کد مطلب:278598 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:165

روایات
1- مفضل بن عمر می گوید: از مولایم امام صادق علیه السلام پرسیدم: «آیا برای - ظهور- امام منتظر، حضرت مهدی علیه السلام وقت مشخصی هست كه مردم بدانند؟» فرمود: «منزه است خداوند از اینكه برای ظهور- حضرت حجت - وقتی قرار دهد كه شیعیان ما از آن مطلع باشند.» عرض كردم: «مولای من! علت چیست؟» فرمود: «زیرا زمان ظهور همان ساعتی است كه خداوند تعالی فرمود: «ویسئلونك عن الساعه ایان مرسیها قل انما علمها عند ربی لا یجلیها لوقتها الا هو، ثقلت فی السموات و الارض) [1] و آن زمان ظهور، همان ساعتی است كه خداوند فرمود: (یسئلونك ایان مرسیها) [2] و فرمود: (عنده علم الساعه)، [3] «علم آن ساعت فقط نزد اوست»، و نفرمود نزد كس دیگری هست، و فرمود: (فهل ینظرون الا الساعه ان تاتیهم بغته، فقد جاء



[ صفحه 146]



اشراطها) [4] و فرمود: (اقتربت الساعه و انشق القمر) [5] و فرمود: (و ما یدریك لعل الساعه تكون قریبا) [6] و فرمود: (یستعجل بها الذین لا یومنون بها و الذین آمنوا مشفقون منها و یعلمون انها الحق، الا ان الذین یمارون فی الساعه لفی ضلال بعید) [7] .

عرض كردم: «معنی[یمارون]چیست؟»، «اینكه مجادله می كنند یعنی چه؟»، فرمود: «می گویند: كی متولد شده؟ چه كسی او را دیده؟ كجاست؟ كی ظهور خواهد كرد؟ و همه اینها به خاطر عجله داشتن در امر الهی و شك و ایراد در قضا و قدرت اوست. آنها كسانی هستند كه در دنیا زیان كرده اند و كافران به بد جایگاهی برخواهند گشت.»

عرض كردم: «آیا می شود برای آن وقتی معلوم كرد؟» امام فرمود: «ای مفضل، من وقتی تعیین نمی كنم، وقت آن هم تعیین شدنی نیست، هر كس برای ظهور مهدی ما وقتی تعیین كند در علم خدا خود را شریك دانسته و مدعی اطلاع از اسرار الهی شده است. و هیچیك از اسرار الهی كه در میان این خلق گمراه و از اولیاء خدا بریده موجود است، پنهان نشده است، مگر اینكه اولیاء خدا به دانستن آن راز مخصوص شده اند و آن راز نزد ایشان موجود است تا بر آنان حجت باشد.» [8] .

2- مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام درباره ی آیه ی (فاذا نقر فی الناقور)، [9] «آن گاه كه در صور دمیده شود.» نقل می كند كه فرمود: «از ما اهل بیت امامی پیروز و پنهان وجود دارد كه وقتی خداوند بخواهد او را آشكار كند، به دلش الهام نماید و او به امر خدای تبارك و تعالی ظهور نماید.» [10] .



[ صفحه 147]



3- ابو بصیر می گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد قائم سوال كردم، فرمود: آنها كه وقت - برای ظهور- تعیین می كنند دروغگویند، ما اهل بیت، هیچ گاه وقت تعیین نمی كنیم.» [11] .

4- در روایت ابی وائل از امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است: در حالی كه مردم در حیرت و بی توجهی، حق در حال نابودی و باطل غالب است، ظهور می نماید...» [12] .

5- حكیمه دختر امام جواد علیه السلام از امام عسكری علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «...ای عمه! او در حمایت پروردگار و پناه او زیر پرده غیب اوست تا اینكه به او اجازه ی ظهور بدهد، پس هرگاه خداوند مرا میراند و دیدی شیعیانم دچار اختلاف شدند، معتمدان شیعه را خبر كن، پیش خودت و آنها مخفی بماند، خداوند ولی خودش را از دیده ی مردم پنهان می كند، هیچكس او را نمی بیند تا اینكه جبرئیل اسبش را تقدیم كند تا آنكه آنچه شدنی است خداوند به انجام رساند.» [13] .

