؟» فرمود: «چه موقع خواهد بود؟ ای جابر! آن هنگامی است كه بین حیره و كوفه كشتار زیاد می شود.» [6] .

6- مفضل بن عمر می گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد آیه ی (ولنذیقنهم من العذاب الادنی دون العذاب الاكبر)، [7] «قبل از عذاب بزرگتر، از عذاب كوچكتر به آنها خواهیم چشانید.» سؤال كردم. فرمود: عذاب كوچكتر، گرانی است و عذاب بزرگتر، خروج مهدی با شمشیر است. [8] .

7- از امام صادق علیه السلام سوال شد كه هنگام خروج قائم چه موقع است؟ فرمود: «وقتی كه حكومت در دست بیضه كشیده شدگان، و زنان بیفتد» [9] و علامتهای دیگری را نام برد تا اینكه فرمود: «آن موقع وقت خروج قائم ما اهل بیت است.» [10] .

8- از امام صادق علیه السلام از پدران بزرگوارش نقل می فرماید: علی علیه السلام فرمود: «وقتی آتش در حجاز بیفتد و سیل در نجف جاری شود منتظر ظهور قائمتان باشید.» [11] .



[ صفحه 132]



9- محمد بن مسلم می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم فرمود: «قبل از قیام قائم برای مؤمنان نشانه هایی از طرف خدای تعالی آشكار خواهد شد.»گفتم: «فدایت شوم!آن نشانه چیستند؟» فرمود: (ولنبلونكم بشی ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین)، [12] وفرمود: (ولنبلونكم بشی ء من الخوف)، ترس از ناحیه بنی فلان در آخر سلطنتشان است، (والجوع) آزمایش یا گرسنگی، به گرانی و بالا بودن قیمتهاست، و (نقص من الاموال) به از بین رفتن و تباهی بازرگانی و معاملات و بهره وری كم در آنهاست، (و نقص... الانفس)، عبارت از مرگ سریع و آشكار است، و (و نقص من...الثمرات) نیكو نشدن كشت و زرع و بی بركتی آن است، و (بشر الصابرین) بشارت صابران به تعجیل در خروج قائم ماست، سپس فرمود: ای محمد این تاویل آیه است و خداوند می فرماید: (و ما یعلم تاویله الا اله و الراسخون فی العلم) [13] «حقیقت نهانی آن را جز خدا و آنان كه دانش در سینه هایشان آرام یافته است كسی نمی داند.» [14] .

10- ابو بصیر درباره ی آیه ی (ان نشا ننزل علیهم من السماء آیه فظلت اعناقهم لها خاضعین)، [15] «اگر بخواهیم از آسمان نشانه ای بر آنان فرو فرستیم كه شرمگینانه بر آن گردن نهند.» از امام باقر علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «خداوند به زودی این كار را درباره ی آنان انجام خواهد داد. ابوبصیر می گوید: عرض كردم «آنان چه كسانی هستند؟ فرمود: «بنی امیه و پیروان آنها»، گفتم: «آن نشانه چیست؟» فرمود: «توقف خورشید بین ظهر تا عصر و آشكار شدن چهره و نیم تنه ی مردی در قرص خورشید كه به نام و نشانش شناخته می شود، و این كار در زمان سفیانی انجام خواهد شد كه در آن



[ صفحه 133]



موقع، نابودی او و قومش فرا رسیده است.» [16] .

11- امام صادق علیه السلام فرمود: «قبل از قیام قائم علیه السلام به واسطه ی آتشی كه در آسمان پیدا می شود، سرخی كه هوا را فرا می گیرد، گرفتگی ماه در بغداد و بصره، خونهایی كه ریخته می شود، ویرانی منازل و ساكنانش و ترسی كه به دل مردم عراق می افتد كه آرام و قرار ندارند، مردم از گناه باز داشته می شوند.» [17] .

12- امام باقر علیه السلام فرمود: «قائم ظهور نمی كند تا اینكه در شام، فتنه و آشوبی دامن مردم را بگیرد كه راه نجاتی از آن نیابند و كشتار بین حیره و كوفه واقع شود، كشته های آنها مثل هم هستند، [18] ومنادی از آسمان ندایی در دهد.» [19] .

13- امام صادق علیه السلام فرمود: «این امر واقع نخواهد شد تا اینكه هر گروهی از مردم، به حكومت بر مردم دست یابد و طوری نباشد كه گروهی بگویند: «اگر ما حكومت داشتیم به عدالت رفتار می كردیم.» آن وقت است كه قائم به حق و عدل قیام می كند.» [20] .


[1] بحارالانوار، ج 52، ص 183، روايت 6.

[2] مقصود كشتارهاي پي در پي و بدون وقفه است. مترجم.

[3] بحارالانوار، ج 52، ص 207، روايت 41.

[4] بحارالانوار، ج 52، ص 207، روايت 42.

[5] بحارالانوار، ج 52، ص 207، روايت 43.

[6] بحارالانوار، ج 52، ص 209، روايت 50.

[7] سجده:21.

[8] اثبات الهداه، ج 3، ص 564، روايت 646.

[9] شايد كنايه از نامردها و افراد بي غيرت باشد چنانكه در كلام مولي علي عليه السلام آمده است: «يا اشباه الرجال و لا رجال».مترجم.

[10] اثبات الهداه، ج 3، ص 578، روايت 741.

[11] اثبات الهداه، ج 3، ص 578، روايت 746.

[12] بقره: 155- وقطعا شما را به نوعي از ترس و گرسنگي و زيان مالي و جاني و كمبود محصول مي آزماييم و صابران را نويد ده.

[13] آل عمران: 7.

[14] اثبات الهداه، ج 3، ص 731، روايت 76.

[15] شعراء: 4.

[16] اثبات الهداه، ج 3، ص 732، روايت 82.

[17] اثبات الهداه، ج 3، ص 733، روايت 87.

[18] احتمالا مقصود اين است كه هر دو دسته بر باطل و اهل آتش هستند.مترجم.

[19] اثبات الهداه، ج 3، ص 739، روايت 118.

[20] اثبات الهداه، ج 3، ص 739، روايت 118.