کد مطلب:278608 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:162

روایات
1- ابو بصیر می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم كه فرمود: «سنتهایی كه برای پیامبران در دوره ی غیبتشان جاری شده است عینا در مورد قائم ما اهل بیت جاری



[ صفحه 161]



می شود.» [1] .

2- سعید بن جبیر می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم كه فرمود: «در مورد قائم ما، سنتهایی از سنن پیامبران جاری می شود: سنتی از آدم، سنتی از نوح، سنتی از ابراهیم، سنتی از موسی، سنتی از عیسی، سنتی از ایوب و سنتی از محمد صلی الله علیه و آله و سلم، اما سنتی كه از آدم و نوح درباره ی قائم علیه السلام انجام می شود طول عمر است، از ابراهیم، مخفی بودن ولادت و كناره گیری از مردم، از موسی، خوف و هراس و غیبت، از عیسی، اختلاف مردم درباره ی او، از ایوب، فرج و گشایش بعد از آزمایش و مصیبت و از محمد، خروج با شمشیر.» [2] .

3- محمد بن مسلم طحان می گوید: بر امام باقر علیه السلام وارد شدم، در حالی كه قصد داشتم در مورد قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم، از ایشان سوال كنم. آن حضرت ابتدائا - بدون اینكه من قصدم را در میان بگذارم - فرمودند: «ای محمد بن مسلم! در قائم آل محمد به پنج تن از پیامبران شباهتهایی وجود دارد: یونس بن متی، یوسف بن یعقوب، موسی، عیسی و محمد صلی الله علیه و آله و سلم، اما شباهتش به یونس، بازگشتش به میان مردم است در حالی كه با وجود سن زیاد، جوان به نظر می رسد، اما شباهتش به یوسف، غایب شدن از دید عام و خاص و مخفی بودن از برادرانش و مشكل شدن كار بر پدرش یعقوب علیه السلام است، با اینكه فاصله بین او و خانواده و شیعیانش نزدیك است، اما شباهتش به موسی، دوام ترس و هراس و به درازا كشیدن غیبت، مخفی بودن ولادت، رنج و سختی شیعیانش و ناراحتی و مصیبتی است كه كشیدند تا اینكه خداوند به او اجازه ی ظهور داد و یاریش كرد و بر دشمنش غلبه داد، اما شباهتش به عیسی، اختلافی است كه درباره ی او واقع شد و گروهی گفتند: «متولد نشده است»، عده ای گفتند: «مرده است.» بعضی گفتند: «كشته شده و به دار آویخته



[ صفحه 162]



شده است.»، اما شباهتش به جدش مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم خروجش، با شمشیر و كشتن دشمنان خدا و دشمنان پیامبر و ستمكاران و گردنگشان است و اینكه با شمشیر و افتادن ترس به دل دشمنان، خداوند او را یاری می كند آن گاه هیچ چیز و هیچ كس از تحت سلطه و غلبه او خارج نخواهد ماند.» [3] .

4- در سوالی كه احمد بن اسحق بن سعد اشعری از امام عسكری علیه السلام پرسیده آمده است: «...از خضر و ذوالقرنین چه سنتی در مورد آن حضرت جاری می شود؟» امام علیه السلام در جواب فرموده است: «به درازا كشیدن غیبت، ای احمد!...» [4] .

5- حنان بن سدیر به نقل از پدرش از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه فرمود: «قائم ما غیبتی دارد كه طولانی می شود.» عرض كردم: «یا بن رسول الله! علت آن چیست؟» فرمود: «خداوند نمی خواهد این امر انجام شود مگر اینكه تمام سنتهایی را كه پیامبران در غیبتهایشان داشته اند، در این غیبت قرار دهد و ای سدیر!- بنابراین باید تمام مدت مجموع غیبتهای پیامبران، در این غیبت وجود داشته باشد. خداوند می فرماید: (لتركبن طبقا عن طبق) [5] «مرحله ای پس از مرحله ی دیگر را سیر خواهد كرد.» مقصود این است كه سنتهای گذشتگان در مورد شما جاری خواهد شد.» [6] .


[1] اثبات الهداه، ج 3، ص 473، روايت 152.

[2] اثبات الهداه، ج 3، ص 466، روايت 124.

[3] اثبات الهداه، ج 3، ص 468، روايت 132.

[4] اثبات الهداه، ج 3، ص 479، روايت 180.

[5] انشقاق: 19.

[6] اثبات الهداه، ج 3، ص 486، روايت 212.