6- مفضل بن عمر می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «وقتی به امام، اذن خروج داده شود، خدا را به اسم عبرانی حق می خواند، سیصد و سیزده نفر از اصحابش مثل پاره های ابر خزانی و پراكنده، به دورش هجوم می برند و آنها دارای ولایت هستند...» [14] .

7- زراره بن اعین می گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد آیه (هل ینظرون الا الساعه ان تاتیهم بغته) [15] فرمود: «آن ساعت قیام قائم است كه ناگهان فرا می رسد.» [16] .

8- محمد بن حنفیه از پدرش امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می كند كه فرمود: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «مهدی، از ما اهل بیت است، خداوند در یك شب، امر فرجش را مهیا



[ صفحه 148]



سازد.» [17] .

9- عبدالله بن عمر می گوید: شنیدم كه حسن بن علی علیهما السلام فرمود: «اگر از دنیا غیر از یك روز باقی نمانده باشد، خداوند، همان یك روز را طولانی می كند تا مردی از نسل من ظهور كند كه بعد از پر شدن زمین از جور و تباهی، آن را از عدل و داد سر شار نماید، این مطلب را به همین شكل، از پیامبر شنیدم.» [18] .

10- ابو بصیر می گوید: امام باقر علیه السلام فرمود: «امام قائم علیه السلام، روز شنبه عاشورا، روزی كه امام حسین علیه السلام كشته شد، خروج می نماید.» [19] .

11- ابو بصیر می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «امام قائم علیه السلام قیام نمی كند مگر یكی از سالهای فرد، نه، سه، پنج و یك.» [20] .

12- معلی بن خنیس در حدیث نوروز، از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «آن روزی است كه، در آن، قائم ما اهل بیت و والیان حكومت الهی ظهور می كنند و خداوند، قائم علیه السلام را بر دجال پیروز می نماید و او را بر خرابه های كوفه به دار می آویزد، هیچ نوروزی نمی آید مگر اینكه ما در آن روز، منتظر فرج هستیم، زیرا كه نوروز از روزهای ماست، ایرانیها آن را حفظ كردند و شما آن را ضایع نمودید.» [21] .


[1] اعراف:186- با اين تفاوت كه در اول آيه شريفه حرف واو نيست. ترجمه: از تو درباره ي زمان وقوع (قيامت يا ظهور) سوال مي كنند، بگو علم آن نزد خداست و كسي جز او نمي داند، امر آن بر آسمانها و زمين سنگيني مي كند.

[2] نازعات: 42- از تو مي پرسند كه آن - قيامت يا ظهور- كي واقع خواهد شد.

[3] لقمان:42 و زخرف: 85- با اين تفاوت كه يك واو آيه بيشتر دارد. ترجمه: اطلاع از آن زمان، منحصر به اوست.

[4] محمد: 18- آيا منتظرند كه آن ساعت ناگهان فرا رسد؟علائم آن نزديك است.

[5] قمر: 1- زمان نزديك شده و ماه شكافت.

[6] احزاب: 63- چه مي داني؟ شايد زمان نزديك باشد.

[7] شوري: 18- آنها كه ايمان ندارند عجله مي كنند و آنها كه ايمان دارند، از آن (ساعت قيامت) مي ترسند و مي دانند كه حق است، بدانيد كساني كه در مورد آن مجادله و نزاع مي كنند در گمراهي آشكارند.

[8] بحارالانوار: ج 53، ص 1، روايت 1.

[9] مدثر: 8.

[10] اثبات الهداه، ج 3، ص 447، روايت 39.

[11] اثبات الهداه، ج 3، ص 447، روايت 40.

[12] اثبات الهداه، ج 3، ص 505، روايت 308.

[13] اثبات الهداه، ج 3، ص 506، روايت 315.

[14] اثبات الهداه، ج 3، ص 548، روايت 547.

[15] محمد: 18، و زخرف: 66.

[16] اثبات الهداه، ج 3، ص 565، روايت 654.

[17] اثبات الهداه، ج 3، ص 459، روايت 100.

[18] اثبات الهداه، ج 3، ص 465، روايت 122.

[19] اثبات الهداه، ج 3، ص 491، روايت 233.

[20] اثبات الهداه، ج 3، ص 514، روايت 354.

[21] اثبات الهداه، ج 3، ص 571، روايت 693.