کد مطلب:278610 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:160

روایات
1- امام باقر علیه السلام فرمود: «عصای موسی از آن آدم بود، بعد به شعیب رسید و



[ صفحه 164]



سپس به دست موسی بن عمران افتاد، هم اكنون نزد ماست، چندی قبل آن را دیدم، مثل وقتی كه از درخت كنده شده بود تر و تازه است، اگر از آن سوالی بشود جواب می دهد، آماده ی استفاده ی قائم ماست، با آن همان كاری را خواهد كرد كه موسی بن عمران انجام می داد...» [1] .

2- ابو سعید خراسانی از امام صادق علیه السلام نقل می كند: امام باقر علیه السلام فرمود: «هنگامی كه قائم، در مكه قیام كند و قصد رفتن به كوفه را داشته باشد، منادی آن حضرت ندا می دهد كه: «ای مردم! كسی با خود، غذا و نوشیدنی نیاورد» و سنگ حضرت موسی، كه بار شتری است، همراه اوست، به هر جا می رسند، چشمه ای از وسط آن می جوشد، كه هر گرسنه ای از آن بخورد سیر می شود و هر تشنه ای را سیراب می نماید، توشه ی آنها همین است تا اینكه از طرف كوفه وارد نجف شوند.» [2] .

3- امام باقر از پدران بزرگوارش از علی علیه السلام نقل می كند: «پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «مهدی از نسل من است، او غیبت و گمگشتگی دارد كه مردم، در آن دوره، به گمراهی می افتند، ذخیره و گنجینه ی پیامبران را با خود دارد، زمین را همان طور كه از ستم و بیداد پر شده است از عدل و داد سرشار خواهد نمود.» [3] .

4- مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام، در روایت پیراهن یوسف، نقل می كند: عرض كردم: «پیراهن یوسف به چه كسی رسید؟» فرمود: «به اهلش، و وقتی قائم ما خروج كند، پیراهن پیش اوست.» سپس فرمود: «هر پیامبری، علم یا هر چیز دیگری به ارث گذاشته باشد به حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم رسیده است.» [4] .

5- عبدالله بن سنان می گوید: از امام صاقد علیه السلام شنیدم كه فرمود: «عصای موسی



[ صفحه 165]



از چوب آس درخت بهشتی بود كه وقتی به سمت مدین رفت جبرئیل برایش آورد، و آن عصا و تابوت آدم در دریاچه طبرستان است، نه می پوسند و نه تغییر حالت پیدا می كنند تا اینكه وقتی قائم قیام كند، آنها را بیرون آورد.» [5] .

6- زیاد بن منذر می گوید: امام باقر علیه السلام به من فرمود: «وقتی قائم علیه السلام ظهور كند، بیرق رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، انگشتر سلیمان، و سنگ و عصای موسی را به همراه خود آشكار می سازد.» [6] .

7- امام باقر علیه السلام فرمود: «امام قائم علیه السلام اول از انطاكیه شروع می كند، تورات، عصای موسی و انگشتر سلیمان را از غاری در آنجا بیرون می آورد...» [7] .

8- ابو بصیر می گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: «قائم از مكه خروج نخواهد كرد تا اینكه حلقه ای گرداگردش را فرا گیرد» عرض كردم: تعداد حلقه چند نفر است؟ فرمود: «ده هزار نفر، جبرئیل را از سمت راست و میكائیل از سمت چپ، آن گاه امام علیه السلام پرچم غلبه و پیروزی را به اهتزاز در آورده با آن به راه می افتد، در شرق و غرب عالم، همه آن را لعنت می كنند، در حالی كه آن، همان پرچم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است كه جبرئیل در روز جنگ بدر، آن را فرود آورد.» تا اینكه امام علیه السلام فرمود: «پیراهنی كه رسول الله در روز جنگ احد به تن داشت، عمامه و زره بلند آن حضرت به تن قائم علیه السلام است و ذوالفقار، شمشیر رسول الله، در دست اوست.» [8] .

9- علی بن حسین مسعودی در كتاب اثبات الوصیه نقل می كند: «در سال دویست و پنجاه و نه، امام عسكری علیه السلام به مادرش فرمود كه حج به جا بیاورد و آنچه را در سال دویست و شصت واقع می شود به او خبر داد، و صاحب الامر علیه السلام را خواست، به او وصیت فرمود، اسم اعظم و دیگر مواریث و سلاح را به او تحویل



[ صفحه 166]



داد، آن گاه، مادر امام عسكری علیه السلام همراه صاحب الامر علیه السلام به سمت مكه رفتند.» [9] .


[1] اثبات الهداه، ج 3، ص 439، روايت 2.

[2] اثبات الهداه، ج 3، ص 440، روايت 3.

[3] اثبات الهداه، ج 3، ص 461، روايت 105.

[4] اثبات الهداه، ج 3، ص 494، روايت 251.

[5] اثبات الهداه، ج 3، ص 540، روايت 508.

[6] اثبات الهداه، ج 3، ص 541، روايت 509.

[7] اثبات الهداه، ج 3، ص 584، روايت 786.

[8] اثبات الهداه، ج 3، ص 545، روايت 533.

[9] اثبات الهداه، ج 3، ص 579، روايت 750.